handdator

Visa fullständig version : Brunnsvatten?

Triana
2005-01-28, 09:48
hmm.. jag är fundersam.. Skulle det gå fortare att få balans i det nystartade akvariet om jag tog vatten ur vår brunn (den har vattenrenare och så) än om jag tog det ur kranen... är det någon skildnad?

mohlin
2005-01-28, 10:07
Det är omöjligt att säga. Fördelen med egen brunn (det har vi också) är väl att man slipper klor o andra tillsättningsmedel. Å andra sidan beror det på vad som finns runtomkring. Vi har drivhus som odlar sallad, och åkrar, så det finns alltid en risk för bekämpingsmedel och andra rester i vattnet. Vi hade fel på ett filter en gång, så vi hade enorma kvävenivåer (60-70), och jag har aldrig haft så fina växter...

Det där med "balans" kommer, bara man inte har för bråttom med fiskarna. Jag har inte förlorat en enda fisk vid uppstart.

Förresten, kommer vattnet i kranen från brunnen???

Triana
2005-01-28, 10:23
tja.. det är fortfarade det i ett av uthusen.. runt husen ligger det skog.. vår närmaste granne är ett par kilometer bort.. barrskog mest. en del lövträd men mest barrskog..

mohlin
2005-01-28, 10:53
Verkar ju vara fint vatten! Men jag tror inte att det snabbar på processen med att komma i balans. Det är tålamod som gäller.

Shagrat
2005-01-28, 15:30
Kan vara värt att testa pht på vattnet från brunnen. Har en bekant som körde med vatten från egen brun och började undra varför bara pansarmalarna och neontetrorna överlevde... pht visade sig ligga på strax över 3.

Åke K
2005-01-28, 17:14
Förmodligen är brunnsvattnet bäst. Jag har själv börjat hämta vatten till karet från sommarstugans lätt försurade brunn. Hellre brunnsvatten med pH 5-6 än Göteborgs hårdbuffrade vatten med pH över 8. Kranvattnet skall i första hand inte angripa ledningsnätet, i andra hand vara drickbart. Akvariefiskar får klara sig så gott det går.

Triana
2005-01-28, 21:01
hmm.. men.. hmm.. hur är det med vattentunnorna tro? *funderar allmännt* jag brukar ta upp levandefoder ur vattentunnorna... stora vita tunnor av plast.. hmm.. jag byter ju ganska ofta och vill att vattnet ska vara bra.. har kopparrör i hela huset i övrigt...

dgqlof
2005-01-28, 21:02
Var bara försiktig med att använda varmvattnet. Det är mycket vanligt med lite surt brunnsvatten i Sverige och då får man ibland för höga kopparhalter från varmvattnet.

Annars har jag bara positivt att säga om mitt brunnsvatten, mjukt och surt, passar perfekt i ett SA-akvarium. Sedan kostar det ju inte heller något.

Det kan ofta vara en fördel om du tar ut akvarievattnet före vattenrenaren. Men som sagt, kolla pH och spola ledningarna innan du fyller vatten. Men för balansen gör det nog ingen större skillnad tyvärr.