handdator

Visa fullständig version : Inredningstips?

Maethor
2005-06-21, 22:32
jag får hem ett akvarium på 105L snart och kommer då att möblera om i ett akvarium (64L) och inreda detta nya. Några frågor har jag dock:

I det på 64L kommer jag endast att ha kampfiskar och 1 ancistrus, vad är det bästa bottenmaterialet att ha med dom? Vill dom ha mycket växter att gömma sig i?

i det på 105L kommer jag att ha: dv gurami, ancistrus och neontetror. samma fråga om bottermaterialet som ovan. vill dom ha mycket växter eller kan dom trivas med att ha mycket grottor, stenar, rötter mm?

till er som har sand: blir det inte skitigt i sanden eftersom skräpet inte kan ta sig ner under sanden som det gör i grus?

Iit_mutt
2005-06-21, 23:57
Kan bara tala av egen erfarenhet. Kör sjösand i mitt 170L kar och Biltemas blästersand i mitt 250L. Det jag märkt är; i början blir det skitigt. I början tyckte jag mitt 170L kar såg rent ut sagt fördjävligt ut. Men med tiden har "skiten" (förmultnande bladrester, matrester och just skit) börjat hamna på "specifika" platser (framförallt bakom en stubbe och under en del växter). Samtidigt tror jag det till VISS del har med växter och balans i karet att göra. I början var där väldigt lite växter och, naturligt, ingen vidare balans. Sen om det ÄR det som gör det, det vet jag inte. Men det är så mina tankar gått.

Kan säga att i mitt "nyuppstartade" 250L har lite problem med skit ovanpå sanden. Men som sagt, det är nyuppstartat (2-3-4 veckor)