Visa fullständig version : Undrar om det här kommer funka?
Tastyfish
2005-05-20, 11:44
Jag hadde tänkt skaffa ett 250l's akvarium efter min födelsedag eftersom då får jag lite pengar att handla för :).
jag har kollat runt lite och jag kommer nog att köpa et 250l's och sen beställa sprutfiskar till det. (5 st för att va exakt)
jag hadde tänkt att dom skulle gå med 3 praktbotior? och 2 slöjstjärtar (ett par).
sen hadde jag tänkt ha javamossa på mangroove rötter som ligger under vattenytan cirka 5 cm under så att sprutfiskarna kan gömma sig och fortfarande simma fritt. Sprutfiskarna vill inte ha mycket växter heller
kom gärna med förslag eftersom jag är lite orolig! det kommer bli minna dyraste fiskar någonsin (ca. 120kr /st för sprutisarna).
akvariet ska vara designat för dom och därför bara innehålla fiskar den kommer trivas med :).
//tacksam för alla svar MvH Jari
du gör som du vill,men jag tycker att du ska köpa orginal-guldfiskar och inte slöjisar.
det är väldigt vanligt att slöjstjärtar har problem med...äh typ luftblåsan,rätta mig om jag har fel.
de är också mycket känsliga för för varmt vatten.
lycka till!! :)
Tastyfish
2005-05-20, 14:25
Ok!!!
jag vill ju att akvariet ska gå bra eftersom dom har svårighet fyra av fem :P min svåraste jag har haft är 3 och dom mår fint fint :).
jag skrev här för jag undra om nån annan har erfarenhet av dom här eller praktbotior eftersom jag hört att botian är elak...
jag vill ju att det här ska vara så likt asien som möjligt (där sprutisarna bor) för med lite lite (chans 0.01%) tur så får jag rom/ägg (komm inte ihåg vilket dom va).
jag tycker själv att vanliga guldisar är snyggare men jag trodde handel's namnet på vanliga var slöjstjärt i andra hand? :O
jag ska göra det lite i stil med akvariet jag har redan (SA biflod) som har mkt grottor av rötter och lite växter.
Jag har ingen erfarenhet av de fiskar du tänker skaffa men lägger mig i ändå... Jag skulle skippa guldfiskarna helt och hållet om jag var du, de vill väl inte ha det riktigt så varmt som sprutfiskarna. En gissning är att botiorna inte blir elaka om de inte har det för trångt. Låter som det kommer att bli ett intressant akvarium.
Tastyfish
2005-05-20, 15:53
Ok marlin!
jag får väll strunta i guldisarna, jag hadde tänkt använda dom som komplement till sprutisarna's silver och botians svarta för att få ett fint färgkontrast. men det dåliga är att det kommer ta tid med det här, jag fyller år om 7 dar san ska jag hämta akvariet beställa fiskarna hos akvarielagret, låta akvariet stå en vecka utan fiskar, stopppa ner sprutisar vänta en vecka stoppa ner botior :P
Sprutfiskar behöver bräckvatten. Det gör inte praktbotior.
Mvh Cecilia
Tastyfish
2005-05-20, 16:25
Dom behöver inte bräckvatten, dom triv's bäst i bräckvatten men finns inte så många asiater i passande storlek som går i bräck vatten (eller som jag tycker är intressanta)
Du gör rätt i att införskaffa dig ett gäng med Praktbotier. Det är en helkul firre. De gillar att fara runder och latja. Samt att de alltid håller ihop.
Att de skulle vara aggressiva har jag inte upplevt. Tycker de är rätt så fredliga. Kan nog vara så att de kan bli aggressiva om det blir för trångt. De blir ca 20-30cm och är en stimfisk. Satsa på att ha min 4st men gärna många fler.
När det gäller Sprutfisk, se till att ha täckglas :)
Sprutfiskar behöver bräckvatten. Det gör inte praktbotior.
Mvh Cecilia
Sprutfisk går att ha i söt-, bräck- och saltvatten. Fast som du antyder så trvs den bäst i bräckvatten.
Tastyfish
2005-05-20, 17:09
Helt rätt gimbo det skrev jag också! :).
jag köper inte akvarium utan täckglas så det är fixat :D
jag ska också skaffa 3 botior eftersom 4 "snor" uppmärksamheten lite från sprutfiskarna tycker jag :P.
jag vet däremot inte om botiorna är bra "rensare" (äter mat på botten osv) och om jag behöver en sugmal? isåfall vilka finns det i asien? som inte kommer terrorisera botiorna och spottkopparna.
sen en sista fråga går det att vänja botior att leva i svagt svagt svagt bräctvatten? typ 0.05% eller kanske kanske 0.15?
ge mig inte en massa elak kritik nu :)
Helt rätt gimbo det skrev jag också! :).
jag köper inte akvarium utan täckglas så det är fixat :D
jag ska också skaffa 3 botior eftersom 4 "snor" uppmärksamheten lite från sprutfiskarna tycker jag :P.
jag vet däremot inte om botiorna är bra "rensare" (äter mat på botten osv) och om jag behöver en sugmal? isåfall vilka finns det i asien? som inte kommer terrorisera botiorna och spottkopparna.
sen en sista fråga går det att vänja botior att leva i svagt svagt svagt bräctvatten? typ 0.05% eller kanske kanske 0.15?
ge mig inte en massa elak kritik nu :)
Annars så kanske du skulle gå upp till ett större akvarium, 375L. Då kan du lägga i ett par fler av varje art.
Praktbotierna rensar riktigt bra på botten. Den man som hamnar där käkar de upp. De gillar att gräva med snoken i sanden :)
Om du ska ha sugmal eller inte tror jag nog är en smaksak. Jag har två stycken Gibbiceps. De rensar ganska hyfsat fast de ser ju inte till så att det är skinande rent från matrester och alger :) Fast jag har dem för att de är mina favoritmalar.
Sugmalar från Asien finns inte vad jag vet. Men där kan jag ha fel. Bättre att någon annan får svara på det.
Botier i bräckvatten har jag ingen erfarenhet av. Tror nog att det är bättre om du låter Sprutfiskarna gå i sötvatten tillsammans med Botierna.
Tastyfish
2005-05-20, 17:42
ok jag undra bara om det där med bräckvatten :)
jag har sett en asiatisk mal men den hadde fått dålig kritik och så var den aggresiv :(
vi vill se bilder när allt är klart!!! :)
Tastyfish
2005-05-20, 18:32
det kommer som sagt ta tid och vara få fiskar! (8 st +1-2)
kanske om 1-2 månader kommer det att vara färdigt (med alla fiskar och växterna något hemmastadda)
mitt SA akvarium 100l's har blivit riktigt bra men jag fruktar att jag fått 2 han bolivianska fjärilsciklider. :(
Tastyfish
2005-05-25, 19:03
jag börjar ångra mig (gör jag jämnt :P) funderar på minna möjligheter (kan ju skaffa fiskar som får yngel ;) )