Visa fullständig version : Filtermatta som avdelare???
Tant Nancy
2005-01-27, 21:42
Jag hade tänkt dela av ett kar i två fack med hjälp av filtermatta. Jag vet att det finns flera som gjort det och undrar hur tjock den behöver vara??? Jag förstår att det bästa vore att köra på en dm tjocklek... men det tar så mycket av akvarievolymen... men en tunnare bit kanske inte är stadig nog??? Finns det någon som isåfall kommit på något smart sätt att stadga upp den???
Jag har sett betydligt tunnare avdelare, kanske 2-3cm, men det beror nog på akvariets mått. Men man klämmer väl fast den mellan bakrutan och framrutan så den borde stadga upp sig själv.
Har man väldigt tunn matta och ett djupt avstånd så kan man väl stödja med bottengruset.
Är själv intresserad av denna metod men har inte provat själv. Hur tunna filtermattor finns det att köpa?
/Pär
Jag har kört med en som är 5cm tjock i mitt yngelkar och det funkar bra!
Provade att köra med 3cm men det blev för tunt och svajigt! men som sagt 5cm funkar utmärkt så länge du inte har en enorm pumpstyrka =)
Kjell Fohrman
2005-01-28, 13:18
Som tidigare nämnts - det beror på akvariets mått. I ett mindre akvarium räcker fem cm mycket väl.
Tant Nancy
2005-01-28, 13:35
Tack för svaren.. Detta innebär att jag till mitt 150 l kar kan satsa på fem cm, men att jag kanske till mitt 720 l, där det dessutom ska fungera som filter, borde satsa på 10 cm då???
Vad gäller pumpstyrkan så har jag i 150 l karet ett ytterfilter på ca 400l/h där insuget kommer att vara på ena sidan och utblåset på andra, för att det ska bli cirkulation genom filtermattan .... tror ni att 5 cm matta kommer att stå pall för det????
Limma fast smala glasremsor på ömse sidor om mattan om den vill röra på sig för lätt, lätta att skära bort om du skulle ändra dig framgent.
Tack för svaren.. Detta innebär att jag till mitt 150 l kar kan satsa på fem cm, men att jag kanske till mitt 720 l, där det dessutom ska fungera som filter, borde satsa på 10 cm då???
Vad gäller pumpstyrkan så har jag i 150 l karet ett ytterfilter på ca 400l/h där insuget kommer att vara på ena sidan och utblåset på andra, för att det ska bli cirkulation genom filtermattan .... tror ni att 5 cm matta kommer att stå pall för det????
10 cm bör du nog ha till 720 litern!
5cm tycker jag bör räcka för ditt 150liters... om det trots allt inte räcker så kan du alltid köpa en bit till med 5cm-tjocklek och trycka ner jämte..
Delade av mitt 720 liters idag med filtermatta, skulle först ha kört på en bit 10cm men det bidde 2st 5 cm bitar intill varandra med rör draget som ett S mellan dem som sen är kopplat till en cirkulationspump på 2000L/tim mynnar ut i ett strilrör på båda sidor rakt egenom filtermattan :)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.