handdator

Visa fullständig version : Fiskarna dör som flugor

Ingle
2005-02-01, 21:27
Vi skaffade ett gäng kompisar till vår rödmunstetra i söndags och imorse fiskade jag upp fem stycken av dem, tre neontetror och två botia striator. Två av dem låg på golvet, en av varje, de övriga låg döda i akvariet. En botia saknas fortfarande... Och ett par av de återstående neonerna ligger och trycker mot botten eller simmar på sidan eller rygg.

Fiskarna som överlevt har varit mycket stressade, flyr när jag kommer i närheten. En av svärdbärarna fick totalspel, plaskade vid ytan och for runt som en besatt ett par gånger. Svärdbärarna verkar i övrigt klara sig bäst, simmning och färg okej. När ljuset nyss slocknade återkom plaskandet

Jag släckte ljuset och stängde av värmen och de lugnade ner sig så mycket att jag efter ett par timma vågade tända igen, men nu i kväll hittade ytterliggare två döda neontetror, och att jag fiskade upp dem stressade de övriga. En ond cirkel med andra ord. Hjälp vad ska jag göra???

/Ingle

carmahan
2005-02-01, 21:45
Det blir lättare att svara om du talar om lite mer om ditt akvarium. Storlek/hur länge har det varit igång/tempratur m.m.

MVH

Ingle
2005-02-01, 22:04
Akvariet är ca 60 l, tempen var 25 C innan jag stängde av doppvärmaren, och har en innepump köpt till akvariet. Akvariet har varit i gång 1,5 vecka med en rödmunstetra och i förrgår skaffade vi 10 neontetror, 4 svärdbärare och 3 bortior. Vi tillsatte Vitakraft Aquabon när vi startade akvariet. Hoppas det ger fler ledtrådar.

carmahan
2005-02-01, 22:32
Upps! Låter som nitritförgiftning!!!!! Tyvärr så skulle du inte ha köpt så många fiskar på engång. Man bör öka fiskantalet lite försiktigt i början. Nu hade du säkert redan en nitritspik redan innan dessa fiskar kom, men det är ingen tröst. Mitt råd till dig är att du gör ett stort vattenbyte 2/3 av vattnet häll i vattenberedningsmedel och om du har nitravec hemma är det en klar fördel. Gå in på länken starta akvarium där står mycket bra information! Här på Zoopet!

Alla är vi barn i början! Tappa inte sugen nu utan det är bara att bita ihop och nästan börja om från början! Jag är ingen expert men jag har lärt mig mycket genom mina misstag.

MVH

Triana
2005-02-02, 07:46
hmm.. jag har nyligen fått lära mig med basta att ett sånt akvarium är för litet för sväärdbärare...

cecilia
2005-02-02, 08:14
Får man fråga varför du stängde av värmen?
Mvh Cecilia

Hemma
2005-02-02, 13:16
hmm.. jag har nyligen fått lära mig med basta att ett sånt akvarium är för litet för sväärdbärare...

Hur då lärt dig med basta? De är väl en vanlig nybörjar-fisk och då har man kanske inget jätteakvarium.

Jag har ett 60L och Svärdbärare. En kille är jätte-elak! Har tänkt försöka ge bort honom, men han kanske lugnar sig när vi drar igång vårt nya 100liters???
Vad tror ni?

Ingle
2005-02-03, 13:34
Tack för alla svar! Jag har bytt en del av vattnet och skaffat nitravec och haft i, tyvärr hade inte den affären ingen nitritmätare hemma.

Hur snart vågar jag sätta på ljuset igen? För närvarande får firrarna klara sig med ljuset från lysröret i taket. Värmen stängde jag av för att den "stjäl" syre.

Triana
2005-02-03, 13:39
ja.. det var väl inte så viktigt egentligen.. Jag fick höra det med basta eftersom de blir så stora.. svärdbärare blir 16 cm långa så jag tycker egentligen de ska ha mer än sextio liter.. men.. när jag kollar efter så ser jag att 60 L står som minimum i artbeskrivningen.. så visst.

mohlin
2005-02-03, 13:43
Varför skulle värmaren stjäla syre?

Vad har du för filter/pump som syresätter vattnet? Om du nu är bekymrad för syrenivåer. Man ska ha rörelse på vattenytan, så att vattnet syresätts.

Marie J
2005-02-03, 13:51
Ju mer värme ju fortare försvinner syret i vattnet.

Jag letar fibrilt efter en syre/grad kalculator som jag har i min dator. Återkommer om jag hittar den så du kan se skillnaden.

Tänk på när du stänger av värmaren att fiskarna mår inte bra av för stor och snabb temperaturskillnad.

Lycka till och tappa inte suget med de förgiftade fiskarna. Alla är vi nybörjare från början. Det låter helt klart som om det är en förgiftning som tyder på nitrit.

mohlin
2005-02-03, 14:17
Det var som f-n....

Kramfors
2005-02-03, 15:31
http://www.vcnet.com/koi_net/do.html

mohlin
2005-02-03, 15:39
Intressant. Men så länge man håller sig inom "normala" nivåer borde det ju inte bli problem.

Marie J
2005-02-03, 15:48
Du har så rätt mohlin men syret förbrukas och måste tillföras. Detta genom att ha en bra pump som ser till att det cirkulerar bra mot ytan så syret går ner i vattnet. Vattenbyte genererar också till ökat syre. Mycket växter skapar också syre.

En del mediciner hämmar syret och då behöver man tillföra mer tex cirkulation. I ett nytt kar så är vanligtvis växterna små och kanske inte orkar att tillföra det syret som behövs. Dålig pump eller pump so inte är bra riktad försämrar också syresättningen.

Jag har tyvärr inte hittat min kalkylator där det är en lite annorlundare linje, typp att syret minskar mer drastiskt vid höga temperaturer.

Nu kom jag lite från ämnet angående fiskdöden... Sorry!

cecilia
2005-02-03, 19:44
Visst minskar gasers löslighet i vatten vid högre temperatur, men jag ställer mig ändå frågande till varför man (istället för att göra ordentliga vattenbyten) väljer att stänga av värmaren vid måttliga 25 grader (dvs tillföra ytterligare ett stressmoment) då fiskarna visar uppenbara symptom på akut förgiftning?
I din situation hade jag
-bytt vatten, gärna flera gånger per dag tills förbättring inträder
-satt igång värmaren igen, dina fiskar vill ha ungefär 25 grader och kyla försämrar deras motståndskraft mot stress och sjukdomar
-tänt lysrören. Om växterna i akvariet dör belastas miljön ytterligare.

Lycka till!
Mvh Cecilia

Ingle
2005-02-04, 18:37
I dag låg resten av fiskarna döda inklusive lille Rudolf (rödmunstetran) som vi startade med, trots vattenbyte och nitrivec igår. :(

Lyckligtvis ringde jag butiken och berättade vad som hänt och han som svarade sa att det inte var deras policy att sälja så många fiskar till ett nystartat akvarium. Försäljaren hade missat att fråga om hur länge akvariet varit igång och därför får vi nya fiskar, i omgångar hoppas jag.

Den jag pratade med rådde mig att byta allt vatten och det har jag gjort nu, jag har också gått i genom pumpen, så den sprutar som aldrig förr,värmaren är i gång så att vi förhoppningsvis kan hämta hem första omgången i morgon utan att ge dem en megachock. Jag har tillsatt Vitakraft Aquabon i vattnet, men när ska jag ha i Nitrivecen? På förpackningen står det 1 timme efter Sera Aquatan och 24 timmar innan man släpper i fiskarna.

carmahan
2005-02-05, 19:49
Personligen hade jag nog haft i lite på engång + efter några dagar. Du kanske redan har fått dina fiskar nu. Tänk på att skynda långsamt. Jag vet precis hur det är, man vill ha nästan allt man ser och ju mer man läser här på Zoppet desto mer vill man ha. Samtidigt som man förstår att man måste skynda långsamt. Själv blev jag biten av akvarium genom min son som önskade sig ett litet akvarium i julklapp. Nu drygt 1 år sedan har jag 4 st!!!!! och väntar på ett stort! Så bered plats för fler :D . Hoppas att det går bra för dig. Skriv och berätta, det är alltid kul att få veta fortsättningen.

Lycka till!