Visa fullständig version : 70l
vad kan man ha för fiskar i ett 70l akvarium?
ja skulle ju inte sattsa på ett 70l saltvattens kar... tror att du ska gå på sötvatten å där finns ju ganska mycke att välja på... finns ju de vanligaste typ platy guppy svärdbärare osv sen så kan du ju ha tex fjärilsciklider å ändra dvärg ciklider sen så finns de ju guramisar tex dvärggurami.. och så finns de pansarmalar som håller rent efter botten algätare osv men gå in på nån affär så hjälper dom säker gärna till ;)
gladhertha
2005-04-18, 15:22
Tkr inte man bör fråga saker som "Vad kan jag ha för fiskar". Titta istället själv å akvarieaffärer, internet osv....
Det finns en del som kör såkallade nano reef i små akvarier. Kolla på www.nano-reef.com och läs på ordentligt innan du börjar. Själv så rekommenderar jag inte att du ska börja med ett sånt om du inte är erfaren akvarist men ingenting är omöjligt. Om du ska har sötvattensakvarium så kan du kolla på zoopets sökfunktion http://www.zpet.se/fiskar/index.php.
Tkr inte man bör fråga saker som "Vad kan jag ha för fiskar". Titta istället själv å akvarieaffärer, internet osv....
Klart man ska kunna ställa frågor på forumet. Det är ju meningen med ett forum.
gå in på zoopets artbeskrivningar.
där kan du bl.a välja att bara se dom fiskar som vill ha akvarier upp till 75cm breda.
men ta god tid och om du väljer mer än 1 art så kolla så att dom trivs i samma vattenmiljö och trivs med varann.
gladhertha
2005-04-18, 16:08
oj...hängde inte med på att de va på saltvattenskategorin..sry
ja skulle ju inte sattsa på ett 70l saltvattens kar... tror att du ska gå på sötvatten å där finns ju ganska mycke att välja på... finns ju de vanligaste typ platy guppy svärdbärare osv sen så kan du ju ha tex fjärilsciklider å ändra dvärg ciklider sen så finns de ju guramisar tex dvärggurami.. och så finns de pansarmalar som håller rent efter botten algätare osv men gå in på nån affär så hjälper dom säker gärna till ;) jag har redan 5 sötvattenakvarium så jag vill pröva nodot nytt jag hade typ tängt mig klaoner
ja skulle ju inte sattsa på ett 70l saltvattens kar... tror att du ska gå på sötvatten å där finns ju ganska mycke att välja på... finns ju de vanligaste typ platy guppy svärdbärare osv sen så kan du ju ha tex fjärilsciklider å ändra dvärg ciklider sen så finns de ju guramisar tex dvärggurami.. och så finns de pansarmalar som håller rent efter botten algätare osv men gå in på nån affär så hjälper dom säker gärna till ;) jag har redan 5 sötvattenakvarium så jag vill pröva nodot nytt jag hade typ tängt mig klaoner
okej tror att de skulle vara enklare om du skaffade ett lite större så du får lättare balans i det men du kan ju alltid testa de är ju folk som har i så små men tror inte att de är så där jätte lätt särskilt inte om du vill ha fisk i de men nån räka å så går de säkert bra men ja tycker du ska satsa på ett lite större...
okej tror att de skulle vara enklare om du skaffade ett lite större så du får lättare balans i det men du kan ju alltid testa de är ju folk som har i så små men tror inte att de är så där jätte lätt särskilt inte om du vill ha fisk i de men nån räka å så går de säkert bra men ja tycker du ska satsa på ett lite större...
min kompis har ett 54 l saltvattensakvarium och det funkar bra
okej men då rekomenderar ja att du pratar me han :) men alltså varför kör du inte ett lite större kar tycker att de både är snyggare å lättare att sköta tar ju i och för sig lite större plats men inte så farligt...
men alltså varför kör du inte ett lite större kar tycker att de både är snyggare å lättare att sköta tar ju i och för sig lite större plats men inte så farligt...
Det kostar också en del. Nano reef är inte så tokigt om man vill pröva på saltvatten utan att lägga allt för mycket pengar. Går själv i funderingarna att starta ett.
Paniktandborste
2005-04-20, 15:38
hade ett 720 l. när jag var mindre och det var tillräckligt med jobb för att få det att vara i balans skulle aldrig ens tänka tanken att köpa ett 70 l. saltkar
hade ett 720 l. när jag var mindre och det var tillräckligt med jobb för att få det att vara i balans skulle aldrig ens tänka tanken att köpa ett 70 l. saltkar
Kan man inte få 720l i balans så har man definitivt gjort något fel.
Är man påläst, tar sin tid att låta idén mogna och gör rätt från början så är riskerna minimala.
men alltså varför kör du inte ett lite större kar tycker att de både är snyggare å lättare att sköta tar ju i och för sig lite större plats men inte så farligt...
Det kostar också en del. Nano reef är inte så tokigt om man vill pröva på saltvatten utan att lägga allt för mycket pengar. Går själv i funderingarna att starta ett.
jo de kan ja hålla me om att saltvattens kar kostar en hel del men går ju att köpa mycke begagnat då får man ju ner kostnaderna ganska mycke men tycker ändå att man ska köra lite större om man vill ha saltvatten personligen tycker ja även sötvatten är så mycke snyggare å så mycke mindre jobb... men men vi är ju alla olika :)
Paniktandborste
2005-04-21, 20:41
nja det var nog egentligen inte att hålla det i balans som var svårt men det tog ju sin tid att få det i balans från starten men men... kommer ju iof inte ihåg allt vi gjorde med det var ett tag sedan nu men när min pappa har byggt färdigt sitt hus kommer det nog bli ett nytt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.