handdator

Visa fullständig version : pump-av-gift-tid?

Emotional
2005-03-22, 13:15
Hur långt tid kan en pump "stå still" utan att det bildas gift. Elektrikerna håller på att byta elskåp... vet inte hur långt tid det kommer ta?

Tropfrog
2005-03-22, 14:53
Det beror på så många faktorer så att det är omöjligt att besvara.
Bland annat så är det en stor skillnad på inner och ytterfilter. I ett ytterfilter blir det mycket snabbare syrebrist.

Ju större belastning på karet desto fler bakterier finns det i filtret. Ju fler bakterier desto snabbare blir det syrebrist.

Ju längre det har varit sedan sista filtertvätten desto mer skit finns i filtret, ju mer skit desto snabbare blir det syrebrist.

Dock vill jag framhålla att det är bättre att köra igång ett filter som stått 5 timmar än att tvätta det för att köra igång det igen. Det blir nitrit i vilket fall, men förmodligen mindre i det förra alternativet.
MVH
Magnus

Emotional
2005-03-22, 16:08
Filtren var ganska rena (innerfilter) eftersom strömmen la av helt förra veckan (var borta i 12 timmar ungefär). Så filtren är rätt rena,... ska byta vatten ikväll. Tror du att det blir "under kontroll" sedan? Min mamma ska hålla uppsikt över dem den kommande veckan eftersom jag åker bort. Behöver jag oroa mig? (Hon kommer få sträng order om att inte mata för mycket).

Raven
2005-03-22, 16:43
om du har torrfoder så gör upp ett par färdiga portioner hon bara kan kasta i.