Visa fullständig version : CO2, PMDD och gödning??
Drakulla
2005-07-02, 21:33
Kan någon förklara för mig om ovanstående ord och hur de fungerar och varför det behövs?
Det enda jag har använt tidigare är Florena tabletter man stoppar i gruset nära växterna 1 gång i veckan eller så har jag hällt i Florena (nånting) i vattnet. Är det gödning?
Nu har jag ingenting för tillfället och undrar vad jag behöver köpa för att växterna ska må bra och algerna att hålla sig borta.
Se min tidigare tråd om algerna jag har problem med.
gladhertha
2005-07-02, 21:42
CO2 står för koldioxid som täcker cirka 990% av växternas näringsbehov. Antingen kör man med mäsk eller köper på en brandstation eller dyl. I mäsk använder man som basic socker, jäst och vatten. sen finns de vissa som kör med olika mineraler och bakpulver osv.
PMDD betyder Poor mans dosing drops. Det är ett alldeles lysande näringspreparat som man blandar ihop själv. Man köper enklast tre pulver som man blandar ut med vatten i en halvlitersflaska som man sedan doserar ifrån. Läs mer på www.pmdd.se (http://www.pmdd.se) !
Gödning är ju ett väldigt omfattande ord. Pmdd och CO2 är ju också två sorters näringar. Men om du menar preparat som man köper i affärn som t.ex Tropica Mastergrow eller Flurena-nånting. Dessa innehåller mest intill järn och ett ämne som PMDD:n omfattar NutriSi. Jag råder dej att avstå från dessa sorters näringar då man enkelt kan få alger av dom. Algerna bara ÄLSKAR det här. :) Fick trådalger eller lik. av Tropica Mastergrow ex.
Aja hade!
Vet inte om jag skulle avråda Tropica mastergrow. Men det är dyrt och genom att kombinera Nutrisi med K2SO4 får du något som är ganska snarlikt. Men eftersom det är mycket dyrt så skulle jag rekommendera Pmdd istället.
Finns dock en hel del som istället för Nutrisi (och annan micro) använder just TMG, men som sagt det är dyrt så varför betala mer än vad man behöver.
Pannecke
2005-07-03, 23:40
Jag skulle vilja rätta dig lite, Peppito. Om du tar:
7krm NutriSi
2krm K2SO4
2krm MGSO4
så motsvarar det TMG.
TMG = 150kr per halv liter och om du blandar med prepparat från grannholmarna så kostar motsvarande en femma.
PMDD består av tre pulver.
Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".
Nisse- blandar du 7 teskedar i en halvliter
vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid
varje vattenbyte.
Pelle- blandar du 4 krm i en halvliter vatten
och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje
vattenbyte.
Miriam- blandar du 7 krm i en halvliter vatten
och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje
vattenbyte.
Nisse = 7tsk KNO3
Pelle = 4krm HK2PO4
Miriam = 7krm NutriSi / TMG = 7krm NutriSi, 2krm K2SO4 och 2krm MGSO4.
Om du sedan vill ha god tillväxt skall du göda med extra CO2 och öka ljuset.
Drakulla
2005-07-04, 09:56
Jag skulle vilja rätta dig lite, Peppito. Om du tar:
7krm NutriSi
2krm K2SO4
2krm MGSO4
så motsvarar det TMG.
Tack för svar! Var köper jag dessa ämnen och vad heter dom på ren svenska?
Hur mycket vatten ska jag byta varje vecka om jag har ett 160 l akvarium. Har mätt att jag får i 120 l vatten i det. Så jag antar att jag får gå efter måtten på 120 l vatten?
Om du vet att det är ca 120 liter så skall du göra det.
NutriSi heter just Nutrisi
K2SO4 Kaliumsulfat
MGSO4 Magnesiumsulfat
Allt kan köpas från www.granholmarna.se
Passar även på att rätta panneke lite :)
HK2PO4 heter rätteligen KH2PO4 och är kaliumdivätefosfat
Drakulla
2005-07-04, 20:27
K2SO4 Kaliumsulfat
MGSO4 Magnesiumsulfat
Allt kan köpas från www.granholmarna.se
Hittar granholmarnas hemsida, men ingen sida där man kan köpa alla dessa ämnen...?
http://www.granholmarna.se/hej.htm
peterhaack
2005-07-04, 20:54
K2SO4 Kaliumsulfat
MGSO4 Magnesiumsulfat
Allt kan köpas från www.granholmarna.se (http://www.granholmarna.se)
Hittar granholmarnas hemsida, men ingen sida där man kan köpa alla dessa ämnen...?
Jodå kolla uppe i deras länkning så ser du PMDD =O))
http://www.granholmarna.se/PMD.htm
Pannecke
2005-07-05, 20:31
Men om du ändå skall beställa en massa grejer där skulle jag beställt KNO3 (Kväve) och HK2PO4 (Fosfat) också. För som det sas tidigare bähöver växterna bode micro och macroämnen för att de skall kunna ta upp all näring.
Där NutriSi blandningen är microämnen och KNO3, HK2PO4 är macroämnena.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.