handdator

Visa fullständig version : Varför dör ancistrusen

me_trixie
2005-01-30, 14:46
Nytt mycket litet akvarium (30 liter), mycket växter och ett gäng guppyyngel i olika åldrar. Med guppiesarna flyttade en ancistrus som levt med dem i en glasskål på några liter i ett antal månader. Efter ungefär 10 dagar dog den. Köpte en ny som dog efter en vecka. Jag har gett tillskott (algtablett) eftersom där kanske var lite ont om alger ännu. Sköter vattnet efter alla konstens regler och guppiesarna mår utmärkt. Nåt förslag?

Chrilleus
2005-01-30, 14:50
Dålig genomströmmning på vattnet kanske..

me_trixie
2005-01-30, 14:55
Kanske men enligt butiken hade akvariet ett utmärkt pumpsystem. Det heter Aqua Paradise från Aquatic Nature och har ett inbyggt pump/filtersystem med insug uppe och nere, skickar ut vattnet uppe, ca 30 cm djupt

me_trixie
2005-02-03, 10:47
Nytt försök. Skaffade två små söta otocinclus som glatt satt och sög på blad och stenar. I 3 dagar. Idag var åtminstone en död - jag hittade inte den andra. Akvariet är nu snart en månad gammalt. MEN - det står en jätteälgört i det som mår väldigt bra - kan det vara så att den i ett så litet akvarium helt enkelt så effektivt hämmar alger att man inte kan ha algätare idet? Och hur stort akvarium behövs i så fall för att inte få den effekten? Jag har ett annat som är 54 liter där det också finns en älgört men där har ljuset varit klart undermåligt. Nu har jag skaffat en ordentlig belysning så växterna ska må bättre - finns det risk att käre Bernt (ancistrus) går åt h-e?

FridaT
2005-02-03, 19:28
Nu är jag ju i och för sig nybörjare själv, men jag tror det ska finnas nån slags "tablett" att släppa ner i akvariet för de flesta "malar" är nattaktiva och kanske inte klarar sig så bra på bara alger......kanske är så att det blir mindre alger för tanken är större och pumpar/filtrerar bättre? Återigen påpekar jag att jag precis börjat så jag kan ju ha helt fel!

me_trixie
2005-02-03, 23:08
jag är ju också nybörjare -men hittills har allt gått bra i olika glasbyttor o grejor. Riktigt akvarium till guppyynglen tyckte vi att vi skulle ha och dom mår ju bra förstås. Tablett (alger och annat mys) har jag stoppat ner, emn de löses mest upp och verkar inte intressera malarna. Jo jag misstänker också att akvariet är för bra men jag gillar ju malarna...