handdator

Visa fullständig version : Alternativ till lysrör i mitt btn kar?

Lucas_no1
2005-07-06, 22:47
Hej!

Jag har ett 720 med amazonas btn i.
Jag har två 58 watts grolux rör i rampen.
Det är ett snyggt ljus för att förstärka amazonas känlsan i karet men med lysrör så blir det rätt fort alger på bakgrunden vilket är lite jobbigt.
Jag har bara tänt i max 4-5 timmar på kvällen.
Så nu undrar jag om någon har något alternativ som skulle kunna passa till mitt kar i stället för lysrören.

Det är ett dala alu kar så jag har ingen täckande ramp på det.

Mvh Lucas

niclas89
2005-07-06, 22:52
Till mitt kar så ska nog andvända glödlamor. Men jag har inga växter vet inte om du har de. Det blir riktigt fin dunkel känsla med vanliga 25watts lampor.

Lucas_no1
2005-07-06, 23:11
Jag har ett par stora fina anubis plantor men dom behöver nog inte så värst mycket belysning.

Här är en länk till karet.

http://www.zoonen.se/perzoonen/galleri.asp?oid=305624&gid=433358

Belysningen stämmer ej på bilderna för när de togs var det ett aquaglow i rampen som var mycket förstarkt.

Det skulle kunna vara snyggt med hängade lampor ovanför karet.

niclas89
2005-07-06, 23:34
Ja om du kanske hänger några lampor vid bakre hörnen och någon bakre mitt. Då får man nog ett djup så mitten ser ut som botten av sjönn :P. Det ska inte vara kolsvart i mitten men lite dunklare.

jannemannen
2005-07-07, 20:54
Du kan ju prova med att kanske släcka ner ett av lysrören och sedan koppla in ett par, tre vanliga 12 Volts Halogenspotlights ! Det kan bli härliga "skuggeffekter" med sådana nämligen.... Diskus lever väl i naturen dessutom i ganska "dunkelt" ljus... ?

Mvh/Janne

jannemannen
2005-07-07, 20:59
Förövrigt så tycker jag att ditt akvarium är riktigt snyggt som det är på bilderna ! Lite svagare belysning bara, sedan är det "tävling".... :)

Mvh/Janne

Lucas_no1
2005-07-10, 22:22
Jag har lyckat få ett super ljus i karet nu!
Jag köpte några utgående lysramper på ikea för 100kr.
Så nu sitter det fyra stycken 25w som belysning.
Det är verkligen svartvatten ton på det hela!
Jag är jätte nöjd.
Jag har dock kvar vanliga lysrampen som alternativ dagtid.

Ska fixa några bilder i morgon och lägga ut så får ni se! :-)

niclas89
2005-07-10, 23:04
Ska bli spännande att se hur du fått till det :P