handdator

Visa fullständig version : gasbubblor från innerfiltret

peterUmeå
2005-06-22, 20:12
Hej.
Jag har upptäckt att mitt innerfilter spottar ut en svärm av bubblor var 10'e sekund. Det innebär att det hela tiden finns små gasbubblor som svärmar runt i akvariet som man kan se ifall man tittar noga.
Mitt akvarium är på 720 liter och har ett powerhead 802 och ett fluval 404 ytterfilter. Det är endast på innerfiltret som det här inträffar.

Vet någon vad det kan bero på?

platy5
2005-06-22, 21:53
Hej !
Testa och trycka ner filtret en bit under vatten nivån om den redan är det så ta ner den en bit till. Den är nog för nära vatten nivån eller ovanför vatten nivån så den tar in luft och när det finns tillräckligt så spottar den ut det :)

martal
2005-06-22, 22:30
Hej:-)
Är det Fluval som krånglar så verkar det var ett "kardinalfel".
Fluval klarar inte av att starta upp på nytt utan "hel" genomgång.
Håller andan och hoppas på det bästa.
Verkar bli bättre med större filter.
MVH Marita

martal
2005-06-22, 22:33
Såg att det var ytterfilter.
Inget svar.
MVH Marita

vance
2005-06-22, 23:00
Så är det med mitt juwelfilter också när jag inte stängt "O2-diffusorn" :p riktigt...
Men jag inbillar mig att det är bra för mina bubblor blir mycket små och sedan åker de runt i vattnet ett bra tag och jag hoppas att det kanske blir mera koldioxid i vattnet!
Rätta mig om jag har helt fel...

peterUmeå
2005-06-24, 16:28
Jag är lite "färsk" när det gäller begreppen kring pumpar. Vad menas med "O2-diffusorn". Jag har två "spakar" som jag kan ställa om på filtret. just nu står det så att det blir max öppet.

utblåset är ca 1dm under vattenytan så det borde inte kunna sugas in någon luft från ytan. Jag spekulerade lite själv och kom fram till att det kanske kunde vara mikroskopiska luftbubblor i vattnet som sammlas ihop och åker ut var 10'e sekund.

Raven
2005-06-24, 17:24
o2-diffusor är nånting som gör att pumpen suger in luft som blandas med vattnet för att höja syreberikningen.
rätta mej om ja har fel.

kan det va koldioxid bubbor ?
bakterierna i filtret konsumerar ju syre och gör sej av med koldioxid.

platy5
2005-06-24, 22:40
Utvecklas de ''nyttiga'' bakterierna snabbare om de finns mer syre i vattnet ?

Raven
2005-06-24, 22:42
möjligt men tror inte de för skulle man ha sån brist på syre tror jag fiskarna skulle klaga.

själv har jag bara kört med lite ytcirkulation och har aldrig uppmätt nån direkt nitrit efter dag 10 efter nystart men körde med sera nitrivec.

Mr B
2005-06-25, 01:59
det KAN vara så att du har en mindre läcka på tätningen i filter burken, eftersom pumpen suger, drar den in luft, och spottar ur sig det lite då och då... Det behöver inte alls vara nånting fel på oringar eller vad den nu tätar med, utan kan vara att allting varit torrt vid montering, prova fukta, eller eventuelt smörja med vaselin, om du inte hittar nånting annat...

Observera, vid uppstart av pump, tex efter rengöring, och vid vattenbyten kan det hända att det sammlas luft i pumpen av självklara anledningar... Inge vaselin i världen hjälper mot det, men det borde absolut inte inverka mer än någon timme i sånna fall.

B!