handdator

Visa fullständig version : Algexperter, se hit! - foton

Drakulla
2005-07-02, 20:46
Vad är det för alger jag har på mina foton? Hur ska jag motverka detta? Förslag mottages tacksamt.

Kolla in min länk:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=322876&gid=441822

Fakta om karet:
160 liter
startat i april -05 med en del "gammalt akvarievatten och filter"
PH 7-7,5
KH 8
grader 25-26
Innerfilter: Fluval 3+
1 gång mat om dan - flingfoder och 2-3 maltabletter eller någon gång levandefoder, ärter, brysselkål
vattenbyte, 30% en gång i veckan, suger rent botten samtidigt
Står 2 meter från fönster, men solen lyser inte rakt in i karet.
tänt lysrör ca 10 timmar - 2 vita lysrör
Växter: vallisneria, Sagitaria, någon slags flytväxt och nån mer..?
Fiskar: 4 Otocinclus, 5 Metallpansarmalar, 6 Kopparbarber, 5 Marmorbilbukar, 1 Kampfiskhane + 4 Kampfiskhonor, 1 Chokladgurami, 2 Dvärggurami
Ska ej ha mer fisk i än dessa...

Lenmar
2005-07-02, 23:58
Här får du en länk:
http://www.aquaticscape.com/articles/algae.htm

Nu när du är guldmedlem ta chansen att lägga upp bilderna här!! Mycket bättre upplösning!! Antingen i ett eget fotoarkiv eller som små miniatyrer som den här:

Azur
2005-07-03, 00:45
Jag har svårt att se nåt på de fotona, men här är min samling algfoton, se om du känner igen dina.
http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm

peppito
2005-07-03, 10:01
Azur: läckert med algsamling. Jag gillade bilderna.

Drakulla
2005-07-04, 09:51
Nu när du är guldmedlem ta chansen att lägga upp bilderna här!! Mycket bättre upplösning!! Antingen i ett eget fotoarkiv eller som små miniatyrer som den här:[/QUOTE]

Tack för tipset! Hur lägger man in miniatyrerna? Infoga direkt när man skriver eller?

Magnuz
2005-07-04, 12:03
Alg 1 skulle kunna vara Cyano, alg 2 ser ut som någon trådalg, alg 3 och 4 är av en ovanlig sort eftersom de är osynliga, liksom alg 5 som dock är ännu märkligare eftersom den tydligen växer på en osynlig Sagittaria. :)

Drakulla
2005-07-04, 14:42
Alg 1 skulle kunna vara Cyano, alg 2 ser ut som någon trådalg, alg 3 och 4 är av en ovanlig sort eftersom de är osynliga, liksom alg 5 som dock är ännu märkligare eftersom den tydligen växer på en osynlig Sagittaria. :)

Hej! Jag omformulerade bilderna till problem istället. På bild 3 ser man luddiga alger. Läs gärna texten som står ihop med bilden. På bild 4 syns det dåligt, men det är mer brunt (ser lite skitigt ut) överst. Tror det mest är rester av torrfoder och gamla växtdelar som jag ska rensa bort nu. På bild 5 fanns det faktiskt en bild av Sagittarian, men det brunaktiga kom visst inte med på bilden, har raderat den nu..

Lenmar
2005-07-04, 18:32
Nu när du är guldmedlem ta chansen att lägga upp bilderna här!! Mycket bättre upplösning!! Antingen i ett eget fotoarkiv eller som små miniatyrer som den här:

Tack för tipset! Hur lägger man in miniatyrerna? Infoga direkt när man skriver eller?[/QUOTE]
När du har svarat så scrollar du ned lite grann... till "Tilläggsalternativ", där finns en ruta du klickar på där det står "Hantera bifogade filer". Sedan väljer du bara den bild du vill bifoga! Smart va?!?

Drakulla
2005-07-04, 20:22
testar att infoga en bild..

Drakulla
2005-07-04, 20:24
Tack Marie!
Ska prova att lägga in fler på en gång nu.

Drakulla
2005-07-04, 20:25
F´låt, menar Maria förstås...

Lenmar
2005-07-04, 22:13
F´låt, menar Maria förstås...
Jår värry välkomm! Å visst blev det bättre upplösning!?! Snygga alger tycker jag!!

Drakulla
2005-07-05, 16:07
alg 5 som dock är ännu märkligare eftersom den tydligen växer på en osynlig Sagittaria. :)

Sorry, trodde det var en Sagittaria jag hade, men det visade sig vara en Vattenvistaria istället ... så nu förstår jag vad du menade ;-)

Nu har jag rensat ut alla algförpestade växter. Det blev inte så många kvar... Så nu ger jag det en chans till och skaffar nya växter idag, ska införskaffa PMDD sen, mata ännu mindre och ev. bättre filterpump.

Hur blir man av med cyano och trådalger annars då?

Drakulla
2005-07-06, 10:20
Igår köpte jag några nya växter, 3 Siamensis fiskar och 1 Ancistrus - troligen Skäggmunsmal. (ska ta foto sen).
Kolla på bilden. Är det en Siamensis och inte en Flying Fox? Handlaren sa att det var en Siamenses, med det vet vi ju alla att det inte alltid de talar sanning eller vet själva riktigt...