handdator

Visa fullständig version : Mangrovrot som inte sjunker!

Newbe
2005-01-31, 16:42
Köpte en mangrovrot för första gången, o då sa dom i butiken att man skulle lägga den i blöt, bl.a för att den ska sjunka, o att den bruna färgen ska försvinna! Haft den i en spann i 3 veckor nu, men ingenting händer!
Tackar för alla tips o råd!

Chrilleus
2005-01-31, 16:49
Har du tyngt ner den, så att ingen del av roten sticker upp ovanför ytan då?

Triana
2005-01-31, 17:41
testa att sätta fast den med tex ett par snören vid en träplatta.. sedan täcka plattan med sten.. då kan du ha den i akvariet och tillsut kommer den att sluta försöka flyta upp.

plizken
2005-01-31, 19:53
Ett bra tips om den går ner i en kastrull är att koka den. När det blir varmt expanderar luften i trät och pressas ut.

Misstaget många gör är att dom tar upp roten efter en stunds kokande. Det som händer då är att det blir undertryck i roten och den suger tillbaka massa luft. Låt den svalna i vatten. Häll kallt vatten i kastrullen så spar du tid.

Triana
2005-01-31, 19:55
mm.. tänkte jag inte ens på.. jag kokar alltid rötter...

Dagge
2005-01-31, 20:18
Nu när du fått svar på passar jag på att låna tråden lite. Köpte också rot nyligen, ligger i blöt för att få bort färg.

Hur som helst så tycker jag att jag betalade ett överpris som hette duga.
110 kr/kg fick jag pröjsa för min rot på c:a 2 kg. Är detta normalt???

Fick ta en mindre rot än vad jag velat egentligen pga detta pris. Om nu priset stämmer hyffsat, hur fasen har folk råd att köpa rötter som väger säkert 10-15 kg?

Triana
2005-01-31, 20:25
jag har betalt ungefär samma pris för mina... det är hemskt men det beror på vart man handlar och av vem..

Galadien
2005-01-31, 20:34
Jag tycker att det är bäst när de säljer rötterna i S, M och L storlekar efter volymen snarare än vikten. Min rot på ca 4 kg behövde jag bara betala ca 70 kr för (M storleken) och ändå var den tynge än några av storlek L .

Dagge
2005-01-31, 20:44
Ja, det med S, M, L är nog bäst. Får la försöka leta mig till butiker runt Borås som har det systemet. Gbg kanske... :rolleyes:

Newbe
2005-01-31, 21:47
Ett bra tips om den går ner i en kastrull är att koka den. När det blir varmt expanderar luften i trät och pressas ut.

Misstaget många gör är att dom tar upp roten efter en stunds kokande. Det som händer då är att det blir undertryck i roten och den suger tillbaka massa luft. Låt den svalna i vatten. Häll kallt vatten i kastrullen så spar du tid.

Ok, låter vettigt, men dom i butiken sa även att man inte ska koka den, för då förlorar den sin funktion, kan det stämma? :confused:

Triana
2005-01-31, 21:55
det är det dummaste jag hört hittils.. du Bör koka den.. den är en dekoration och kan vara smutsig (jag har sett så kallade mangoverötter som verkat hellt.. ja..) och bära bakterier.. koka den! det står i nästan alla böcker, koka den!

Newbe
2005-01-31, 22:00
ok ok.. så den påverkar inte ph värdet?

Triana
2005-01-31, 22:04
hmm.. borde den inte göra... eller.. fast.. mina rötter är alla väldigt gamla.. men "mangrove" påverkar oftast inte vattnet.. i alla fall inte mahognyn som är det som oftast kallas mangrove.

Newbe
2005-01-31, 22:10
Tackar för allt :) ! Ska pröva koka den, o läsa på mer om det!

KE
2005-01-31, 22:21
Jag tycker att det är bäst när de säljer rötterna i S, M och L storlekar efter volymen snarare än vikten. Min rot på ca 4 kg behövde jag bara betala ca 70 kr för (M storleken) och ändå var den tynge än några av storlek L .

Om dom tar betalt per kg för roten i affären, så får man smussla med sig en borr in i affären och borra bort botten på roten så den blir lättare ;)

Neptun
2005-01-31, 22:30
Tänkvärt:
En rot som är tung i förhållande till sin storlek sjunker lättare än en som är lättare, men lika stor.

Lucas_no1
2005-02-01, 17:45
Klart rötter påverkar ph värdet!

Varför tror ni att ph värdet i amasonas är så lågt?
Sålänge vattnet mörknar av rötterna så påverkar dom vattenvärdet.

Mathias-D
2005-02-01, 17:53
Det påverkar värdena neråt och det som sas att dom tappar funktionen kanske stämmer till 2% det finns ju mums ämnen till malar man kokar bort??

plizken
2005-02-01, 18:12
Det påverkar värdena neråt och det som sas att dom tappar funktionen kanske stämmer till 2% det finns ju mums ämnen till malar man kokar bort??

Jag har en rot på runt tjugo kilo som från början vägde runt tjugofem.(torr)
Malarna har gnagt något fruktansvärt på den. Jag tror nog att inte att en rot "tar slut" bara för att man kokar den. :)

Mathias-D
2005-02-01, 18:15
ja gnager gör dom ju det gör dom på rutor växter m.m men om det försvann lite för att man koka den som ett rostat bröd så finns det ju inget ät bart kvar;)