handdator

Visa fullständig version : Katter och mat

Emotional
2005-03-30, 21:40
Hej!
Hur mycket borde en katt få i sig/dag?
Torrfodret+vatten finns alltid tillgängligt.
Hur ska man göra med det andra? Har enportionspåsar. Det är inte alltid som det blir uppätet. Är rädd att katten inte får i sig tillräckligt?!

angelica2220
2005-03-30, 22:40
enportionspåsar?? du menar med "blötmat" då förmodar jag... katter mår bättre av att äta torrfoder(inte den billigaste sorten som coop:s egna märke el dyl. utan tex. Royal Canin eller någon annan mat som finns på djuraffärer), då vet man vad de får i sig. Burkmat innehåller nästan bara vatten, det är dessutom inte alla katter som tål det heller. brukar vara så att om katten mår bra så äter den, om den har är långhårig så kan den få problem med hårbollar. Det finns foder som motverkar bildningen av hårbollar i kattens mage.
Hoppas det kanske svarar på något...
/Angelica

Morellen
2005-03-30, 22:44
Har du ett torrfoder av bra kvalitet så behöver du egentligen inte komplettera för att katten skall få isig tillräckligt. Bra tips är att kolla på påsen där ingerdienserna till fodret står uppräknade. Det som står överst är det som finns mest av - man skall egentligen ha ett foder som baserats på kött/fisk men många märken kör spannmålsprodukter som bas...
Gäller väl bara att se till att katten får fri tillgång till vatten. Min vägrar dricka ur sin vattenskål utan använder hundens (alternativt passar på om det står nån hink med akvarievatten i badrummet)
Min katt får torrfoder och så matrester, köttbitar eller fisk som tillägg. Burkmat eller annan blöt mat ger jag rätt sällan (har väldigt svårt för den lukten). Det fungerar dock bra som muta när man utsatt honom som sånna otäckheter som bilturer.
Han har levt tio år på den dieten med den enda skillnaden att jag övergett mataffärens kattmat på senare år och försöker köpa nått som påstås vara snällare mot njurarna men som ändå inte ruinerar mig totalt.

Emotional
2005-03-30, 23:12
Det torrfoder jag använder är köpt i affär,whiskas och friskis tror jag dom heter,eller liknande. "blöt-maten" är whiskas och pussy. Har kört med det fodret i 3 år. Borde jag ändra på någonting? Den här "märkes" maten som finns att köpa i djuraffärer,vore den bättre? Det är en perser/norsk skogskatt vi pratar om.

Marlin
2005-03-30, 23:17
Hur mycket katten bör äta beror nog på flera faktorer som storlek, ålder, hur mycket den rör på sig osv. På många förpackningar brukar det stå hur mycket en katt av en viss vikt ska äta.

Min kisse hade blivit för tjock sa veterinären när jag var där sist så nu har jag börjat mäta upp hur mycket han bör äta varje dag. Det är mycket mindre än vad jag trodde!

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att din katt inte får i sig tillräckligt om han/hon inte verkar sjuk på något sätt. Jag tror också att fodret som man kan hitta hos veterinären och i zooaffären är bättre än i den vanliga mataffären.

mckvinnan
2005-03-31, 08:59
Nu är inte jag så hemma på just kattfoder men däremot hundfoder och det har hänt mycket på den marknaden de sista 10 åren. Förr så var det bara de svindyra fodren som var nåt att lita på om man skulle vara säker på att ens hund skulle må bra. Använde alltid Eukanuba på den tiden. Men idag så är de flesta märken rätt bra, det är ju som sagt bara att läsa på innehållsförteckningen på förpackningen. Tror inte att de foder hos veterinären/zooaffären är så himla mycket bättre än det som finns på en välsorterad matvarubutik utan snarare ett sätt att få in pengar. (gäller givetvis inte de specialfoder som finns för hundar/katter med olika sjukdomar rörande njurar, lever etc som finns hos veterinären) Men om din katt är frisk, glad, pigg och fin i pälsen så ger du den alldeles bra mat. Det som brukar hända i såna fall är att den snarare har lätt för att bli fet. :) Torrfoder är bra för katternas (och hundarnas) tänder bara man vet att katten dricker tillräckligt vilket har jag hört är ett problem för en del kattägare och därför kompletterar de då och då med blötfoder.

Lenita
2005-03-31, 10:09
Här hemma har jag torrfodret stående framme (Eukanuba, Iams, Royal Canin). Blötfoder får de till frukost, ca 1-1 1/2 matsked var. Vatten dricker de i vovvens skål. Båda katterna är ca 18 månader så de får väl anses vara vuxna nu och äter som vuxna katter ska.
Det som skiljer mest mellan billiga och dyra foder ser man av mängden bajs man plockar ur lådan. Detta gäller även hundfoder, vilket är en enorm lättnad om man har en stor vovve och små händer ;)

angelica2220
2005-03-31, 12:39
Det finns ett foder från Royal Canin med hårbollskontroll som våran Chinchilla Perser äter, han är ganska hårig och han behöver det för sin mage:) sen äter han bäbismat också för att han är så mager... det är det enda han vill ha. förutom burkmat som han inte tål, det är alldeles för starkt för hans mage.
Förstod inte om det var en blandning av perser och norskskogskatt eller om det var två, men som sagt Royal Canin torrfodret med hårbollskontroll är bra om de fäller mycket päls som våra katter gör på våren:)

mohlin
2005-03-31, 13:11
Vår katt får bara torrfoder, Dr Hills Science Plan eller vad det nu heter. 400:- för 5 kilo, det räcker typ jättelänge. Många månader. Hon får inget annat, nån räka ibland om vi käkar sådana, men ingen annan "köpemat". Det står alltid framme, men hon äter bara så mycket hon vill, alltså inte som en hund som tömmer allt på en gång.

Kul det där med vattnet, Billie är också märklig med det. Hon dricker helst från vattenpölar eller skottkärran om den har stått ute i regnet...mysigt med en massa jordrester o galmla pinnar och halvruttna blad....

Underliga djur.

mckvinnan
2005-03-31, 13:24
Kan inte låta bli att säga att långt ifrån alla hundar tömmer på en gång. Både min york och min schäfer har alltid torrfoder framme och de är inte ett uns tjocka utan äter bara när de är hungriga. Tja om det inte vankas nåt extra smaskigt förstås som pasta, mögelost, kyckling eller leverpastej. :D

Lenita
2005-03-31, 14:58
Håller med mckvinnan där. Min blandrasvovve har alltid torrfoder framme och äter bara på sina "egenbestämda" tider. Han är inte heller det minsta tjock. Torrfodret delar han gärna med sig av till kissarna, men vankas det något extra kommer rovdjursfasonerna fram.

kentk
2005-03-31, 15:18
Halloj !

Vi kör med royal canins Maine Coon till våra kissar (maine coonner)

Jag tror att det är ett bra komplett foder som tillför kissarna det mesta.

Vet att de billigare torrisarna på typ ICA kan ge kissen urinsten !

Vi ger även lite blötmat för de verkar uppskatta det som komplement till torrfodret, vi har provat lite olika sorter men det är bara whiskas i sås som duger :)

De har fri tillgång till torris och vatten och de får dela på 1 burk på morgonen och 1 burk på kvällen (de är 3 st)

Hemma
2005-04-01, 14:19
Kentk,
hur vet du att det är ICAs torrisar som ger njursten?

Förr sas det att torrisar gav njursten om inte katten drack ordentligt, nu har jag hört att det inte är helt sant. Jaja, hur man än gör blir det fel! [:-56]

Marlin
2005-04-01, 14:28
Här kan man läsa en förkortad version av ett kattmatstest:

http://www.radron.se/templates/test____4531.asp

Maethor
2005-04-01, 17:47
Kentk,
hur vet du att det är ICAs torrisar som ger njursten?

Förr sas det att torrisar gav njursten om inte katten drack ordentligt, nu har jag hört att det inte är helt sant. Jaja, hur man än gör blir det fel! [:-56]

Nej det är inte sant att torrfoder ger njur/urinsten. Det som är orsaken till det är sammansättningen på fodret. Förut var det vanligt att torrfodret innehöll för mycket salter och mineraler och det orsakade njursten. Men dagens foder är bättre sammansatta och orsaken till urinstenar är därför inte fodret.
Jag ger min katt bilanx eftersom det är det enda torrfoder som han äter, ibland så får han även pussy "blötfoder" i portionspåsar. Pussy är det enda han äter, han avskyr t ex whiskas :)

kentk
2005-04-01, 18:38
Sorry, menade inte att hänga ut någon viss sort hos någon viss affär, tog bara ett exempel taget ur luften, typ ICA.

Jag tror att man får prova sig fram och se vad katten tycker om helt enkelt..

Smaken är som baken :)

Marlin
2005-04-01, 21:22
Jag tycker inte att man ska gå på vad katten gillar bäst utan kolla upp vad som är bra för den. Mina föräldrar gav gamla familjekatten det han gillade bäst (en matsort som tydligen innehöll för lite taurin). Nu blev han rätt gammal men han hade kanske mått bättre om han fått annan mat trots att den inte var lika god. Dessutom blev han väldigt fet på äldre dar vilket jag tror att han led en del av. Det jag vill få fram är väl att jag inte tycker att katten ska få bestämma helt själv vad den äter och i vissa fall inte heller hur mycket.

Det verkar ju som att minst en torrfodersort i mataffären har för mycket magnesium och kolhydrater om de inte rättat till det(se Råd och röns test förra året). Något som kan leda till urinsten.

kentk
2005-04-02, 06:34
Då kanske jag hade lite rätt ändå om att en del torrfoder kan ge urinsten ;)

Maethor
2005-04-02, 10:50
Jag tycker inte att man ska gå på vad katten gillar bäst utan kolla upp vad som är bra för den. Mina föräldrar gav gamla familjekatten det han gillade bäst (en matsort som tydligen innehöll för lite taurin). Nu blev han rätt gammal men han hade kanske mått bättre om han fått annan mat trots att den inte var lika god. Dessutom blev han väldigt fet på äldre dar vilket jag tror att han led en del av. Det jag vill få fram är väl att jag inte tycker att katten ska få bestämma helt själv vad den äter och i vissa fall inte heller hur mycket.

Det verkar ju som att minst en torrfodersort i mataffären har för mycket magnesium och kolhydrater om de inte rättat till det(se Råd och röns test förra året). Något som kan leda till urinsten.

Kolhydrater har inget med njur/urinsten att göra, men det är klart om det inne håller för mycket kolhydrater så blir ju katten fet. DEt är som sagt mineraler som är boven i dramat eftersom det blir till kristaller som sedan om man har otur klumpar ihop sig till stenar.

Marlin
2005-04-02, 16:45
Okej, jag vet inte så jättemycket om ämnet. Enligt testet som jag länkade till ska mycket magnesium i kombination med mycket kolhydrater vara mer farligt än bara mycket magnesium om jag förstod det rätt. Men det kanske inte stämmer.