Visa fullständig version : Tillförlitlig termometer
Är det någon här som kan rekommendera en BRA termometer att användas vid vattenbyte? Jag hittar ingen tillförlitlig som funkar bra när jag ska mäta temperaturen vid vattenbyte. Vi har ingen termostat på kranen så jag måste mäta innan jag häller vattnet i akvariumet.
Har provat med en digital baktermometer men den funkar inte i längden.
Har oxå använt den lång glastermometer, typ laboratoriemodell. Men den är numera trasig och ny går inte att finna.
Tips tack!
Svea
C.Ciklid
2005-07-08, 12:23
Ta en vanlig glastermometer som du har till akvariet. Billig på zooaffärerna.
//Camilla
Jag använder fingrarna, de har jag gratis och de är tillräckligt noggranna.
Maria - Sjöjungfru
2005-07-08, 13:13
Jag använder fingrarna, de har jag gratis och de är tillräckligt noggranna.
Jag med!! ;)
Torstensson
2005-07-08, 13:55
Klart man har en DigitalAkvarietermometer (http://helgo.net/torsten/aqua/Mina/Nya/134-3492_IMG.JPG)... ;)
Under hundringen i Åled och på Tassar i Växjö...
Den där digitala termometern, kan jag stoppa ned den i hinken med vattnet och mäta snabbt innan jag häller i det? Det får ju inte ta en kvart innan den reagerar.
Den vanliga glastermometern är väl inte så snabb o exakt, eller?
Och fingrarna, ja dom använder jag för tillfället. Är lite orolig att fiskarna kan ta skada om det avviker för mycket. Kanske onödig oro, hur stora skillnader klara dom. Det är vanliga fiskar: barber, tetror och platys mm.
Svea
Torstensson
2005-07-08, 15:39
Jag tycker den e snabb...men vadan denna rädsla för eventuellt lite kallt vatten??
Jag använder nästan uteslutande kallvatten när jag gör vattenbyten på mellan 10 å 20% av akvariets totala vattenvolym..
Maria - Sjöjungfru
2005-07-08, 15:42
Nu vet jag ju inte hur mycket vatten du har kvar när du skall hälla i hinken (10 L) men jag tror nog att det får avvika ganska mycket för att göra någon skada, jag känner på det vattnet som är i akvariet och sedan på det vattnet jag fyller upp hinken/vattenkannan med och eftersom det blandar sig med det vattnet som redan finns i akvariet så blir skillanden inte så stor att det skulle göra någon skada.
Ok då, jag kanske är en ängslig fiskmorsa. Då kör jag väl med fingrarna då.
Tack för svar i hettan
Svea
kör med fingrarna och byter 50% och har inte tatt dö på nån fisk/räka än.
tror jag är mer benägen att ta för kallt än för varmt vatten.
vet iallafall att räkorna blir glada och simmar runt å letar mat som vansinniga.
platyna försöker simma in i slangen medans kardinaltetrorna simmar runt där det är som mest luftbubblor.
själv kör jag ju med påfyllning via slang, och använder hembränneriets termometer till o kolla vattentempen... inhandlad på vinboden, då det begav sig.
B!
Det är ju bra att veta att fiskarna inte tar nån skada om det skulle bli lite kallare. Tack för det.
Räkorna ja, varför blir dom så hemskt glada o livliga när man byter vatten? Alltid lika full fart då.
Och de söta små platysarna som tycks älska att stå där vattnet strilar ned, kul att se. Nästan som om dom tar en dusch.
Ok, tack alla för svar. Jag behöver tydligen inte skaffa nån ny termometer.
Ha det bra i värmen.
Svea
räkorna tror ja blir glada då det virvlar upp en massa från botten.
platyna gillar att leka :)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.