handdator

Visa fullständig version : Förbannade Cyano

fredrikakesson
2005-06-27, 22:48
Hallå

Trodde jag hade fått död på cyanon.Nu ser jag att den kommer tillbaka så sakta.Funderar på köpa gödning för att utrota slemmet.Karet är ett 275 liters med hyffsat mycket växter.No3 är nästan 0 Trots massor av matning.Så fort jag göder med TMG så går det ner till 0.Lyckade få upp det till 10ppm när jag skippade vattenbyten i en hel månad och inte körde med någon gödning!.Nu till frågan räcker det med att beställa KNO3??? och sen köra på med en fulldos TMG/vecka? eller är det något mer som saknas.Växterna ser ut att må bra.Växer så det knakar utan CO2.
Fredrik

oveb
2005-06-27, 23:06
När du tillsätter TMG så tillfredställer du microbehovet och då går macrobehovet upp...

Exakt så skall det vara, beställ KNO3 och KH2PO4 så klarar du dig bra !

fredrikakesson
2005-06-27, 23:08
Ok.Drar iväg en beställning och hoppas på det bästa...Någon som testat..??
http://www.granholmarna.se/PMD.htm
Fredrik

urbanandersson
2005-06-27, 23:45
Hej!

Ja, det funkar bra att använda kno3 för att hämma cyano. du får prova dig fram till rätt dosering bara, var inte rädd för att öka dosen om cyanon ändå breder ut sig, det fick jag göra.

Kno3 är inget cyanogift, den bara slutar att växa, men det räcker ju gott.

Urban

PatrikMalmo
2005-06-28, 09:45
Jag trivs med enkelhet, så mitt tips är att börja testa med kaliumnitrat, samt fortsätta med TMG. Skippa fosfatet, och se vad som händer. Jag vet inte om det bara är inbillning från min sida, men jag tycker mig se mer cyano när man matar hyfsat med "dagens foder". Tillverkarna verkar vara medvetna om att det ska vara lite kväve i fodret, med påföljande obalans mellan kväve och fosfor (och därmed cyano) som slutresultat.

För folk med växtkar är det inget större problem oftast, efter som det slabbas med mer alla gödningsämnen. För oss som sköter "långsammare" kar, så blir det dock problem.

Well - prova och se, jag har fått bort cyano i flera kar med enbart tillsats av kaliumnitrat och mikrogödning. I mitt stora ciklidkar i vardagsrummet så har det dock varit tufft, de minskar i omfattning men lite finns alltid kvar.

Lycka till!!

/Patrik

fredrikakesson
2005-06-28, 09:49
Det kan nog stämma.Det hela började när jag gick över från fling till Aquatic Nature ciklid pellets.Tror det fodret är av högre klass och kanske därför inte har så mycket kväve.Ska beställa en påse kno3.Kostar ju skit och ingenting 12,50 för 250 gram.Men hur mycket ska man beställa?.Hur länge räcker en 250 grams påse.Det ska vara till ett 130 liters och ett 275 liters med låt säga vattenbyte 1 gång/vecka
Fredrik

urbanandersson
2005-06-28, 10:32
Hej!

Det går åt otroligt lite. det hadlar om kanske en tesked i veckan vid vattenbyte så en påse räcker i kanske ett år till dig. men det beror ju på hur mycket du behöver dosera för att slippa blågröna.

Här är recept:

http://www.pmdd.se/

Urban

fredrikakesson
2005-06-28, 17:47
Nu är både KNO3 och KH2PO4 beställt...Frakten kostade lika mycket som pulvret...
Fredrik

PatrikMalmo
2005-06-28, 19:36
Tja, jag har länge kört på standardutblandningen av KNO3 enligt PMDD-receptet. Pytsar i så jag kommer upp på ca 10 ppm. 250 gram räcker ett tag, själv kör jag och en polare 25 kg säckar, så jag tänker inte så mycket på det... :)

Lycka till - och skriv gärna om hur det går!!

Hilsen,

P

fredrikakesson
2005-07-02, 21:36
Hej
Gödningen anlände igår.Gjorde omedelbart ett vatten byte och tillsatte enl pmdd receptet och vände ner den lilla cyanon som fanns.Idag är det oerhört mycket mer cyano än igår.Vad ska jag göra?.Bara vänta ut eller??
Fredrik

defdac
2005-07-02, 21:59
Du måste hålla stabilitet som alger hatar. Ofta i ca 2-3 veckor innan du börjar märka att algerna tappar momentum.

Stabilitet får du på lite olika sätt och en av dom populäraste metoderna vad gäller växtakvarier är low-tech-metoden där man skippar vattenbyten helt, det kräver en ganska bra växtmassa vilket du verkar ha om du lyckas dynga ner nitratnivåerna till 0 genom att tillsätta TMG, vilket är en väldigt logisk utveckling och det som tog mig ett par år att fatta. Utan någon gödning alls får du ökande nivåer av nitrat och fosfat, trots mycket växter, eftersom du kör växterna mikrobegränsande. När du tillsätter TMG/Mikro så försvinner mikrobegränsningen och växterna börjar käka makroämnen som tokiga - nitrat och fosfatnivåerna rasar tills dom är begränsande och då är plötsligt hela akvariet makrobegränsat varpå du istället får trådalger/cyano som funkar fint på det lilla ammonium och fosfat du får ner från fiskarna + tmg:n.

Är man en gudabenådad känsla för gödningsdosering inser man att man kan tillsätta *precis* så mycket TMG som motsvarar makrotillgången men det är en balansgång många har väldigt svårt att gå.

Istället så slutar man göra vattenbyten varpå nitrat och fosfat/makrohalterna ökar och växterna inte blir lika begränsade av dessa + tillsätter TMG. Även här kan man åka i diket om man tillsätter mer TMG än vad fiskskiten producerar makroämnen. Därför tillsätter du även KNO3 som tillgodoser två av de viktigaste makroämnena + TMG och stabiliteten blir plötsligt lite enklare att hålla uppe.

Det du således ska göra nu är att göda en fulldospuls KNO3+Tmg efter varje vattenbyte samtidigt som du hela tiden slamsuger bort Cyano såfort du ser någon och detta blir lite krävande ibörjan men kommer avta inom ett par veckor.

Jag gör som så att jag stabiliserar upp näringsnivåerna och sedan suger jag ur Cyano med en syreslang som hävert och en liten enlitershink. Jag hinner suga bort den mesta synliga Cyanon på några minuter, och som sagt så avtar Cyanobildningen och växttillväxten tilltar markant under ett par veckor.

janne dansk
2005-07-03, 21:20
http://akva-net.hjem.myinternet.dk/mysteriesnegl.htm lästa på en dansk site att mysteriesnegl=äplesnigel ätar både cyano och andmat,nogon som tror på det
mvh janne

fredrikakesson
2005-07-03, 22:31
Ok.Man tackar för tipsen.Det skumma är att dom kommer bara sådär.Har följt samma rutin för vattenbyte och TMG sen jag startade upp karet i november.Misstänker att solljus kan vara orsaken.....Visseligen är det inget direkt solljus men även om man låter lysrören vara släckta så är det ju ljust i rummet längre tid nu än för 4 månader sedan..
Fredrik

Sonja
2005-07-03, 22:45
http://akva-net.hjem.myinternet.dk/mysteriesnegl.htm lästa på en dansk site att mysteriesnegl=äplesnigel ätar både cyano och andmat,nogon som tror på det
mvh janne
Jag har äppelsnäckor och dom gnager lite på andmaten, men klarar inte av att hålla den i schack. Sen har jag posthornssnäckor som ätit upp cyanon i två små (18 och 30 liters) yngelkar. Det är rätt mycket snäckor, kanske 7 stora i det lilla karet. Jag vet inte säkert om det är deras förtjänst att cyanon försvann, men dom låg uppe på flytväxterna och åt och efter någon knapp vecka var det helt rent. Jag skulle väldigt gärna vilja höra om någon annan sett något liknande.

PatrikMalmo
2005-07-03, 23:40
Fredrik,

vet inte vad du har för filter, men generellt är det så att alger frodas på ammonium. Betydligt mer än växterna gör (kvickare på det, alltså). Prova att utöka filtervolymen, men fortsätt som innan också. Har fått igång ytterfiltret i mitt Tanganyika, och med min vanliga skötsel så minskar cyanon rätt bra nu.

Best wishes,

P

cecilia
2005-07-04, 10:07
Sonja: Porthornssnäckorna äter iaf upp hinnan av blågrönalger som bildas på vattenytan i mina yngelakvarier utan filtrering. Den består av en "trådig" sorts blågrönalger. Däremot tar de inte den kladdiga sorten som av någon anledning alltid bildas kring filterutblåset hemma hos mig.
Mvh Cecilia

Sonja
2005-07-04, 12:58
Sonja: Porthornssnäckorna äter iaf upp hinnan av blågrönalger som bildas på vattenytan i mina yngelakvarier utan filtrering. Den består av en "trådig" sorts blågrönalger. Däremot tar de inte den kladdiga sorten som av någon anledning alltid bildas kring filterutblåset hemma hos mig.
Mvh Cecilia
Men visst finns det olika typer av cyano? Vid ett tillfälle hade jag sån som luktade aceton. Men det var bara vid ett tillfälle. Nu senast så luktade den inget speciellt, men lägger sig bara ovanpå växter väldigt högt upp i karen, nära ljuskällan. Det är där jag såg postisarna krypa uppepå flytormbunkarna och limnobiumen och äta upp alla slemmiga svart-gröna alger. Det är såna alghinnor som väldigt lätt går att dra av i långa slemmiga sjok.
Men visst hänger dom uppochner i ytspänningen och äter upp hinnan som bildas på vattnet också. Det har blivit så mycket fräschare i karen efter jag stoppade ner postisar.

fredrikakesson
2005-07-10, 22:32
Nu verkar det som om cyanon har det lite tuft att överleva...Gjorde precis ett 50%igt vattenbyte och tillsatte fosfat,nitrat och TMG.Algerna hade minskat till hälften ungefär på en vecka....Sög upp resten och klippte ner de växter som hade grönt klägg på sig...
Fredrik