Visa fullständig version : vattenbyten och serranitrivec ?
Kan man göra vatten byte även om man håller på och lägger in seranitrivec varje dag ?
Idanajad
2005-06-21, 22:40
Jajemen! (Har du i vattenberedningsmedel i det nya vattnet kan du vänta någon timma innan du häller i den nya dosen nitrivec.)
Så ja tar inte bort de bakterirer som seranitrivec skapar mot nitrit ? , å ska ja göra ett vanligt vatten byte och vänta nåogon timma och sen lägga i nitrivec ? har nitrit i akvariet :(
Idanajad
2005-06-22, 10:26
Har du nitrit så vill du ha bort den fort, eftersom den skadar fiskarna även i ganska låga halter. Då är vattenbyten det bästa. Mycket nitrit: många/stora vattenbyten. De snälla bakterierna (som Nitrivec hjälper till att bygga upp) växer framförallt till i filtret och i bottenmaterialet, och finns bara sparsamt i vattnet. Alltså: gör vattenbyten! Lycka till!
Tack så mycket.! men ska jag låta bli och slamsuga och hur ofta ska ja göra vatten byten nu när jag har nitrit ?
Idanajad
2005-06-22, 11:28
Hur mycket nitrit har du?
1mlg/l är det så man stavar eller skriver det ? men det är så mycket :(
Idanajad
2005-06-22, 11:44
Oj, jag undrar om det verkligen kan stämma. Har du något bra test? Men innan du skaffar det: gör ett vattenbyte, minst 50%. Då skulle du (om ditt nitritvärde stämmer, vilket jag egentligen betvivlar) komma ned i 0,5 mg/l. Det är också mycket, så efter några timmar kan du göra ytterligare ett 50%-igt vattenbyte. Om möjligt; skaffa ett bra nitrittest. Jag har JBL:s dropptest och är väldigt nöjd med det. Berätta hur det går!
Idanajad
2005-06-22, 11:58
Jag glömde lite: fortsätt med vattenbyten åtminstone tills du kommer ned i 0,3 mg/l. Då kan du pusta ut lite, men fortsätt kolla värdena. Slamsuga (om du menar att röra runt i botten) behöver du inte göra. Sug upp växtdelar etc. genom att hålla häverten en bit ovanför gruset.
men vart kan man köpa jbl:s test ? ja har tetras är dom bra ? är det bättre om man har 2filtrar ?
Är Jbl:s nitrit test dyra ?
89kr
tetratest no2 dropptest funkar också
vart `? kan man köpa nitrat test ock mäta nitrit med ?
vart `? kan man köpa nitrat test ock mäta nitrit med ?
lite felskrivet ;)
hornbach har jbl's tester.
annars vilken vetti zooaffär som helst.
både nitrit och nitrat tester ska finnas där.
Idanajad
2005-06-22, 14:35
Men tetras dropptest tror jag också är bra. Om du vill testa hur bra det fungerar kan du mäta nitrit i akvarievattnet och sedan blanda lika mycket akvarievatten som vattenledningsvatten och testa igen. Stämmer allt borde du få en halverad nitritkoncentration. Fast koncentrera dig mest på vattenbyten. Nytt vatten är inget farligt, nitrit är det. (Ang. var man köper tester: Jag vet inte var du bor, men jag köpte mitt JBL-test på Akvarieleasing i Sundbyberg.)
Jag har lagt in ett nytt filter också tror du det hjälper har 2st i en är kol-filter och den andra vet jag inte men tror att det är ett vanligt svampen är bara orang-gul ?
Idanajad
2005-06-25, 13:55
Hur går det med ditt vatten? Jag vet inte riktigt vad det är för filter du har, men att ha ett kolfilter tycker jag låter onödigt. Jag har aldrig använt kol själv, men jag tror att man använder det för att få bort exempelvis medicinrester ur vattnet. Kanske dyker någon som har mer koll på det in... Är ditt andra filter ett svampfilter med luftpump? Isåfall kanske du skulle överväga att skaffa tex ett fluval innerfilter. De är hyggligt billiga och jag tror de kan härbärgera fler trevliga bakterier än ett svampfilter. Dessutom blir det mycket tystare än en luftpump. Fluvalpumpar (och en massa annat) kan du beställa från till exempel pwss. Berätta hur det går!
Ja tror att det går bättre ja matar dom olika men aldrig 2gnger per dag nu. och häller i lite sera nitrivec varje dag . ska mäta nitrit nivån snart :)
mät ditt kranvatten med samma test och se så skalan stämmer. mitt tetra-test hade en gulare färg för 0 nitrit än nitrat-testet visade för 0 nitrat så därför lurades jag att tro att vattnet var dåligt, som tur var mättade jag mot kranvatten för att se först.
Men ja vet att det finns nitrit fiskarna blir sjuka ibland å så :(. men ja har redan gjort det och det stämmer .
Mentack för tipset :)
Till : Idanajad
du undrade vilket filter ja hade .
Jag har Eheim
sunkan aspidoras
2005-06-29, 17:13
det finns ingen anledning att byta vatten under den korta tiden du använder nitrevec!!!
Med den mängden fisk jag har . så behövs det man det står att man ska använda det i 10dagar så försvinner nitriten men den gör inte det.
Idanajad
2005-06-29, 18:15
Till : Idanajad
du undrade vilket filter ja hade .
Jag har Eheim
OK, då behöver du ju inte skaffa ett fluval, precis... Hoppas du fått ordning på nitriten nu. Jag skulle kolla dagligen tills den är under kontroll om jag var du.
Jag funderar på att köpa jbl:s nitrit test .
Hört att alla är väldigt nöjda med det.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.