Visa fullständig version : Styrka I Silikon?
Iit_mutt
2005-07-02, 16:37
Har som jag nämnt i en tidigare tråd planer på att bygga ett eller två mindre kar av glaset från ett trasigt större kar.
Till frågan;
Detta kommer bli helglaskar. Fungerar det emd "vanlig" akvariesilikon, eller bhövs något starkare?
Byggalternativen som dom är idag är; ett långt lågt kar eller 2st "vanliga" kar på ca 60L/st eller sista alternativet; 1 6kantigt kar.
Bara att silikona på eller behövs det något "starkare" silikon vid helglaskarsbyggen?
ha det gott alles
/Mike
Kjell Fohrman
2005-07-02, 17:37
Styrkan på alla silokon varierar men för så små akvarier som du nämner så räcker det med de billigaste sorterna och det alldeles oavsett om der rör sig om helglas eller ramakvarier.
lysröret
2005-07-02, 19:24
silikonet ska heta akvariesilikon och ha klassning 25 HM.
Bostik Silikone för akvarium borde fungera. Kostar 49:- på Kjell & Co
Iit_mutt
2005-07-03, 11:57
för att citera mig själv (exklusive stavfel) "fungerar det med "vanlig" akvariesilikon, eller behövs något starkare?"
Så att jag ska använda just silikon avsett för akvarium är jag helt på det klara med. Det var just styrkan i vanligt akvariesilikon ajg var funderande över. Dvs om det fanns olika för användning till helglas vs. ramkar. Och av Kjells svar kan man ana att det finns, men vid mina små kar är detta inget som behövs.
Jag tackar iaf för svaren :)
Kjell Fohrman
2005-07-03, 12:01
Dvs om det fanns olika för användning till helglas vs. ramkar. Och av Kjells svar kan man ana att det finns, men vid mina små kar är detta inget som behövs.
Då missuppfattade du mitt svar - det ställs exakt samma krav på silikonet oavsett om det är för ett ram eller helglas.
Iit_mutt
2005-07-03, 12:04
Styrkan på alla silokon varierar men för så små akvarier som du nämner så räcker det med de billigaste sorterna och det alldeles oavsett om der rör sig om helglas eller ramakvarier.
Då ursäktar jag mig. Tolkade det helt enkelt som att vid större byggen av helglas så fanns det starkare att tillgå, men vid ännu en läsning så tolakde jag det som att "vid större volymer finns det starkare silikon att använda, oavsett om det ska vara till ram eller helglas"
Nåja, tackar ändock för ditt första toksnabba svar, som tveklöst svarade på min fråga :)
Kjell Fohrman
2005-07-03, 12:08
Tolkade det helt enkelt som att vid större byggen av helglas så fanns det starkare att tillgå,
Jo så är det, men som sagt samma gäller också vid ramakvarier.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.