handdator

Visa fullständig version : Bygga ett högt hörnakvarium, tjocklek?

maola
2005-01-27, 17:18
Hej!

Tänkte ge mig in i akvarievärlden genom att bygga ett hörnakvarium. Tanken är att bygga ett som är ganska grunt men högt. 50-60 cm tänkte jag basen skulle vara med en brutan framruta. Höjden tänkte jag mig omkring 90-100cm (blir det högre kommer jag inte kunna komma åt sakerna på botten).

Hur tjockt klas måste jag ha till ett sådan bygge? Hur mycket tunnare kan jag ha om jag tar ner höjden till t.ex. 70 cm.

Tack på förhand för svar!

Kjell Fohrman
2005-01-27, 20:06
Hej!

Tänkte ge mig in i akvarievärlden genom att bygga ett hörnakvarium. Tanken är att bygga ett som är ganska grunt men högt. 50-60 cm tänkte jag basen skulle vara med en brutan framruta. Höjden tänkte jag mig omkring 90-100cm (blir det högre kommer jag inte kunna komma åt sakerna på botten).

Hur tjockt klas måste jag ha till ett sådan bygge? Hur mycket tunnare kan jag ha om jag tar ner höjden till t.ex. 70 cm.

Tack på förhand för svar!

95 cm - min 15mm
70 cm - min. 12 mm

maola
2005-01-27, 20:07
Tack! Något annat jag bör tänka på. Stag etc?

Kjell Fohrman
2005-01-27, 20:09
Tack! Något annat jag bör tänka på. Stag etc?
Stag är en förutsättning för att det skall hålla ihop.

maola
2005-01-27, 21:06
Ok, jag läste i en annan tråg at man kan ersätta glaset i botten och baksidor med uw-plyfa. Funkar det? Håller verkligen det i längden och innehåller det inte en massa gifter?

Mr B
2005-01-27, 21:20
tja, jo, det funkar, enligt uppgift på en stor del olika större mässhallar, folks källare, sv under långa peioder, vad det gäller gift eller inte, är det sanolikt i alla fall delar av anledningen till att man lackar med epoxylack... en del har fuskat o kört med olika golvlacker, med varierande resultat (en del lacker vitnar tydligen).

Frågan är bara om det är värt det på ett trots allt relativt litet kar...
B!

maola
2005-01-28, 09:16
Man lackar det alltså med båtfenissa (tvåkomp lack) för att få det att hålla? och inte läcka gift?

Det är säkert så att det inte är värt det men jag ska räkna lite på hur stor besparingen blir.

Mr B
2005-01-28, 13:35
Om jag inte har fel för mig använder de flesta epotex akvarielack, men som sagt, alla möjliga giftfria permanent vattenbeständiga lacker borde fungera utmärkt.

B!

storfiskarn
2005-01-28, 17:38
Det kommer att bli svårt med inredningen av ett 100 cm högt akavrium. Hur långa armar har du? Jag är 194 cm och mina armar skulle knappt kunna nå ner till botten på ett 77 cm högt akvarium.
Mitt högsta akvarium är 60 cm och det är väl högt när man ska plantera växter.

storfiskarn
2005-01-28, 17:39
Det kommer att bli svårt med inredningen av ett 100 cm högt akavrium. Hur långa armar har du? Jag är 194 cm och mina armar skulle knappt kunna nå ner till botten på ett 77 cm högt akvarium.
Mitt högsta akvarium är 60 cm och det är väl högt när man ska plantera växter.

maola
2005-01-30, 19:37
Har någon tips på vad man kan ha för bakgrund i ett så högt akvarium? Lackad skiva med BTN moduler? Eller finns det någon bakring som går att ställa på högkant?