handdator

Visa fullständig version : Ytterfilter eller använda bakgrunden?

Gimbo
2005-03-05, 14:46
Hejsan alla!

Jag går här i mina dagliga funderingar :) Eftersom jag inte är så haj på det här med olika filtertyper så tänkte jag fråga om råd.

Idag har jag en monterad bakgrund i mitt akvarie. Jag kör med ett lämpligt innerfilter. Men, som ni alla vet är inte filtervolymen speciellt stor :) Nu funderar jag på att skaffa ett ytterfilter. Eller så använder jag utrymmet bakom bakgrunden. Är det stor skillnad på effektiviteten hos ett ytterfilter och at använda bakgrunden?

Om jag använder bakgrunden skulle det väl gå bra och använda pumphuvudet från mitt innerfilter?

Bolla gärna era tankar och idéer. Tackar på förhand.

oresare
2005-03-05, 15:05
Jag tror att det går att få större filteryta bakom bakgrunden, iallafall i min, och därmed så känns det bättre för mig. Dessutom så blir det lite tystare med ett innerfilter och jag tycker även att det är en fördel att ha allt vatten innanför glaset. Så för mig så vinner bakom bakgrunden.

/olivia (med paus i silikonskrapande)

Gimbo
2005-03-05, 15:10
Jag tror att det går att få större filteryta bakom bakgrunden, iallafall i min, och därmed så känns det bättre för mig. Dessutom så blir det lite tystare med ett innerfilter och jag tycker även att det är en fördel att ha allt vatten innanför glaset. Så för mig så vinner bakom bakgrunden.

/olivia (med paus i silikonskrapande)

Jo, volymen blir gnaksa stor. Ungefärliga mått i vattnet. 80x35x4cm. Nu slog mig ett annat problem. Jag får ju inte ner mitt pumphuvud från innefiltret bakom bakgrunden. Där är en uppskattad snittbredd på ca 4cm.

Gillar också tanken att kunna ha allt innanför akvariet.

limpus
2005-03-05, 15:12
finns väll både för å nackdelar..ett bra ytterfilter tycker jag e bättre av den anledningen att när det väl behöver rengöras så känns det enklare en å börja böka bakom bakrunden.må hända att det blir större volym bakom bakrunden men som jag sa ett anpassat y.filter e minst lika bra
obs detta e vad jag tyckere

mvh
stefan

jimel
2005-03-05, 16:29
Hur blir det med den biologiska reningen om man kör med filter bakom bakgrunden?

Lucas_no1
2005-03-05, 19:36
Innerfilter vet jag att det suger för det är ju bara mekaniskt filter i det.
När jag bytte från innerfilter till ytterfilter i mitt lekkar så stabiliserades vattenvärdena på bara några dagar och slemmiga glasrutor är ett minne blott.

Tror att bakomliggande filter kan vara jätte bra men man bör nog dela upp ytan på olika filterkammare så man får lite mer bioligsit filter än bara filter matta.

Mvh Lucas

Iit_mutt
2005-03-05, 22:28
Lucas_no1; Så generellt går inte att säga. Kör själv enbart med innerfilter. Och jag har finfina vattenvärden. Mina föräldrar har även dom kört med innerfilter i "hela sitt liv" och även dom med enormt trevlig framgång. Säger absolut inte att det är det BÄSTA alternativet, men att kalla det värdelöst är att ta i.

Gimbo
2005-03-06, 00:12
Lucas_no1; Så generellt går inte att säga. Kör själv enbart med innerfilter. Och jag har finfina vattenvärden. Mina föräldrar har även dom kört med innerfilter i "hela sitt liv" och även dom med enormt trevlig framgång. Säger absolut inte att det är det BÄSTA alternativet, men att kalla det värdelöst är att ta i.

Jag får hålla med dig här. Är jättenöjd med mitt innerfilter. Det fungerar absolut bättre än jag hade förväntat mig. Men, nu vill jag gå över till nästa steg då det bara kan bli bättre med antingen filter bakom bakgrunden eller ett bra ytterfilter.

Någon som vet hur bra ett "bakgrundsfilter" är biologiskt? För fungerar det bara bra mekaniskt så är det lika bra att punga upp de pengarna ett bra ytterfilter kostar.

Oscar Cederqvist
2005-03-19, 14:18
Någon som vet hur bra ett "bakgrundsfilter" är biologiskt? För fungerar det bara bra mekaniskt så är det lika bra att punga upp de pengarna ett bra ytterfilter kostar.

Det är omöjligt att säga. Det beror ju helt på vad du stoppar bakom bakgrunden. Generelt sett tror jag du kan få in mer filtermtrl bakom bakgrunden men det beror ju på hur stort akvarium du har.

Jag hade nog kört med filter i bakgrunden samt ett ytterfilter.

Nu vet jag inte vad du ska ha för fiskar men det är praktiskt med ett ytterfilter om man vill ha torv i vattnet eller liknande.