handdator

Visa fullständig version : Litet / Billigt Filter?

Iit_mutt
2005-07-03, 20:42
Är just vad jag söker.

Håller på att snickra ett kar som kommer gå på höjden ist för bredden. Därför vill jag ha ett litet filter, rent storleksmässigt (längden är inte några problem, men på "bredd" och "djup"). Helt enkelt för att jag inte vill att det ska ta en enorm bit av sidorna.

Så, tips ideer? Innerfilter såväl som ytterfilter fungerar. Och mjodå, det får gärna vara billigt med.

Ungefärlig volym på karet blir ca 100l

Torstensson
2005-07-03, 21:41
Bottenfilter??

Pannecke
2005-07-03, 22:40
Skulle också föreslå bottenfilter... Jag håller också på med ett akvarieprojekt, 8-kantigt, 84 liters kar med höjd på 62cm. Finderade runt lite med innerfilter och ytterfilter, blev avskräckt med priset på ytterfiltrena. Var på barnakuten där jag fick se ett 6-kantigt kar med ett bottenfilter. Det ända man såg av det var ett transparent rör som stack upp ur botten, men jag vet inte vi hur jag skulle driva detta om man skall ha en luftpump som skapar draget själv eller om man skall sätta på en powerhead. Och vilket flöde man borde ha till ett 84 liters kar.

Iit_mutt
2005-07-03, 23:13
Ptja, jag vet att "förr" så användes en luftpump. Päronen hade ett sånt filter i ett av sina kar för många år sen.

Hade med planer på samma höjd ungefär...men sen visade det sig att med 40 i bredd, så behövde jag 8mmglas ungefär, och det jag har är 6mm, så mina mått blir 35*35*42 (BxDxH) och då 65L ist för planerade 100l (ca)

Pannecke
2005-07-04, 00:07
Tabell att använda om man vill slippa beräkna själv:
http://www.arosglas.se/akvarium.htm

Enligt denna tabell skulle det funka med 5mm glas till ett kar med bredden 40cm och höjden 60cm.

I mitt kar har jag använt 4mm glas, sidorna är 18,5cm breda och 62cm hög.

Iit_mutt
2005-07-04, 00:11
nu vet itne jag om jag tittar HELT galet...men bredd 40, höjd 60....får jag till typ 9mm

Raven
2005-07-04, 03:56
kör ett bottenfilter som drivs med ett pumphuvud från en eheim 2007 och de funkar mycket bra för mej.
har limmat på en liten plastflärp som böjer av vattenstrålen mot ytan vilket inte blåser bort växterna samt ger ytcirkulation.

går att köra med luftpump också