handdator

Visa fullständig version : Mittenstag - behövs det?

Z_Lawer
2005-01-26, 23:56
Jag undrar om man måste ha kvar mittenstaget i mitt 240 liters Juwel akvarium eller pallar rutorna/siliconet för trycket utan stag? Kanske en dum fråga, men jag tänkte ha en metalhalogen armatur hängande precis i mitten på akvariet, och då kommer mittenstaget att skymma rejält mycket ljus (tror jag). Några synpunkter?

KE
2005-01-27, 01:30
Måste finnas en anledning att dom har satt dit ett stag och den anledningen är antagligen att den behövs för att akvariet ska hålla trycket. Så jag skulle låtit den sitta.

Karon
2005-01-27, 06:22
Limningen håller definitivt, medan glaset är en helt annan femma. Glaset är med säkerhet dimentionerat för att akvariet skall hållas ihop med ett mittstag. Att köra utan mittstag blir därför en risktagning, det kanske håller men det kan lika gärna skita sig kapitalt.

Z_Lawer
2005-01-27, 10:20
Limningen håller definitivt, medan glaset är en helt annan femma. Glaset är med säkerhet dimentionerat för att akvariet skall hållas ihop med ett mittstag. Att köra utan mittstag blir därför en risktagning, det kanske håller men det kan lika gärna skita sig kapitalt.

Jaha, jag trodde alltid att siliconet är den svagaste länken i ett akvarium. Ja, en risk att få 240 liter på golvet är inte kul. ;)

Triana
2005-01-27, 10:25
nepp.. hade en kompis vars 400 liter saltvatten sprack i lägenhet på åttonde våningen.. då har man problem!