Visa fullständig version : Gör inte så här :(
Jag hade en begynnande influensa igår, på kvällen så fick jag för mig att jag skulle mickla i en fulldospuls gödning.
Eftersom jag har en tom KNO3-flaska (göder detta torrt) så händer det att jag använder den till att blanda i...
I den micklade jag i 4ml torr KNO3, 20 ml PO4-lösning och micro...
Skakade som en gnu och blev antagligen stört av något eller så var det bara den 38-gradiga febern som fick mig att av misstag tippa i hela flaskan med fosfat-gödning istället...
Herregud vad korkat va ! 0,5 liter av något som det skall vara 20 ml av !! :o
Hur kul är det att behöva göra hundraprocentiga vattenbyten när man har feber !! Helt klart så är huvudet dumt så får kroppen lida !!!
Dummaste jag gjort i akvariesammanhang hitills !
Tänkte bara förmedla och undrar förståss om det bara är jag gör dumma saker ?
Ooops...
Du är inte ensam, tror väl säkert det finns fler som gjort saker man kunde låtit bli att göra. Ett par saker jag kommer på nu (har nog förträngt de riktigt allvarligaste händelserna) är doppvärmaren som ljudligt sprack under ett vattenbyte när jag glömde dra ur sladden till den, eller varför inte Fluval-filtret som jag rengjorde och lite slarvigt satte ihop så att rotoraxeln gick tvärt av bara för att den inte hamnade helt rätt. :mad: :rolleyes:
Fast att skapa sig extra arbete när man har feber är ju väldigt onödigt... ;)
Jo just det , ett par andra vattenbytesincidenter kan jag ju också nämna.
När jag bytte vatten i ett 540 liters kar så lossade jag innerfiltret och lade det ner i vattnet utan att tänka på att den kunde vrida sig så utblåset pekade uppåt. Gissa hur mycket vatten det hann och komma på utsidan av karet innan jag såg det...:mad:
Vid ett annat tillfälle, inte så länge sedan, fyllde jag på vatten i 600 liters karet och satte mig under tiden i soffan bredvid för att meckla med DVD-inställningarna för att nån av ungarna ville kolla på en film... fick avbryta det abrupt när jag hörde plaskandet av vatten på parkettgolvet....:eek:
Så kliv fram alla olyckskorpar, vi är inte ensamma om att göra bort oss! :)
*asg* flåååt men jag kan inte låta bli.... bara läs min dagbok så kan du läsa där om min fadäs vid ett ytterfilterinstallation.......
Kul att kunna bjuda på ett skratt :D , skrattade själv gott åt din fluvalhistoria när jag läste den första gången. :p
Jag, hade sängen bredvid ett kar med mäsk-CO2 förut.
Bubblandet var väldigt irriterande när man skulle sova. Smart som man är tänkte jag att det är ju bara att lossa på korken till mäsken litegrann. Jo vist slutade det bubbla.
Blev något snopen på morgonen när man satt ner fötterna på golvet. Det hade blivit hävert effekt genom co2-slangen och ca 30liter hade runnit ut. 30liter låter ju inte så mycket men sprid ut det på golvet så blir det vatten över en stor yta.
nilssonnet
2005-01-27, 17:00
Själv skulle jag rengöra mitt ytterfilter (ett fluval 404 hade jag då), och jag gjorde i omvänd ordning. Istället för att stänga snabbkopplingen och öppna locket så öppnade jag locket... och det kom en hel del vatten. Som tur var prickade jag inte något strömförande och jag stängde snabbt kranen, men fanken va blött det blev.
Vi har numera ett lätt vågigt parkettgolv efter en historia mycket lik Heeke's.
/Niklas
janne dansk
2005-01-27, 18:36
provade att byte 50%vatten en ggr pr va mot normalt 10%dagligen fylde på som vanligt med kalt vatten när fiskarna började att slå voltar upptäkte jag mitt mistag
Nu har jag gjort en ännu värre tavla ! Efter det stoooora vattenbytet så såg scalarerna pilskare ut än nånsin så jag ställde upp webkameran på den plats där skådespelet antogs äga rum. Tänkte spela in det så jag inte skulle missa händelsen. Sagt och gjort...
Trodde jag , nu har dom lekt men jag hade glömt att trycka på "Start encoding" :(
Illa va !
men stackarn.... inte riktigt din dag.....
Oveb: Blir lätt så när man är sjuk.
Ingen riktig fadäs utom för en massa år sedan då jag lyckades dänga stegen till min dåvarande våningssäng rakt i framrutan på mitt 65 l akvarium. Ska nog vara glad att det inte var större men farsan blev tillräckligt arg ändå. Vatten i väggarna är tydligen inte så skoj.
Annars åkte jag på en dunderförkylning efter att jag fått hem mitt nya kar i höstas. Självklart ska man greja med allt på en gång och med en redan dvalande förkylning och det faktum att jag var uppe till 3 på natten och grejade, så kunde man ana att jag skulle åka på 39 graders feber dagen efter.
hehe... det kanske är lätt att få "feber" när man har ett nytt kar att starta upp...;)
mm.. det värsta som hänt mig var igår.. jag hade fått en gammal doppvärmare med akvariet jag köpte.. tyckte den lät konstigt.. så jag stack ner handen för att kolla.. den djäveln sprängs precis då.. 300 watts doppvärmare som spängs i handen.. det var det läbbigaste som hänt mig!
Höll på och mixtrade med DIY CO2 förut... Blandade lite med torrjäst på måfå nästan och hade ingen mellanflaska för att rena vattnet från CO2-flaskan:
Det jäste så det knakade och jästvattnet trycktes upp i slangen och ner i karet...
Så här blev det:
http://www.robsun.com/images/041202-0006.JPG (http://www.robsun.com/images/041202-0006.JPG) [800 kb]
BluesBoy
2005-01-27, 22:09
Oveb; du ska vara glad att det bara inträffar vid febertoppar....jag tycker jag fipplar så där jämt.. :o
Det var alldeles otroligt eländigt att bli av med fosfatet. Jag drog en slanghävert till muggen på nedervåning (rejält drag m.a.o) och fyllde på ifrån handfatet i duschen samtidigt i andra änden av baljan. Jag fick spola på i flera timmar innan fosfat-testet slutade visa svart/mörkblått !
Dock så verkar det inte påverka fiskarna nämvärt illa med tanke på att scalarerna lekte bums när allt de nya vattnet kom i.
Oops, räknade ut att det blev 50ppm fosfat...
Lucas_no1
2005-01-29, 00:42
Mitt första fluval filter lät konstigt...
Hade ingen koll läste inte så noga i instruktionen.
Tänkte jag öppnar filterburken och kikar efter........
Oj vad vatten det rinner och oj jag vet inte hur jag ska få stopp på det eftersom jag inte visste om lås spaken.
Så tänka lite och "långsam hjärna" och lyfta på locket på karet och upp med slangarna och 40liter på ek parketten och in under möbelakvariumet!!!
Rusar efter handdukar och slänger av mig brallorna för att få så mycket att suga upp det med och sen hiva ut allt på balkongen och hämta mer att torka med...
Nybörjar tur vad är det?
Just det det här har jag förträngt.
Skulle såga min bakgrund och la bara en tidning mellan den och mitt fina köksbord...
Nu är det inte mitt fina köksbord längre. *s*
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.