Visa fullständig version : Hur får man katten att sluta sitta på bilen
Vår katter sitter alltid ovanpå våra bilar. ser inga andra katter göra det. Min man håller på att bli galen och jag bara måste få den att sluta. vad ska jag göra? Har provat spruta vatten, men det är svårt att vara konsekvent eftersom jag inte alltid ser katten. HJÄLP...
mckvinnan
2005-04-21, 09:06
Så vitt jag vet så har katter alltid suttit på bilar. Varm motor - mysigt gosigt ställe att vara på när det är kallt ute. :) Vet inte vad man ska göra åt det - skaffa hund som jagar bort katten från bilen? ;)
Det är väl oerhört vanligt? Alla våra katter och grannkatter har gjort det iaf. Speciellt på vintern då det är det varmaste stället ute.
Lösningar är väl att antingen hålla katterna inne eller så att ordna ett ännu bättre ställe att ligga på i närheten. Mamma la en yllefilt på motorhuven så hoppade katten upp på den istället för att trampa på lacken. En bekant hade en utekaninbur brevid bilen och gjorde en mysig bädd där. Sedan så flyttade hon konsekvent på katten dit och efter ett par dagar så hade katten lärt sig vart han fick ligga och spana. För att det ska fungera så får man vara smartare än katten vilket är förvånansvärt omöjligt :)
/olivia
Fick här om dagen höra talas om en liknande händelse där katten brukade ligga på biltaket och sova, den historien slutade inte trevligt...
Det var så att katten brukade ligga på biltaket och sova, vilket ägaren var väl medveten om. Nu var det så att bilen hade varit på upp putsning och stod på garageinfarten vaxad och fin. Kissen hoppar upp på bilen och... försöker hålla sig fast med klorna... När husse upptäcker detta blir han så förbannad att han skjuter katten... SÅDANA PERSONER SKA INTE HA DJUR!!! Hur sjutton kan man göra en sådan sak? Det var ju inte kattens fel. Om man vet att katten ligger på taket på bilen så får man väl ha det med i bakhuvudet?
Nu menar jag inte att ni skulle göra en sådan sak, ville bara berätta för jag tyckte det var så sjukt!
Jag skulle bli tokig om jag såg en katt på min bil... Men, skjuta den är nog o ta i. :) Däremot skulle nog vattenslangen åka fram :)
sockerconny
2005-04-21, 11:32
Hur får man katten att sluta sitta på bilen
Sälj bilen!!;) :D
Hur får man katten att sluta sitta på bilen
Sälj bilen!!;) :D
Sälj Katten :)
Mathias-D
2005-04-21, 12:03
haha ja, det är ju rätt irriterande när grannens katt ska bosätta sig på bilen. skulle blir mer irriterad om grannen hund satt där eller min hund om inte det...katter ska hålla sig i skogen...
gladhertha
2005-04-21, 12:19
När ja bodde i Bromma satt grannkatten i våran gamla bil under...liksom...inne i bilen? :P
En bekants katt brukade lägga sig på däcken inuti innerskärmen....
Tills bekantingen hade bråttom en dag och åkte iväg med en rivstart... RIP
Torstensson
2005-04-21, 17:08
Har hört om både avskjutningar och annat när det gäller katter som springer på bilar och pissar på däcken. Det grymmast jag hört e han som ställde en tallrik glykol i sin carport framför bilen. Det tog inte många veckor förrens ALLA katter i grannskapet var borta...
Har man ett husdjur får man allt hålla reda på den. Tänk om folk skulle släppa ut sina hundar eller ormar eller varför inte lite fågelspindlar för att dom ska få rasta sig själva?? Näe antingen koppeltvång på katter eller på kattägaren!!
Har man ett husdjur får man allt hålla reda på den. Tänk om folk skulle släppa ut sina hundar eller ormar eller varför inte lite fågelspindlar för att dom ska få rasta sig själva?? Näe antingen koppeltvång på katter eller på kattägaren!!
Det var riktigt bra sagt...
gillar katter men aldrig gillat när dom springer lösa.
varit på väg att köra över dom mer än 1 gång med moppen.
Mathias-D
2005-04-22, 14:13
håller med, lättare att köraöver dom med moppe än man tror...efter när dom har fattat att det är fara så springer dom överallt...svänger åt höger dom springer åt höger...
tänker på den gången jag stack ut vid midnatt och köpte mat.
kör hemåt och helt plötsligt ser jag nåt svart springa ut bredvid framhjulet.
springer UNDER moppen och in i buskarna på andra sidan.
körde runt 15km då.
men nåt som är värre än katter är alla CENSUR kaniner jag varit på väg att nacka när jag varit på väg över en vis bro.
hatar fiskmåsar också varit på väg att krocka med dom flera ggr duvor med.
Mathias-D
2005-04-22, 16:45
så fort går inte min så ja kör på fiskmåsar. Men hade en katt mitt i vägen som satt å slicka sig i röven och var allmänt upptagen. så när man kommer där i 70 blås och väntar på att han ska sticka och välja vikket håll man ska åka åt...typ 5 meter innan svänger ja av åt sidan å han lika så...samma sida. hälig panik!
va på väg å köra in i 2 måsar igår dom ville inte flytta på sej kom i runt 25km.
ska köpa en moppe med högre FPM(Fun Per Mile) och SPM(Smiles Per Mile)
Mathias-D
2005-04-22, 16:51
25 går det att köra så sakta ..sprängs dom inte om du kör under 30km?;)
har en mgb korado.
det är det simplaste idag som finns att köra.
motorn består av 15 delar eller nånting.
tar mej under 2 timmar att plocka av den byta alla lager packningar och packboxar och få på den igen och starta.
den har inga växlar inte ens variator.
den har en FAST växel med slirkoppling.
suck saknar min förra moppe
suzuki k50 60cc 16.5mm förgasare 4 växlar omdrevad från 10-38 till 14-32 gjorde 80km ärliga men den gick ändå köra på 4:ans växel 800 varv på motorn och gasa du så bara den stack med ett illvrål.
plana toppen lite mycke på den.
tog man bort topplockspackningen som va 0.15mm så slog kolven i.
fortfarande chockad att jag hitta en idiot som va beredd att pröjsa 800kr för den när jag sålde den.
det enda som va halv fräsht eller bättre på den var bromsklossarna fram resten var.........dåligt
fundera på en dt.
men tillbaks till topic.
om man nu konsistent hela tiden sprutar/kastar vatten på en katt som lägger sej på bilen lär den sej då inte att inte va där ?
eller lär den sej bara att springa när du kommer ?
kastar vatten på en katt
Haha, det var kul! Taget ur sitt sammanhang blir det lite tokigt!
Det är inte mycket att göra förutom att vara konsekvent, spruta vatten, morra, ta i nackskinnet (om man hinner få tag på dem) och trycka ned dem.
Våra grannar gillar Jesper fast han ligger i deras utemöbler! De är så glada att han håller rent kring deras kompost....
MEN när han varit på deras bil grymtades det lite grann. (Fast vi vet inte om det var han, då han har två kompisar som vistas i samma revir.)
När vi skaffade honom gick jag runt till de närmaste grannarna och presenterade honom och förklarade vad de ska göra om han stör dem.
Flera tyckte jag var elak, när jag sa att de ska spruta vatten på honom!
Jag sprutar också Fy-spray runt den gemensamma sandlådan...
Själv tycker jag hundägare borde skärpa till sig. Att låta sin hund kissa på t ex någon annans brevlåda tycker jag är botten!! Hysteriskt skällande hundar borde hållas inomhus.
Obs att jag älskar hundar (också)!
Man kanske kan tvätta bilen med fy-spray :)
Så får man en fräsch citrondoft...
Men guuuuu vicken bra idé!
[:-93]
Torstensson
2005-04-26, 21:27
Eller tvätta katten med det!!
lennart wiklund
2005-04-26, 22:58
katter skall man hålla under uppsikt.skulle en katt hoppa upp på min nästan nya bil o repa lacken vilket de gör när de hoppar upp på bilarna,jaa då åker bössan fram de e då säkert.Jag har katt själv men under uppsikt,skulle aldrig tollerera att han hoppar på andras bilar..
lennart
Om du har samma uppsikt över frugan (om du har nån) hoppas jag att ingen rör henne...
Måste bara upplysa om att man inte får skjuta katter hur som helst enligt djurskyddslagen. Även om de går på era nya bilar.
Join4t.......tur att man inte är fruga där..... [:-82]
:)
Torstensson
2005-04-27, 12:03
Skulle frugan, ja sambon alltså, hålla på att klättra på bilen, repa lacken å pissa på däcken, då e nog hennes tid förbi... Iaf hos mig! ;)
Men varför kan inte folka som har katter ha koll på dom?? Varför bara öppna dörren å låta dom gå ut? Problemet e ju inte katten utan husse/matte!!
mckvinnan
2005-04-27, 12:51
Håller helt med föregående talare. I stan hör inte frigående katter hemma. På landet är en annan sak. Har många bekanta som har problem med lösgående katter som skiter i barnens sandlåda ute - tänk vilket rabalder det skulle bli om min hund gjorde det! [:O]
Skulle frugan, ja sambon alltså, hålla på att klättra på bilen, repa lacken å pissa på däcken, då e nog hennes tid förbi... Iaf hos mig! ;)
Men varför kan inte folka som har katter ha koll på dom?? Varför bara öppna dörren å låta dom gå ut? Problemet e ju inte katten utan husse/matte!!
Får hålla med. Jag hade stenkoll på min katt när jag började släppa ut honom. Det har funkat kanon eftersom han inte sprang upp på bilar eller sprang i sandlådor. Så egentligen är det nog mer tur.
Men, se för tusan till era katter om ni inte vill ha förbannade grannar :) För vore det min lack så hade ägaren glatt fått betala omgående. Och då inte för repan utan en hel omlackning så klart.
Katter är goa djur.
med andra ord man ska inte skjuta katten utan husse/matte ;)
många ida är alldeles för slöa och lösiga.
och tar inte ansvar.
Var det inte tillåtet fram till 1985 eller liknande att skjuta fridrivande katter? ( Det var bättre förr ) Join4t det där var fan inte snällt sagt. Hade jag en ny bil och en katt repade lacken, så skulle nog inte katten kunna upprepa den bravaden igen.......
Håller med de föregående talarna som påpekar att det faktiskt är ägaren och inte katten som bär ansvaret om katten förstör något. Kräv ersättning av kattägaren och spruta vatten på katten. Jag tror att det är traditionen som gör att man fortfarande släpper ut katter själva. De har väl inte ansetts så värdefulla som t.ex. hundar.
angelica2220
2005-04-27, 20:31
En katt repar inte lacken på en bil när den hoppar upp, den repar lacken när den gör en rivstart, dvs när man skrämmer den.
Tycker om det gammla kinesiska ordspråket
"Den som inte tycker om katter har varit en råtta i ett tidigare liv"
Tycker det säger ganska mycket.
Torstensson
2005-04-27, 22:11
Det spelar ingen roll om katten repar lacken eller inte. Bilen e min å då ska inte en katt upp å promenera på den av ngn anledning alls. Å det ska kattägaren se till! Jag skulle inte tveka på att sätta ut en kattfälla å ombesörja avlivning av katten om det bara var tillåtet enligt lag..
och tar inte ansvar.
Haha...precis vad jag tänkte! Jag får nog passa mig när jag är ute och går. Skottsäker väst kanske är något! ;)
Jag kan också tycka det är lite trist när man precis tvättat bilen, så kommer man ut på morgonen och det är vackra tassavtryck över hela bilen! Då blir rman lite trött...
Kanske skulle man lacka bilen med tassavtryck helt enkelt! Då slapp man se de som tillkommer så att säga. [:-17]
och tar inte ansvar.
Haha...precis vad jag tänkte! Jag får nog passa mig när jag är ute och går. Skottsäker väst kanske är något! ;)
inte för att låta negativ men det är nästan så man skulle behöva skyddsväst jämt [xx(]
Kanske skulle man lacka bilen med tassavtryck helt enkelt! Då slapp man se de som tillkommer så att säga.
haha ett alternativ men ser nog inte så snyggt ut.
men en vattenspridare kopplad till en ir-detektor.
Var någon dum mot dig när du var litenTorstensson...?
Torstensson
2005-04-28, 22:21
Nope, men jag tycker om när alla vet vad som e "mitt å ditt"..
I mitt bostadsområde är det koppeltvång på både hundar å katter, Det fungerar sisådär, men bättre än innnan. Min bil å plätten jag hyr e inte till för att grannens katt(er) ska ha som fritidsgård. Men skulle jag skaffa ormar så vill grannarna ha mig vräkt!
Vet mina grannar om att jag e pälsdjursallergiker?? Knappast! Om jag väljer att inte ha katt i mitt liv så ska väl inte grannarna "tvinga" på mig deras?
erikthur
2005-04-28, 22:46
Bara en reflektion - som akvarister brukar vi alla känna till och förstå fiskars naturliga förhållningssätt till sin omgivning - vilket är bra.
Men varför saknas då denna förståelse för andra husdjur - i denna diskussion ett så vanligt husdjur som katten - det har jag svårt att förstå.
PS - även om jag har kattallergiker i familjen
Du blir väl inte allergisk av att katterna vistas ute...!? Om du berättar för grannarna så vet de att du är allergiker, hur skulle de annars kunna veta det? Min käre låtsasfar har ganska kraftig astma men den kommer när han är inne i samma hus/lägenhet som ett pälsdjur. Fast vad vet jag.
Jag vill inte få det att låta som om det vore något negativt om folk har bättre uppsikt över sina djur, jag tyckte bara att du överdrev ditt sätt att förklara ditt ogillande på ett väldigt osmakligt sätt (därav mitt förre kasnske osmakliga inlägg)
lennart wiklund
2005-04-28, 23:36
det är tillåtet att avliva lösspringande katter..
jakttid året om.
enligt jantelagen
i vårt område "försvinner" en o annan katt efter nerpissade sandlådor,men konstigt nog kommer det flera o flera..
vissa skaffar nya på löpande band.
lennart
Skulle tro att de flesta katter som går ute har en ägare som bryr sig väldigt mycket om den. Katten är då någons egendom. Jag tycker att det är konstigt att vissa tycker att det är ok att ta livet någons katt och samtidigt tycker att ingen ska få röra deras ägodelar det minsta.
dom kattägare jag träffat som verklige har brytt sej om sina katter har hållt dom hemma och i koppel utomhus.
katter klarar sej inte själva.
dom blir överkörda till både höger och vänster till exempel.
Kjell Fohrman
2005-04-29, 08:28
dom kattägare jag träffat som verklige har brytt sej om sina katter har hållt dom hemma och i koppel utomhus.
Får väl ta åt mig då eftersom jag tydligen inte bryr mig om mina katter eftersom jag anser att katter själva skall få välja om de skall vara inne eller ute.
I vårt villaområde så finns det ett antal katter som alla får gå utomhus om de vill och de gör rejäl nytta genom att se till att hålla ner antalet möss och råttor i området.
I området bor såväl allergiker som andra och ingen har klagat över katterna. Visst jag kan ibland reta mig på kattfotspåren på min bil om den skulle vara nytvättad på samma sätt som jag retar mig på måsskiten som släpps på den nytvättade bilen men om jag retar mig alltför mycket så får jag väl ställa in bilen i garaget och stänga till dörren efterom varken katter eller måsar kan öppna stängda dörrar.
det är tillåtet att avliva lösspringande katter..
jakttid året om.
enligt jantelagen
i vårt område "försvinner" en o annan katt efter nerpissade sandlådor,men konstigt nog kommer det flera o flera..
vissa skaffar nya på löpande band.
lennart
Ursäkta men nu börjar det spåra ur!! Det är INTE tillåtet att avliva lösspringande katter! Må vara att vissa personer tar saken i egna händer men det är inte TILLÅTET. Man ska anmäla problemet till först och främst kattinnehavaren (om man vet vem det är) eller till kommunen. Sedan har kommunen personer som är berättigade att skjuta av skadedjur.
Trodde vi hade en diskussion under lättsammare/sarkastiska former!
Usch och fy att komma med så hemska påståenden!
När till och med vissa tycker det är hemskt att ha ihjäl en fisk-usling, men att ha ihjäl en katt är visst okej!!!
[:-177] :mad:
Tottofagrin
2005-04-29, 20:37
När jag blir stor och skaffar eget hus.
Då ska jag bjuda katterna på gräddbakelse och igelkottarna på gelemaskar. Ekorrarna ska få nötpaj och mössen ostkaka med hallonsylt. Sparvarna ska få frukost på sängen och kråkan en lakritspipa. Hägern bjuder jag på fiskbullar i hummersås och daggmasken en couscoussallad.
Och om jag, på väg till jobbet en dag, upptäcker små tassavtryck på min bil, så ska jag bocka och buga och säga: - Väl bekomme!
/Kalle
Kjell Fohrman
2005-04-29, 20:56
När du blir stor och skaffar eget hus så irriterar du dig på dom där [:-20] rådjuren som äter upp allt i trädgården istället för på nyttodjuren katterna.
Inte heller rådjuren får man skjuta[:(!]
Tottofagrin
2005-04-29, 21:01
Rådjuren ska få en all-you-can-eat-salladsbuffé! ;)
Nä, skämt åsido, visst kan man irritera sig på saker och ting här i världen, man är ju trots allt bara en människa. Men jag tycke att de flesta varelser har rätt till en plats här i världen och råkar en katt välja min bil som sovplats så är inte jag den som kommer jaga bort den. Jag kanske skaffar en elekrisktuppvärmd filt till den i garaget istället i så fall... hehe :)
/Kalle
Får väl ta åt mig då eftersom jag tydligen inte bryr mig om mina katter eftersom jag anser att katter själva skall få välja om de skall vara inne eller ute.
I vårt villaområde så finns det ett antal katter som alla får gå utomhus om de vill och de gör rejäl nytta genom att se till att hålla ner antalet möss och råttor i området.
I området bor såväl allergiker som andra och ingen har klagat över katterna. Visst jag kan ibland reta mig på kattfotspåren på min bil om den skulle vara nytvättad på samma sätt som jag retar mig på måsskiten som släpps på den nytvättade bilen men om jag retar mig alltför mycket så får jag väl ställa in bilen i garaget och stänga till dörren efterom varken katter eller måsar kan öppna stängda dörrar.
som jag skrev så har jag inte träffat många kattägare som haft nåt vett.
hade en granne med 2 katter som sprang lösa.
hon sparka ut dom en gång mitt i vintern då hon skulle åka bort 4 dagar till exempel.
en före detta arbetskollega har 4 katter och när dom är utomhus är dom alltid i koppel.
när jag tänker efter har jag bara träffat 3 lösspringande katter IRL som haft vettiga ägare.
2 katter norr om kungälv mitt ute i skogen och närmaste väg va 1km bort.
1 katt i närheten av sjötofta också mitt ute i skogen.
min definition på träffat är dom jag träffat i verkliga livet och inte dom jag träffat över internet.
Sara1982
2005-04-29, 22:15
för att få en katt att låta bli bilen vilket inte är omörjligt men ganska nära så måste man visa lite vart skåpet ska stå...vi har alltid haft katter hemma o det bästa de visste var när bilarna kom hem o motorn va varm men med nya bilar blev det oxå hårdare tag mot katten, de blev inte skjutna nån gång men många slagsmål blev det, nackskinnet = de blev arga, greppa teg om benen = dom blev arga...man hade mycket rivmärken ett tag men det lönde sig plus att de fick ett helfodrat hus på vintern efter ett tag..
om en kattägare är vettig eller inte är väl svårt att säga men visst...i lägenhet är det nog inte så kul för grannarna med en katt som springer ut och in, tycker själv att det inte är s kul när hgrannens katt följer med till tvättstugan varje gång.
Och att kasta ut katten när man ska åka bort anser inte jag vara ovettigt...de kanske är vana att vara ute och då klarar de sig ute även om ägaren är bortrest ett par dagar.
har en elfilt 20x30cm eller nåt i den storleken och drar 30w på half effekt och 60w på full effekt.
en katt skulle nog älska att ligga på en sån när den är satt till 30w.
kan kanske va nåt för en del.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.