Visa fullständig version : köpa akvarium
Ett 222 liters aluminiumram akvarium med pump, värmare, grus, bänk (ingen ljusramp).
Akvariumet är ca 6 månader gammalt.
Pris: 1000kr
http://195.149.144.113/images/24/24-24981262924.jpg
hallå.
skall ringa på detta akvarium idag och undrar är det nåt speciellt jag bör tänka på ?
kommer kolla silikonet.
fråga efter kvitto då akvariet är 6 månader.
fråga om dom haft sjukdomar utifall det kan sitta kvar.
titta på värmare och pumpen.
nåt annat ?
God Natt
Raven
Kolla efter repor.
Ser ut att vara knepigt skurna täckglas, går iofs enkelt att skära om.
Om det verkligen är 6 månader bör det inte finnas några problem med silikonet.
Vet inte riktigt om jag skulle bry mig så mycket huruvida de har haft sjukdomar när jag köper ett kar. Men det är förstås.
Tycker inte att det är något större problem med täckglaset och som sagt går att skära om.
jo de e rätt stora täckglas.
sen ser det ut som det är ett litet innerfilter bara.
för tusen spänn är det väl inte så mycket att klaga över? man får vad man betalar för och tycker det där såg helt okey ut för det priset.
Jag tycker också att det ser ok ut. Upplever det som prisvärt.
Det ser ut att vara en Fluval 2:a. Alltså är det för litet bör ha en 4:a istället, men de är inte så dyra och ett extra innerfilter är alltid bra.
har ringt
det var ett fluval 2.
varit igång 3 månader av 6.
inga repor i glaset.
ska kolla på de ikväll.
Såg väldigt risigt ut för att ha varit igång bara 3 månader men kanske kan stämma, fluval 4+ kostar från 300:- nytt.
Risigt?
Rent var det inte, men det säger inte allt om skicket. Fast skall jag sälja något skulle jag försöka få det att se så fint ut som möjligt. Men, men...
Tycker i alla fall att akvariet ser fint ut.
Förmodligen fick dom någon fantastisk algpåväxt och tappade sugen, lätt gjort.
Fick mycket cyanobakterier vid ett tillfälle och då var det nära att jag gav upp, men det löste sig till sist :)
Fluval 2 är som tidigare sagts för litet även om det är ett bra filter.
Behåll det och ha det som reserv ifall du skaffar ett mindre akvarium ngn dag, eller ha det som komplement till ett ytterfilter.
Be en glasmästare kapa glasen 1/3 in från framkanten.
jag har ju svårt att förstå vad felet med täckglasen är? fungerar väll utmärkt så där?
Ja har oxo svårt å se problemet med täckglasen... iaf på min skärm ser dom ut att va utskurna och ligger precis där dom "ska" ligga, på nersänkningen i aluminium ramen.
Och när jag sa att det va risigt så menade jag inget illa men vem skickar ut ett kort när akvariet ser ut sådär, som uppgjort för att inte få det sålt eller mycket prutat, är ju så snabbt fixat oxo.
Jimel: Det var inte så jag menade heller utan jag menade bara att även om det ser smutsigt ut så kan skicket vara bra.
Som jag uppfattar bilden är glasen i två delar, delade där mittstaget ligger och hela framifrån och bak. Tycker det borde bli besvärligt att lyfta täckglasen om man har en ljusramp.
Visst går det ändå men bökigt blir det. Ett arbete som vilken hygglig glasmästare gör gratis.
så små akvarium har knappast ett mittstag. och självfallet får man flytta rampen när man ska plocka bort täckglaset (om man inte har upphängt ljus). Men smaken är ju som baken =) Nått större problem är de ju inte iaf =)
jag beslutade mej för att hoppa över köpet av flera orsaker.
eftersom jag skulle bli tvungen att köpa nytt filter till den så var priset helt plötsligt inte så attraktivt som det först verkade.
och dessutom har min lokala zooaffär ett liknande akvarium samma storlek för 1065kr.
men tack för hjälpen och alla kommentarer :)
så små akvarium har knappast ett mittstag.
Vet inte hur vanligt det är, men mitt 160-liters från Dala Zooline har mittstag ;)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.