Visa fullständig version : Proffsen vad tror ni om denna kombo !
60l aquael hexagon (6-kants) Uppdaterad
fluval2 innerpump
sand
cabomba
vattenpest
javaormbunke
ngn Flytväxt
rot
10-20 kardinalfisk
1 par fjärilsciklider
5 khuli ål
Ev. doppvärmare om nödvändigt ?
Mv.Sollan
skulle tro att de funkar jätte bra tror att dom skulle gilla en doppvärmare men det är inte nödvändigt dom klarar sig utan
Mvh Daniel
skulle tro att de funkar jätte bra tror att dom skulle gilla en doppvärmare men det är inte nödvändigt dom klarar sig utan
Mvh Daniel
Tackar, vet du ungefärligt antal som borde rymmas av Kardinalfisken ?
svårt att sägga men du kan säkert ha ganska många utan att de blir nå problem men de är ju mer jobb ju mer fiskar du har å 50l är ju inte så mycke så de blir ganska fort skitigt om du har mycke fiskar... du kan ha 20 om du vill men finns risk för alger osv...
tips du kan ju skaffa en liten fredlig algätare som färdas runt på glaset men va noga med vilken du köper vissa kan vara ganska aggresiva
tips du kan ju skaffa en liten fredlig algätare som färdas runt på glaset men va noga med vilken du köper vissa kan vara ganska aggresiva
Jo, jag vet. Köpte 3 st till mitt 275l och dessa gynnare var falska siameser slogs som f-n. 1 flyttade till grannen och en ska ner i hexagon men lär väl bli för stor med tiden funderar då på ev. occtilus ngt de små algätarna.
Någon Cardinal yaponica räka skulle vara bra i ett sådant kar. Roliga att se på och effektiva mot alger.
Otocinclusar är läckra men tycker nog att de bör vara minst fyra för att de skall trivas.
Går det att ha räkor med khuliisar ?
Miss av mig... Läste inte det.
Jag vet faktiskt inte. Jag har inte prövat det och kuliisar kan vara ganska tuffa. Så det kanske inte är att rekommendera.
jag tror att de ska gå problem kan dock uppstå när räkorna ska ömsa skal skin eller va man nu ska kalla de... under den tiden får dom absolut inte bli störda av någonting då avbryter dom och det är inte alls säkert att dom klarar av att återuppta det vilket leder till att dom dör... :(
Jag har både kuliisar och räkor och jag har då inte haft några problem, visserligen så är mitt kar på 160 liter så det finns kanske lite fler gömställen än vad det gör i ett 50 liters.
i mitt ena kar(60 L) har jag haft kuhli o räkor i 2 år utan de har varit några problem. räkorna har ömsat skal som vanligt..
jag anser att det är alldeles för många fiskar till 50 liter. Kardinalfisken blir 4 cm långa, tänk på det.
Mohlin ---> För många
Jag måste väl ändå kunna ha totalt 16st fiskar varav 4 är bottenfisk.
Zoobutiken tyckte jag kunde ha 20 kardinal men jag har bara beställt tio.
Ja, jo...men det stod 10-20 i första inlägget, så jag visste inte hur många du hade.
Är det kardinal FISK eller Kardinal TETROR du har skaffat?
Kardinalfisk, de åker i på fredag och efter ca 14 dagar ett par fjärilar.
aquasafe
2005-03-09, 13:48
jag tycker du ska köpa en ancistrus och ha i karet
jag tycker du ska köpa en ancistrus och ha i karet
Antingen det el octtilus ngt
Tant Nancy
2005-03-09, 15:38
Inte för att jag vet om jag platsar bland experterna... men så här ser jag på det hela i alla fall...
10 kardinaler a 4 cm blir alltså 40 cm fisk.
2 st fjärilsciklider a 7 cm blir 14 cm fisk.
5 st kuhliiålar a 12 cm blir 60 cm fisk
En st Ancistrus, alt 2-3 otocinclus (eg för få) blir ca 15 cm.
Summa ca 130 cm fisk... det skulle jag aldrig stoppa i ett 50 literskar... Börja med att antingen minska antalet kuhlii till en eller två (de är ju enstöringar) eller byt ut dem mot dvärgpansarmalar eller skippa dem helt...
Hej du Nancy
Vi skippar nog fjärilarna så länge för de har jag inte beställt hem ännu.
Så det blir 10 kardinalfisk, 4 khulii kanske en falsk siames dock måste den ju bytas ut när den blir större...Hade
Tant Nancy
2005-03-09, 15:49
Låter bra det Solen!
Vad gäller kuhliisarna så kan jag säga att jag har tre st i ett 50 literskar... de är under decimetern ännu, men jag tycker att det känns trångt för dem... De älskar ju inte precis varandra, utan alla vill ha sin egen vrå i karet som det verkar... Jag kanske är känslig, men jag funderar i alla fall redan på var de ska kunna flytta för att få mera plats...
Varför en falsk siames föresten? De jobbar bättre i stim och de äkta är bättre på alger... jag tycker faktiskt att det tidigare förslaget om några amanoräkor verkade kanon...
siameser för att jag köpte 3 siameser som visa sig vara falska och slår halvt ihjäl varandra en har flyttat till grannen osv.
Läste papprena på karet idag och konstaterade att det är på 60l å inte 50l men jag klagar inte jag betala bara för ett 50l....;)
Det första läckte så detta är det nya och denna gång prov fyllde jag det i badkaret först ;) Jag kanske fick det större som plåster på såret :p
Men räkor vill jag nog inte ha utan ngn mer klassisk algätare...kanske en NaNcistrus ;)
Tant Nancy
2005-03-09, 18:58
Jodå... gör dig en sväng hitupp så ska du få en aldeles äkta Nancistrus:p De är helt klart bra, men tar ju väl mycket plats i små kar...
Något annat som du kan kika på... inte som algätare utan mera som bottenstädare... är ju dvärgbotior... Är just nu fodervärd till fyra stycken pyttisar som går med mina kuhliiålar... jättesöta är dom...
Vad tror du om pansarmal ( har en stackare kvar glömd i stora karet) ?
Om han får ngr polare
Tant Nancy
2005-03-09, 19:16
De blir ju väl stora... pansarmalarna alltså... Skulle vara om han fick sällskap av ett gäng pygmepansarmalar då... men de är rätt känsliga... JAG skulle isåfall satsa på bara två kuhliisar och några dvärgbotior... är såååå kär i dem redan... Blir ju mera biotopriktigt också... i alla fall på botten :p
Hm, jag tror att jag ska ta och kolla in dvärgarna.
Tant Nancy
2005-03-10, 09:57
Hm, jag tror att jag ska ta och kolla in dvärgarna.
Ja, gör det... men dom är myyycket sötare i verkligheten än på bild... just för att dom är så små... åsså är dom som små yrväder på botten... Skulle vara kul att höra fleras åsikter om dem bara... Jag har ju bara haft dem ett kort tag, så jag vet ju inte hur de blir som "gamlingar"
Näh, om du bara är fodervärd lär det väl bli svårt dessutom ;)
Hoppas de e lätta att få tag på bara...de tar extra när man beställer i denna håla...:(
Tant Nancy
2005-03-10, 10:09
Det där med fodervärsskapet lär väl knappast bli långvarigt... kommer ju att bli tvungen att köpa dem, dom vet vad dom gör när som sätter mig som fodervärd från djuraffären ;)
Förmodar att du blir tvungen att beställa... är väl inte dom vanligaste i butikerna kanske, fattar inte varför??? Här kostar dom i all fall 95 kronor styck... så det lär väl vara typ hälften i resten av landet då...:(
Hoppsan vilket pris, här kostar vanliga P.botier medium stl 55kr.
Tant Nancy
2005-03-10, 10:35
Jo, vi har gräsligt höga priser... en praktis här kostar mellan 70-90 kronor... Som tur är så jobbar gubben i en av butikerna... så vi får en del rabatt...
Det kanske e på sin plats att bli lite avis ;)
Tant Nancy
2005-03-10, 11:17
Jo, även jag är ju lite avis... akvarieansvarig på en djuraffär... kan det bli bättre??? Som tur var så fick jag ett kanonjobb samtidigt... så avundsjukan hann inte blomma upp riktigt...
Hur blir det med din sajt, el är det den du menar ?
Tant Nancy
2005-03-10, 12:02
Hur blir det med din sajt, el är det den du menar ?
Min site ska jag plocka bort... killen som skulle fixa den har tydligen helt lagt ner verksamheten och jag har inte erfarenhet nog för att slutföra det hela. Företaget som jag skulle starta, Aqualogen, ligger i malpåse både för att jag fick avbryta innan start pga hälsostrul... och för att jag nu när jag blev frisk fick ett kanonjobb som jag inte kunde säga nej till... det är en projektanställning året ut (datautbildare på länsstyrelsen), sedan får vi se....
Man kan bara gratulera, inte nog med att du fått arbete ett du gillar på det. Det kallar jag grädde på moset.
Vi kanske har halkat ur tråden egentliga innebörd men det gör kanske inget :p
Tant Nancy
2005-03-10, 12:07
Det är din tråd... du slirar som du vill :p
[:D] Kanske de kanske, regler är ju dock till för att följas har jag hört [:-12]
Max otur jag har 2:a karet i rad som läcker i silikonfogen, det 3:e och nya kommer på Måndag. Idags läget vet jag inte om jag vågar fylla det men får väl ha det i badkaret ett par dagar. Jag började 6:00 i morse med att jaga vatten och tömma ur sand igen, lagom till frukost var jag riktigt grinig [:-115] och berörda parter fick sig en skopa ovett. Vi kom fram till att jag får ett nytt igen som sagt på Måndag.
Jag hoppas bara Kardinalen inte får värmeslag i stora karet där de måste vara tills det nya är säkrat så att säga.....:(
[:-30] hornen har nu kommit fram och fungerar det inte dennna gång kommer ngn att bli bombhotad...
Tant Nancy
2005-03-11, 15:59
Det måste vara helt sanslös otur!!! Hoppas verkligen det blir bättre med nästa... tredje gången gilt juh!!!
Oh ja, annars lär ni höra på nyheterna om vem som var leverantör ;)
Nu har jag fyllt ett nytt kar för tredje gången.
Läcker detta flippar jag...:(
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.