Visa fullständig version : Vilken art är detta?
erikthur
2005-03-20, 09:30
Detta är ett mycket vanligt husdjur i Filippinerna vare sej man vill eller inte. :)
Den kallas för Toto beroende på lätet och är blixtsnabb när den så vill så jag tror den kan vara svår att hålla i fångenskap.
Är det någon som vet vilken ödla detta är?
Liknar den som de har thailand som heter gecko där på grund av lätet. :)
Kanske en filipinsk släkting. I thailand är gecko ett uppskattat djur eftersom den äter upp insekter.
Tyvärr har jag ingen aning vilken ödla det är
Hemidactylus sp.
Husgecko på svenska, min gissning är på Hemidactylus frenatus. Men husgeckos har ett extremt stort utbredningsområde då de ofta kommer som fripassagerare med båtar o.dyl.
/hansh
Sutaren_87
2005-04-05, 17:43
min första gissning skulle vara gekko gecko men det ser mer ut som en husgecko.
erikthur
2005-04-05, 18:23
Efter att ha sett dessa ödlor "live" undrar jag hur man överhuvudtaget kan ha geckos i fångenskap. Dom är ju blixtsnabba när det gäller. Öppna på locket en gång så är dom väl utanför buren.
Det ser ut som en Hemidactylus frenatus. Man kan ha dem i fångenskap eftersom de blir rädda och gömmer sig när terrariedörren öppnas...Och om de skulle rymma gör det inte så mycket. Träffade ett danskt par som hade en frilevande population i källaren - de åt spindlar och förökade sig då och då. Inte världens mest färgstarka husdjur, men ack så trevligt med geckoljud i skymningen!
Mvh Cecilia
Den största geckon... (Tokay) kallas så för sitt läte .........
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.