handdator

Visa fullständig version : Skräp i bygghandeln...

oveb
2005-07-07, 00:37
Vill bara varna för el-fabrikatet JOEL, har genom åren ofta handlat saker på K-RAUTA och BAUHAUS. De säljer el-artiklar av märket JOEL. Jag köpte senast en digital timer som fungerade ungefär i 5 minuter. Innan det så har jag avverkat ett antal dimmrar mm.

När jag behövde en sladd att ha till gräsklipparen så trodde jag i min enfald att dom åtminstone borde klara av att tillverka en sån... men icke, skräpet glappade ungefär 2 m ifrån kontakten och den krullar även ihop sig något alldeles förfärligt hur man än rullar ihop den.

Till och med namnet på fabrikatet är en bluff, de kallar sig med största sannolikhet för JOEL för att folk skall råka blanda ihop dem med kvalitetsgrejor ifrån företaget ELJO som gör högklassiga produkter.

Sådärja behövde bara "spy lite galla" på ett företag som mist allt mitt förtroende...

Kramfors
2005-07-07, 07:01
Ja, vissa saker som saluförs i "lågprisbutiker" är av dålig kvalite, man undrar varför de tillverkats.
Jag köpte en kabel för utomhusbruk att ha till en dammpump på COOP forum, när den blev fuktig löste jordfelsbrytaren ut.

peppito
2005-07-07, 07:44
Tyvärr lönar det sig att tillverka skräp. Alltid kan man lura någon.

urbanandersson
2005-07-07, 09:19
Hej!

en lågprisdimmer kostar under 100 kr en eljodimmer kostar 5-600 kr.
Inte undra på att många väljer den billiga. Med följd att den har dålig reglering, är plastig, surrar och flimrarmed ljuset i bland.
Men visst drar man sig för att köpa den dyra. Man köper hellre kul akvarieprylar.

Urban

Iit_mutt
2005-07-07, 14:03
Oftast ÄR det ju som så, att man får vad man betalar för. Men det finns ALLTID undantag. Vet att för några år sen tillverkades ex.vis Biltemas bilslutsteg av infinity. Skillnaden? Ptja, biltema satte dit sin logga och då kostade dom ca 1/4 av vad infinitystegen kostande. Men fortfarande var Biltemas steg ett infinity. Så visst GÅR det att köpa billiga bra saker. Men ofta är det ju som sagt, att man får vad man betalar för. Och det med att ha liknande namn är ju inte heller direkt ovanligt ;)

Raven
2005-07-07, 16:47
själv väljer jag sällan det billigaste utan går upp lite i kvalite brukar löna sej.

glöm inte att det är 1 års garanti på alla artiklar som borrmaskiner dimmer sladdar och liknande.
sen är det även numera 3års fabrikationsgaranti och inte 2år som det va förr.

jannemannen
2005-07-07, 19:05
Visst får man oftast vad man betalar för. Men det stämmer inte alltid ! Jag köpte nyligen en 25 meters kabelvinda på Bauhaus. Ni vet en sådan där manick med ett handtag i ovankant, en fot som stativ. Och sedan själva "spolen" där all kabel ligger uppvindad. Vidare är det 4 jordade uttag på sidan av själva spolen... Jag tycker att det verkar vara helt OK kvalitet faktiskt !

99 Kronor kostade underverket ! 99 spänn ! Apbilligt ju ! :)

Mvh/Janne