Visa fullständig version : Levande foder i Jönköping
erikthur
2005-02-03, 20:09
Från och med i dag så finns faktiskt levande foder kommersiellt tillgängligt även i Jönköping. :)
Efter en tjatkampanj underbyggd på information insamlad här på Zoopet:
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=62716
Så har från och med idag Djurmagazinet flera sorters levande foder till salu dock ej ssk billigt. :(
Det rör sej om vita och röda mygglarver, tubifex, dafnier och uppvuxen artemia.
Stöd gärna detta initiativ och tjata även på andra zoo-affärer för att få lite konkurrens.
janne dansk
2005-02-04, 16:43
var idag och handlade ,som du säger dyrt,men bra kvalitet;)
erikthur
2005-02-09, 20:16
Jag åkte tillbaka igår för mer vita mygglarver - men de hade redan slut på dessa. :(
De har tydligen kvar en hel del levande röda mygglarver i två olika storlekar.
Men pga min högallergiska familj avstod jag.
Vid nästa sändning lär det bli det mer vita och mindre röda mygglarver. :)
Zoomässan i kungsbacka har levandefoder från amtra.Rödamygglarver,jumbo rödamygglarver,vitamygglarver,dafnier,tubifex och fullvuxen artemia så visst finns det konkurrans.
Tja... Zoomässan i Kungsbacka utgör knappast någon allvarlig konkurrent för butikerna i Jönköping. Åtminstone inte när det gäller levande foder... ;)
Nån av dessa affärer som har internetförsäljning !? alt. någon annan affär, är intresserad av att få tag på levande foder till mina kampyngel som är lite större än artemian...
mata artemian med jäst, eller ägggula, o låt dem växa till sig? jag har tittat på daphnie kulturer som drivs på samma sätt, blir nog nånting när möblerna till akvariet är färdiga...
B!
mata artemian med jäst, eller ägggula, o låt dem växa till sig? jag har tittat på daphnie kulturer som drivs på samma sätt, blir nog nånting när möblerna till akvariet är färdiga...
B!
De där med att den är näringsrik bara första dygnet då ? ...de kanske inte stämmer ifall man ger dom mat...
de lär inte vara lika koncentrerad näring som de är de första timmarna, men sen förbrukar de sin gulesäck ganska fort, och då sjunker näringsvärdet efterhand så att säga... och matar du dem med jäst lär de ju vara väldigt B-vitamin rika.
Och matar du dem så att de frodas, förökar sig osv, kommer du ju ha möjligheten att mata lite mer med. en annan fördel ska visst vara att det inte blir lika mycket skräp efter avkomman i en balja, eftersom de inte lägger ägg.
B!
Läste för länge sedan i en gammal bok om kommersiell fiskuppfödning att vattenverket i Jönköping hade problem med Mysis (en sötvattensrelikt!) som satte igen vattenintaget till verket.Man skänkte bort frånsilade Mysis till fiskuppfödare för att enkelt bli av med denna miniräka.Kan kanske vara idé att höra med vattenverket om man fortfarande har Mysis att skänka.
<<<(^:>*
Har en plastburk med 1/2 tesked kläckt artemia i som jag börjat mata med liquifryNO1 nu..slänger väl i 1 droppe 2-3gånger om dagen å ser va som händer, har även lite jäst å hårdkokt ägg-gula att släppa ner sen :p
Tror ni man ska ha syre under dessa omstädigheter med?...ja har iaf en syreslang i nu ...
DjHypnoz
2005-08-17, 18:00
tror du ska lägga ner syret iom att dom får ju svårt att hitta mat när dom flyger omkring i 200km/t :D
Möjligtvis ska du ha genomluftning i kortare perioder, så att vattnet hålls syresatt, altså ett par minuter var fjärde timme eller nått...en låg balja med stor yta i förhållande till vattenmängden ska vara bra, du vill inte att dina nya små älsklingar ska behöva anstränga sig förmycket, då gör de ju av med energin de får i sig av maten, i stället för att växa. Sen är det som Hypnoz säger, det kan vara svårt o få maten i sig, om man susar omkring som attans :- )
Lycka till.
B!
Ja va hypnoz sejer åker in å ut bara..
Men de du sejer låter ju vettigt :p Har tatt bort luften å gjort de lite varmt å hemtrevligt för dom...släppte i en droppe NO1 nyss igen :p Imorrn testar jag lite med jästen...
erikthur
2005-08-17, 20:15
Läste för länge sedan i en gammal bok om kommersiell fiskuppfödning att vattenverket i Jönköping hade problem med Mysis (en sötvattensrelikt!) som satte igen vattenintaget till verket.Man skänkte bort frånsilade Mysis till fiskuppfödare för att enkelt bli av med denna miniräka.Kan kanske vara idé att höra med vattenverket om man fortfarande har Mysis att skänka.
Tänk om det vore så väl ändå... :)
Definitivt värt att kolla upp i alla fall...
Om inte annat för historiska skäl.
"Hej, jag har läst i en bok från 1870, att ni har bortsilad mysis som ni ger bort... kan man tigga till sig lite?" (underförstått att de fortfarande har samma "problem") Varpå gubben svarar "självklart, var bor du, så skickar vi lite.." och två dagar senare kommer en tipbil med 12 ton mysis o dumpar på gräsmattan... Se det positivt, det som inte blir fiskmat blir kanske gödning till gräsmattan :- ))
Kolla det för all del, och hojta till så restan av oss får veta, men ska jagvara ärlig tror jag det är ett "problem" de låst på någon teknisk väg vid det här laget...
B!
De går åt hel***e me mina artemia...hur länge lever sånt där foder !? ..går de att skicka på post 1dag ? ...el dör de då ? ...köper man de i plastpåse som vanlig fisk !? ...
tell me more about it :p
En artikel om att "dra upp" artemia till vuxen storlek finns här:
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=74
Annars är väl det enklaste att ge sig ut och fånga själv, alt. börja med torrfoder.
Mvh Cecilia
Eftersom du bor omkring jönköping kan jag tipsa om att A6 Zoo har rea på frysta röda mygglarver. Visserligen var det väl levande du ville ha, men ett bra pris är väl inte fel.
Normalt tar de 30 kr / kaka, nu rear de ut dem för 10 kr /st.
Roffade åt mig 3 kakor när jag var där och köpte skalaror.
Du har förresten ingen annan akvariebutik att rekomendera förrutom djurmagazinet och a6 zoo?
erikthur
2005-08-24, 11:04
Eftersom du bor omkring jönköping kan jag tipsa om att A6 Zoo har rea på frysta röda mygglarver. Visserligen var det väl levande du ville ha, ...
Du har förresten ingen annan akvariebutik att rekomendera förrutom djurmagazinet och a6 zoo?
Japp levande vill jag ha - fryst då köper jag räkor på Willys
Läs här om affärer i Jönköping:
http://och.nu/jaf/forum/viewtopic.php?t=71
med tillägget att det finns en nyöppnad:
Aqua Life heter butiken som ligger på Brahegatan 38 (Torpa)
Men den har jag inte personligen besökt
DjHypnoz
2005-08-26, 16:03
Erikthur: Du bor väl uppenbarligen i jkp, när du kanske har vägarna förbi en av era lokala affärer som säljer levande..kan du inte fråga han snabbt ifall de går att skicka mot förskotssbet. ?
vore jättesnällt...
erikthur
2005-08-26, 17:35
Just nu har dom inget levande foder vad jag vet.
Dessutom besöker jag akvarieaffärer på sin höjd en gång i månaden.
Dom har ju sällan något spännande att erbjuda mej eftersom det mesta jag köper vad gäller fisk (ägg) sker via Aquabid (direkt eller vid sidan om).
Mitt förslag är att ringa och prata med Djurmagazinet i Jönköping själv.
http://www.djurmagazinet.com/
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.