Visa fullständig version : vattenbyte för ofta stressande?
SeanChai
2005-06-19, 18:43
Hejsan!
tänkte bara fråga om det finns risk att stressa fiskarna tills den grad att dom dör om man byter vatten för ofta. har lagt i en ny rot i akvariumet och den hade bevisligen massor med färg kvar i sig som färgar vattnet otroligt mycket. om jag byter vatten typ varje dag, kommer fiskarna att stressas till döds? har några fega nyckelhålscilklider som blir ganska rädda bara man är i närheten av karet.
// SeanChai
Daniel Blom
2005-06-19, 19:11
Varför inte låta vattnet vara vackert brunfärgat?
SeanChai
2005-06-19, 20:49
...nja, gillar det inte, vill ha kristall-klart vatten någon gång =) vet inte om det har med densiteten att göra för just nu så ligger det mesta av det bruna runt botten och avtar lite hela tiden till att vara sisådär normalt upptill. det blir säkert helt brunt så småningom men jag gillar det inte så det ska väck =)
funderar nästan på att köpa ett till kar (litet) så att jag kan stoppa fiskarna där och starta om det här karet men inte helt säkert att jag får för regeringen =/
// SeanChai
Kjell Fohrman
2005-06-19, 21:19
Gör man vattenbyten ofta är det mindre stressande än om det är långt mellan vattenbyterna eftersom de vid täta vattenbyten blir vana.
Paniktandborste
2005-06-19, 22:04
tycker det är jättefint med lite brunt vatten blir en helt annan upplevelse (positivt) när det inte är helt kristallklart och har man helt kristallklart vatten ser det så himmla mycket fulare ut om man har lite alger här och där.
haha mina fiskar simmar mot vattenstrålen och roar sej när jag gör vattenbyten.
50% 1gång i veckan byts.
tänkte bara fråga om det finns risk att stressa fiskarna tills den grad att dom dör om man byter vatten för ofta.
Det tror jag inte. Mina fiskar brukar tvärt om bli väldigt framåt av vattenbytena, t o m den vecka då jag bytte varannan dag som ett sätt att få bukt med nitrat i vattnet. Scalarerna kommer i lektag, platyna och svärdbärarna brukar simma igenom påfyllningsvattnet o s v. Bara positiva erfarenheter för min del alltså.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.