Visa fullständig version : Vansinnigt dyra killi-ägg
erikthur
2005-03-29, 16:41
Visst är Nothobranchius furzeri både sällsynt och vacker men man hajar onekligen till när de till slut hamnar på de här prisnivåerna:
http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/closed.cgi?view_closed_item&fwkillifishe1112067007
http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/closed.cgi?view_closed_item&fwkillifishe1112066732
Hundratals dollars för killi-ägg... :eek:
Edit: ovanstående länkar går ut 45 dagar efter auktionen så jag vill därför lägga till att auktionerna slutade på 201 resp 131 USD
Verkligen. Synd att man inte har ett par liggande:)
Om en sån där rackare lägger ägg själv så kan det väl vara en bra affär ??
det är som med öl,kommer aldrig upp i sitt rätta värde;)
erikthur
2005-03-29, 19:09
det är som med öl,kommer aldrig upp i sitt rätta värde;)
Öl är fortfarande billigt - det borde väl vara sprit (ssk norsk)...
Eller var det bensin (fortf norsk - Flåt Svein)
Men allvarligt talat jag tror att en av köparna gjort ett rent affärsmässigt beslut.
Kan han få en lekgrupp producerande rejält med ägg får han säkert igen insatsen och eftersom äggen troligen är av högsta kvalité så lär det nog gå vägen för honom helt enkelt.
Hur många killis skall det bli av 50 ägg om man skall bli nöjd ???
erikthur
2005-03-29, 20:34
Minst ett par - då blir det nya ägg liksom :)
Många killis har dock sned könsfördelning vilket leder oss till sektionen "lonely hearts" vilken inte är ovanlig hos killioter...
Hmmm.. nära tusen spänn för ett par... och jag som tycker diskus är dyra :)
erikthur
2005-03-29, 20:46
Då vill jag genast svara att för medlemmar i t ex skandinaviska killisällskapet är normalpriset oftast 50 kr för ett par killis (inte ägg!) - dock sällan Nothobranchius furzeri förståss :) ...
dags att byta fiskar erikthur..!
förresten (varning för dum fråga) men plockar man äggen från naturen? jag såg på tv att äggen låg i torr jord för att sedan kläckas då vattnet kom. måste äggen torka innan de kläcks?
LenaMaria
erikthur
2005-03-30, 06:28
Man plockar inte äggen direkt från naturen men ibland fisken. Det finns folk lokalt i sydamerika som fångar fisk så det brukar ibland annonseras om F1-ägg. Det sker ofta fiskfångstresor av killi-älskare med samma syfte. Men en del stammar kan ha varit med ganska länge, t ex Aphyosemion australe som importerades till Europa redan 1913. Det är dock oklart om den stammen överlevde första världskriget. Man låter ofta årstidsiskarnas ägg ligga i fuktig torv under äggens uyvecklingstid.
Här en informativ sajt för den som vill veta lite mer om killis
http://web.telia.com/~u31510319/
Guy Palm
2005-03-30, 18:54
Hmmm.. nära tusen spänn för ett par... och jag som tycker diskus är dyra :) Inte bara killiägg och diskus som är dyra, kolla denna fisken startpris $ 1,500:-
http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/auction.cgi?fwbettasd&1112211577
Ursäkta erikthur att jag lånade tråden
erikthur
2005-03-30, 19:04
:eek: Men det var "requested price" - och inget bud alls när ett par timmar återstår...
Trix för uppmärksamhet? Eller gäller priset för 500 st enligt rubriken. I så fall bara 3 USD styck men då måste man köpa rubbet?????
Guy Palm
2005-03-30, 19:31
Trix för uppmärksamhet?
Antagligen, såg nu på deras hemsida att de har helt andra priser, sorry
"Welcome Wholesaler. Request price list please contact me. Thank you for your time"
Känns som ett reklam knep där, fan oxå jag som tänkte skrika om överpriser för gen-muppade bettas! :(
PatrikMalmo
2005-04-26, 15:29
Jag hade ett gäng Aphyoplatys duboisi ett tag, inköpta utan att veta vad det var. Av en slump, tyckte bara de såg fräcka ut. Visade sig vara nio hannar och en hona. Ringer då en butik som faktiskt har killies och frågar om de har firren. Varpå jag nästan blir utskälld av innehavaren - först trodde han jag skämtade, sedan blev han sur. Efter ett tag lugnade det dock ned sig, och då berättade han om en kille på Hawaii som verkade vara beredd att betala både för firrar OCH någon som transporterade dem dit. Blev lite intressantare att testa odla dem då, men jag lyckades aldrig. Nu är de ett minne blott, men jag såg dem faktiskt i en affär i Tyskland i mars. Kanske är de vanligare nu är för fem år sedan. Kul upplevelse i vilket fall. :)
Just denna fisk har jag sett i butik i Sverige samt att det finns att få tag på via Tjeckien (grossist). Troligen är den svårodlad och de som finns är VF.
Det hade ju varit ett trevligt tillfälle att besöka Hawaii annars...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.