Visa fullständig version : Bygga Akvarium.
Jag funderar på att bygga ett akvarium.Jag är lite rädd för att det ska läcka ut, så sag undrar hur stabilt det är.
och hur många år det håller (ungefär).
//Rasmus
Jag funderar på att bygga ett akvarium.Jag är lite rädd för att det ska läcka ut, så sag undrar hur stabilt det är.
//Rasmus
Du kan nog med lätthet bygga dig ett akvarium som håller minst 15år. Var väldigt noga med vilken typ av glas du använder och dess tjocklek. Glaset ska vara härdat.
När det gäller att limma så se till att använda ett kvalitetslim som kommer att vara beständigt i många år. Snåla inte på det i fogarna du lägger.
Tänk på att botten kommer att få uppta mycket mer än övriga glas.
Planera om du ska ha stag som avlastar glassidorna eller inte (beror på storlek och glastjocklek).
Med detta som grundtanke så kommer du långt och kan skapa dig ett långvarigt och fint akvarium.
/Daniel.
//Rasmus
Du kan nog med lätthet bygga dig ett akvarium som håller minst 15år. Var väldigt noga med vilken typ av glas du använder och dess tjocklek. Glaset ska vara härdat.
När det gäller att limma så se till att använda ett kvalitetslim som kommer att vara beständigt i många år. Snåla inte på det i fogarna du lägger.
Planera om du ska ha stag som avlastar glassidorna eller inte (beror på storlek och glastjocklek).
Med detta som grundtanke så kommer du långt och kan skapa dig ett långvarigt och fint akvarium.
/Daniel.
Det är väldigt få, om några, akvarium för hemmabruk som byggs med härdat glas. Det går inte skära med vanliga glasskärarverktyg och är mycket dyrt. Använd vanligt flytglas.
Det "lim" man ska använda är glassilikon avsett för akvariebruk.
//Rasmus
/Daniel.
Det är väldigt få, om några, akvarium för hemmabruk som byggs med härdat glas. Det går inte skära med vanliga glasskärarverktyg och är mycket dyrt. Använd vanligt flytglas.
Det "lim" man ska använda är glassilikon avsett för akvariebruk.
Självklart så skär man inte ut härdat glas själv. Det låter man en glasmästare göra åt en. Om man nu inte sitter på rediga verktyg hemma :)
jag funderar på att bygga ett på ca.200l ä det nån speciell tjocklek på glaset då?
//Rasmus
Självklart så skär man inte ut härdat glas själv. Det låter man en glasmästare göra åt en. Om man nu inte sitter på rediga verktyg hemma :)
Verkligen, men det är ändå extremt ovanligt att man bygger akvarium i härdat glas. Tror t.o.m. att laminerat glas är mer vanligt än härdat.
Denna tabellen kan man använda sig av när man ska dimensionera sitt akvarium i vanligt glas: http://www.arosglas.se/akvarium.htm
Om inte jag har fel för mig avråder man generelt från härdat glas pga att de kostar förmycket, är för besverliga att bearbeta på ett bra sätt hemma, samt att de har en obehaglig tendens till att trilla i små små små bitar om det skulle va så att man får en skada på karet, att jämföras med vanligt glas som spricker med 'för det mesta' fortfarande hänger ihopa någorlunda.
En snabb sökning här på forumet ger en den här länken till mer vetande angående tjockleken (http://www.arosglas.se/akvarium.htm)......
B!
Men är det någon idé att bygga så lite som ett 200Liter? Du tjänar inte speciellt mycket på det tror jag. Óm du inte ska ha speciella mått eller något sånt.
Kommentar: Aja, jag skulle personligen välja härdat glas om jag skulle göra mig ett specialbygge i hemmet. För mig personliga får kvalité kosta.
Kjell Fohrman
2005-01-27, 16:21
Men är det någon idé att bygga så lite som ett 200Liter? Du tjänar inte speciellt mycket på det tror jag. Óm du inte ska ha speciella mått eller något sånt.
Kommentar: Aja, jag skulle personligen välja härdat glas om jag skulle göra mig ett specialbygge i hemmet. För mig personliga får kvalité kosta.
Varför skulle härdat vara lika med kvalité. 99,9% av alla akvarier som säljs har inte härdat glas. Visst kan man använda härdat glas men det går inte att skära i efter att det härdats - sedan måste man vara extremt noga med att klä in alla hörn och kanter (klä med heltäckande kanter) eftersom om det går den minsta flis så exploderar hela rutan.
Visst kan man kanske har någon millimeter tunnare glas om man använder härdat - men i gengäld är det betydligt dyrare och svårare att jobba med.
Jag hade faktiskt en gång ett akvarium där bottenglaset var härdat och det var en syn [xx(] att se när bottenrutan exploderade.
Har för övrigt en gång också satt en glasskärare i en härdad ruta (visste självklart inte om att rutan var härdad) och då blev man något överraskad om man säger så;)
Men det är ju inte en fråga om kvalitet. En akvarium gjort i härdat glas tål förvisso håda slag rakt mot rutan bättre än ett gjort i flytglas, men det är ju hörnena som är känsliga. När det på ett vanligt akvarium går ur en liten flisa om man stöter i kanten med nåt hårt, så "exploderar" ett akvarium gjort i härdat glas. Och om jag inte är helt ute och cyklar så tycker härdat glas inte om den stora kontinuerliga belastning som en stor vattenmängd ger, vilket kan resultera i sudden death för det karet. Det är bl.a. därför som laminerat glas används i större tankar istället för härdat, när vanligt flytglas inte längre håller.
Jag ser iaf inga som helst fördelar med härdat glas om man inte räknar med att nån ska gå och hamra på glasen rakt framifrån.
Tropfrog
2005-01-27, 16:31
Självklart så skär man inte ut härdat glas själv. Det låter man en glasmästare göra åt en. Om man nu inte sitter på rediga verktyg hemma
Berätta gärna vilka dessa "rediga verktyg" är samt vilken glasmästare som skär härdat glas. Jag sitter själv med härdat glas som inte passar i något bygge.
PS: Jag skall givetvis ha det till annat än akvarium. Härdat glas är mindre flexibelt än float, vilket innebär att det tål mindre när det är utsatt för tryck (som ju vattnet i ett akvarium är) DS
MVH
Magnus
Jag ger mig :D Har förstått att det finns nog bättre alternativ än härdat. Tack för upplysningen :)
jag är lite rädd för att ha ett stort akvarium som man byggt själv.jamenar om det spricker förstörs ju halva huset, men lite större än 200 kanske.
men villket är de hållbaraste glaset?
Som sagt, använd vanligt flytglas och beräkna dimensionerna på glasen med hjälp av de tabeller som det länkats till tidigare i denna tråden. Då kommer iaf inte glasen vara nåt problem, då handlar det mer om din egen vana, hur noggrann och hur händig du är vid monteringen. Är du minsta fundersam på om du klarar av det eller inte så tycker jag du ska köpa ett färdigt akvarium, nytt eller begagnat.
Tropfrog
2005-01-27, 17:08
Härdat glas är den hållbaraste typen av glas.
Floatglas är det du skall använda till akvarium.
Dom som bor i jordbävningsdrabbade områden bygger akvarium i plexiglas. Det får väl anses mer hållbart än glas.
MVH
Magnus
Självklart så skär man inte ut härdat glas själv. Det låter man en glasmästare göra åt en. Om man nu inte sitter på rediga verktyg hemma
Berätta gärna vilka dessa "rediga verktyg" är samt vilken glasmästare som skär härdat glas. Jag sitter själv med härdat glas som inte passar i något bygge.
PS: Jag skall givetvis ha det till annat än akvarium. Härdat glas är mindre flexibelt än float, vilket innebär att det tål mindre när det är utsatt för tryck (som ju vattnet i ett akvarium är) DS
MVH
Magnus
Tyvärr är det inte möjligt att skära härdat glas med säkerhet för att det håller... Du an prova med laser, eller vattenskärare, men med väldigt stor sanolikhet kommer du få en massa glasbitar överallt. Teoretiskt ska du vist kunna värma det till 5-600 grader, och "kapa" det genom att helt enkelt klipa / skära det... men det känns inte som en sanolik möjlighet att man har grejor till det heller hemma...
Vad det gäller vatten / laserskuret, det ska tydligen vara mycket känsligare än ursprungskivan när det e tillskuret, se detär antagligen inget alternativ det heller.
Jag har bara kollat med 2 glasmästare, så det e inte helt omöjligt att jaghar fel, men de två var rörande överens.
B!
Tropfrog
2005-01-27, 20:29
Det visste jag hela tiden. Ville bara inte att ett sådant påstående skulle få ligga kvar okomenterat.........Och det fick det ju inte heller;)
MVH
Magnus
misstänkte det, men jag gjorde en snabb koll i alla fall, jag har ett par st som kan skära det med vatten, valfritt, med eller utan sandtillsats, men de vågar inte lova att det håller... de har skurit sånt tidigare, med varierande framgång, tydligen lättare ju äldre det är, i motsats till vanligt glas som är lättast att skära när det är färskt.
Lustigt...
B!
MVH
Magnus
Självfallet skär man härdat glas med vattenstråle. Inget du antagligen har hemma. Men, en bra glasmästare har det. Om det blir splitter från det så kan man väl inte påstå att det handlar om att man använt ett precistionsverktyg.
En sådan metod kräver att glset fästes fast och att maskinen får utfära jobbet under den tid det kräver.
Härdat glas är den hållbaraste typen av glas.
Floatglas är det du skall använda till akvarium.
Dom som bor i jordbävningsdrabbade områden bygger akvarium i plexiglas. Det får väl anses mer hållbart än glas.
MVH
Magnus
Nja... Kan ju8 faktiskt bygga glas som ett kompositmaterial där du tvärlägger varje lager efter ett mönster beroende på vilka egenskaper du vill uppnå.
Men, kostnadsmässigt blir ett slags plexi billigare.
Vi har på jobb fått skurit härdat glas dock endast 1.6mm med vatten, företager som gör det hade först väldiga problem och det händer fortfarande ganska frekvent att glasskivor pajar, snittytorna blir inte så vidare vackra (ganska grova).
/Niklas
Mm, som jag sa tidigare, det går tydligen att skära härdat glas med vatten, eller laser. resultatet går aldrig att garantera, och klaset ska vara rätt mycket känsligare än vad det var före bearbetning.
'Vanligtvis' skär man till glasen först, o härdar därefter, jag håller på att undersöka lite lyx alternativ, och pris på de samma.. ultraljuds fogning, fasett slipning, håltagning, osv, på hela taget prytlar i en skala jag inte i alla fall kommer ha råd med... (fasett slipning, ultraljudsfogning och härdning är vanligt tex för museiums montrar o liknande)
Lustigt, sånna ideer man får av en enkel diskution i en tråd på ett forum.. jag gissar på att måtten jag gett killen att räkna på (1500x750x600/lxdxh) renderar mig ett pris som inte på långa vägar är intressant, härdat glas, eller inte.
B!
Mm, som jag sa tidigare, det går tydligen att skära härdat glas med vatten, eller laser. resultatet går aldrig att garantera, och klaset ska vara rätt mycket känsligare än vad det var före bearbetning.
'Vanligtvis' skär man till glasen först, o härdar därefter, jag håller på att undersöka lite lyx alternativ, och pris på de samma.. ultraljuds fogning, fasett slipning, håltagning, osv, på hela taget prytlar i en skala jag inte i alla fall kommer ha råd med... (fasett slipning, ultraljudsfogning och härdning är vanligt tex för museiums montrar o liknande)
Lustigt, sånna ideer man får av en enkel diskution i en tråd på ett forum.. jag gissar på att måtten jag gett killen att räkna på (1500x750x600/lxdxh) renderar mig ett pris som inte på långa vägar är intressant, härdat glas, eller inte.
B!
Alltid lika kul med trådar som urartar som denna. Kul att du skickade iväg till en tredje part. Var själv också på väg att skicka vidare frågan om material och ytbehandling av redan härdade glas. Det är ganska intressant område. Tyvärr är det inte ofta jag själv kommer i kontakt med glas då det mesta jag jobbar med innefattar hållfastigheter inom metaller och olika kompositer.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.