handdator

Visa fullständig version : Hemska annons..:S

gladhertha
2005-03-26, 10:57
Tittade in på Blocket och såg det här; http://www.blocket.se/view/4636534.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
Den där skålen kan inte vara mer än 10liter väll??!

Danei
2005-03-26, 11:03
Svårt att tro att det ens är i närheten av 10l. Det ser inte ut att vara den roligaste miljön för ett par fiskar. Inte ens en växt.

gladhertha
2005-03-26, 11:04
Det där är nog runt 5liter skulle jag tro *rysa!!!*

C.Ciklid
2005-03-26, 11:09
Sånt här får en fiskvän att bli förbannad.
//Camilla

Kjell Fohrman
2005-03-26, 12:00
Tittade in på Zoopet och såg det här; http://www.blocket.se/view/4636534.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
Den där skålen kan inte vara mer än 10liter väll??!

Men hallå där vad har detta med Zoopet att göra?

C.Ciklid
2005-03-26, 12:24
Det har du rätt i, Kjell. Missade att det stod zoopet och inte blocket. :o
//Camillla

gladhertha
2005-03-26, 14:12
Oj skrev fel, Sry Kjell!

Kramfors
2005-03-26, 16:18
Slöjstjärtar bryr sig inte om de dör eller blir sjuka i 10 liter vatten eller 50 liter och dör eller blir sjuka verkar de göra att dömma av inläggen på forumet.

haggan
2005-03-26, 20:22
Guldfiskar inom citationstecken!? Vad menas, är de inte riktiga fiskar, eller...

Danei
2005-03-26, 20:27
slöjstjärtar är inte riktigt vad man brukar mena med guldfiskar.

C.Ciklid
2005-03-26, 22:11
Manipulerade guldfiskar skulle jag kalla dem. Har ni checkat in på diskutionen här? http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=72192 Kolla in bilderna på vad jag skulle kalla "guldfiskar". Skapade av människan :mad:
//Camilla

haggan
2005-03-26, 23:05
Slöjstjärtar hör väl ändå till guldfisksläktet.
Vad är värst, att fiskarna är manipulerade eller att de lever i en alldeles för liten skål? Inget av detta är ju fiskarnas fel, det lät lite föraktfullt att kalla dem "guldfiskar". Det var vad jag reagerade på.
Nej, jag försvarar inte manipulerade fiskar, har själv den vanliga modellen.
Har sett många rysliga bilder på guldfiskvarianter.

HazelCR
2005-03-27, 08:08
Syftet med zopet är bl.a. att sprida kunskap och information om akvariefiskar. Det som gladhertha tar upp i denna tåt handlar om akvariefiskar, så alldeles galet är det inte. Fler deltagare i denna tåt tar avstånd mot detta sätt att hålla akvariefiskar, vilket borde tolkas som information/kunskap och därmed borde det vara OK att skriva om.
Vad bättre vore, är att Gladhertha eller annan akvarist här i tåten skriver direkt till Blocketannonsören och sprider information om det olämpliga akvarieförhållandet i karet, som annonsören försöker sälja.

MVH Gunnar

peppito
2005-03-27, 09:36
Det som jag finner lite märkligt är att i stort sett samtliga djuraffärer, inklusive de som de flesta här på forumet anser vara mycket seriösa och kunniga, säljer guldfiskskålar till sina kunder. Det verkar trots allt som att efterfrågan styr utbudet även till det negativa för fiskarna, vilket i och för sig inte är förvånande. Bara en tanke.

gladhertha
2005-03-27, 10:03
Syftet med zopet är bl.a. att sprida kunskap och information om akvariefiskar. Det som gladhertha tar upp i denna tåt handlar om akvariefiskar, så alldeles galet är det inte. Fler deltagare i denna tåt tar avstånd mot detta sätt att hålla akvariefiskar, vilket borde tolkas som information/kunskap och därmed borde det vara OK att skriva om.
Vad bättre vore, är att Gladhertha eller annan akvarist här i tåten skriver direkt till Blocketannonsören och sprider information om det olämpliga akvarieförhållandet i karet, som annonsören försöker sälja.

MVH Gunnar

Det är bra det du säger. Men det är stor risk att säljaren bara kommer snäsa av en osv.

Paniktandborste
2005-03-29, 11:33
Han som äger akvariebutiken os mig säljer varken slöjstjärtar eller skålar han skäms till och med över att han säljer ett som är åttkantigt.

och skulle nog aldrig handla något i en butik som säljer "skålar för fiskar"

C.Ciklid
2005-03-29, 11:44
.

MVH Gunnar
Jag informerade en gång vad jag tyckte till en person om dennes hållning av djur/fiskar. Denne person hörde aldrig av sig, men annonsen togs bort.
//Camilla

mohlin
2005-03-29, 11:59
Är det fler än jag som undrar vad som menas med "pump för vattenbyte"? Jag klarar mig utmärkt utan specialpump till mitt 250 liters...

C.Ciklid
2005-03-29, 12:10
Är det fler än jag som undrar vad som menas med "pump för vattenbyte"? Jag klarar mig utmärkt utan specialpump till mitt 250 liters...
Du kanske hamnade lite snett här :) Det kanske menas med att man har en slamhävert eller använder sig av en pump vid vattenbyte för att det ska gå lite snabbare.
//Camilla