Visa fullständig version : Lyfthöjd Hos Innerfilter?
Iit_mutt
2005-07-08, 18:14
Håller på med ett litet projekt här åt mina malar.
Det jag funderar på är; hur är det med lyfthöjd hos innerfilter? Skulle behöva lyfta vattnet en 10-15cm över vattennivån. Klarar filtren detta?
Filterna som finns i tankarna är små filter; Fluval 1+ alt. AquaEl Mini (alt Fan1)
Om någon dessutom sitter och har möjlighet att mäta storleken på ett Fluval skulle jag vara tacksam.
Vad är det jag ska hitta på med detta då? Ja DET får ni se senare (kommer hamna i projektdelen här på forumet)
Ha det gott
/Mike
eheim 2007 som jag har pumpar 180L/H men har väldigt dålig lyfthöjd.
1dm topp och då sjunker även flödet en del.
Iit_mutt
2005-07-09, 13:21
Ajdå..."problemet" är att det är inget stort kar alls och jag skulle vilja ha så lite teknik som möjligt, men i "värsta" fall får jag väl köpa mig ett Aquael AE Aquajet PFN-650 ("cirkulationspump") 650l/h och en tryckhöjd på 1m. och sen försöka strypa ner detta. Ingen dyr sak (100:- hos pwss) men, som sagt, jag skulle gärna slippa mer teknik i karet.
Men om någon har fler "bud" så :)
Nyfiken. Varför behöver du lyftet?
Iit_mutt
2005-07-09, 21:25
Ponchu...ja se DET kommer du få reda på när det är klart. Håller på och fotar och har mig under tiden här, så när det är färdigt kommer det hamna i projektavdelningen här på forumet :)
Tänkte bara om du skulle lyfta upp eller över. Lyfter man över blir det hävert när man väl kommit över kanten och sen är det full fart.
urbanandersson
2005-07-10, 22:07
Hej!
Jag har ett fluval 3+ som lyfter upp 1 dm lyfthöjd till en filterlåda som jag har ovanpå mitt 150 liters kar. (lådan innehåller 4 liter blå ppi10 matta)
Jag har för mig att detta ska ge 700 lit/timme friblåsande, men jag har mätt upp ca 400 liter/timme vid ca 10 cm lyfthöjd. Räkna in lite mätfel så kan man säga att kapaciteten halveras.
Hoppas att detta hjälpte.
Urban
Iit_mutt
2005-07-11, 16:04
Det gjorde det. Tackar, Urban
Iit_mutt
2005-07-13, 14:49
Fick idag hem ett Aquael Fan1 som en polare inte använde för tillfället (visste inte ens att han hade det). Detta ligger på ca 300L/h (sägs/skrivs det iaf) och testade lyfthöjden, upp till ca 1DM forsade det på hyffsat bra, vid 1½DM avtog det dock ordentligt. Men ja, såg att det inte är någon större skillnad i priserna på varesig Fan1, Fan2 eller Fan3 (150,165 & 195:-). Och till saken hör att karet får en volym på ca 30L, så ex.vis ett Fan2 med flödet 450l/h kan få sjunka rätt ordentligt i flöde innan det bör bli några problem.
Tackar iaf för hjälpen jag fått och sen får ni hålla koll i projektavdelningen om sådär en månad ca ;)
Eheims kraftpaket är ju annars outstanding vad gäller lyfthöjd hos innerfilter. Men då blir det rejäl fart.
Iit_mutt
2005-07-13, 15:51
efred..aha, mnja, så som det är tänkt är där ganska begränsat emd palts och tyvärr så handlar det mycket om "ett roligt projekt" och genom att det inte är mer än så heller så styr ekonomin en hel del med. Men jag tackar iaf för tipset :)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.