handdator

Visa fullständig version : Vallisineria = ogräs?

SeanChai
2005-07-02, 19:15
hejsan!

tänkte bara fråga lite om vallisineria (sp). iofs så växer alla mina växter ganska bra (iaf enligt mig) men vallisineria är helt otrolig, var och varannan dag ser man nya skott. dom sprider sig så snabbt att det är helt sjukt, det finns små utlöpare överallt på botten runtomkring dom, är det vanligt att man får plocka bort massa vallisineria? jag har inte börjat göra det än men om dom fortsätter i den här takten kommer det inte ta många månader att fylla hela akvariumet (180l).

// SeanChai

defdac
2005-07-02, 19:52
Kör du perfekt CO2-halt och fulldospulsar flera gånger i veckan så jo. Då kan du räkna med runt 10 ggr snabbare tillväxt än alla andra som kör utan CO2.

defdac
2005-07-02, 19:56
(vissa ogräs är väldigt svåra att hålla när man kör perfekt miljö för växterna då det helt enkelt växer för mycket, t ex Hygrophila rosanervig, Myriophyllum, Limnophila sessiliflora osv - klassade som "noxious weeds").

Mr B
2005-07-04, 17:12
Vet inte vad ni gör, men jag kör utan Co2, då jag inte har växterna i huvudintresset.. sen växer det bara 2 olika växter i min balja, Er... två olka sorters kanske jag ska säga, börjar bli lite skog här... Valisneria, en gigantus variant, och en tiger variant... ingen har försökt sig på att blomma än, men botten börjar se ut som ett fisknät bristfälligt täckt med sand.

Anledningen till att jag skaffade dem var för att bli av med grönvattnet jag hade, och, jorå, det gick utmärkt... på ett par månader har de fulständigt erövrat hela akvariet... Nu har jag nått svart skräp på stenarna, och nått brunt i sanden.. Cyano nån? *- ) KNO3 kan förhoppningsvis hjälpa till med det...

B!

defdac
2005-07-04, 20:42
Vallisneria är en växt som klarar sig relativt bättre än andra växter utan CO2 då den är bra på att använda bikarbonat, men det går ändå inte att jämföra bikarbonatstillväxt med CO2-tillväxt.

Gräs överlag tror jag, är inte säker, käkar mer kväve än andra växter, så har man en massa vallisnera eller annat ogräs så kommer kvävenivåerna störtdyka och då brukar Cyanon titta fram.

SeanChai
2005-07-06, 10:00
tackar för svaren. jag kör inte CO2 så varför dom växer så mycker har jag ingen aning om. det blev så fullt att på vissa ställen fick jag knippsa av "utlöparna" och plantera dom på andra ställen, dom som jag har planterat om växer inte lika mycket men dom växer iaf och det är jag nöjd med. jag trodde inte dom skulle klara av att ta upp näring utan moderplantan (eller vad man nu ska säga). enda problemet jag har nu är min kräfta, han simmar fram och tar tag med sina klor och helt enkelt rycker upp en planta...sen simmar han helt sonika därifrån och ser hur nöjd ut som helst =)

// SeanChai

Raven
2005-07-06, 15:39
sen simmar han helt sonika därifrån och ser hur nöjd ut som helst =)

kanske tycker det är dags för ommöblering ;)

SeanChai
2005-07-06, 19:29
...i så fall är han nöjd nu. gjorde om lite i akvariumet idag, vred en rot så det blir lite mer plats på framsidan för min axelot att gå på (hinner inte skaffa ett nytt kar för honom innan jag åker bort på semester så måste få lite drägligt för honom). skönt att han (kräftan) inte vart så vred idag när jag var nere med handen och gjorde om, i vanliga fall när jag matar axeloten (matar honom för hand) så attakerar kräftan mig =)

// SeanChai