handdator

Visa fullständig version : "skitfri" botten

Neptun
2005-01-25, 23:36
Många på forumet säger att de inte har någon skit ovanpå sanden i sina akvarium. Detta har jag aldrig kunnat uppnå i mitt sällskapskar, trots väl tilltaget filter, mer växter än medelsvensson och underbefolkat akvarium.
I mitt lilla 54-liters snäcklekarakvarium har jag inte alls samma problem, beror det på att Ph/kh är högre, eller att fisklasten är ytterligare lägre där?

Har det någon betydelse att min sand är finkornig?
Skiten bryts ju ner av bakterier, då har jag alltså för få av dessa?

Jag har precis startat upp ett 540 liters kar och ser direkt tendenser till skit på botten. Filtret är ett intervallfilter avsett för upp till 600-liters kar. Insuget på mina kar har alltid varit vid botten och utblåset vid ytan. Har kramat ur filtret från mitt 110-liters alvarium i det nya karet, så nu ser det ju ännu skitigare ut där.

Jag har tidigare gjort försök med att låta skiten ligga kvar på botten i ett par (3) veckor för att se om nedbrytningen skulle komma igång, men det hjälpte föga.

Förslag och tankar kring ämnet välkomnas varmt!

Gimbo
2005-01-25, 23:39
Intressant fråga som jag har ställt många gånger till mig själv. Det är ju inte estetiskt snygg med skit på botten. Men, jag tror nog att man får leva med det :)

Pannecke
2005-01-26, 00:10
Många på forumet säger att de inte har någon skit ovanpå sanden i sina akvarium. Detta har jag aldrig kunnat uppnå i mitt sällskapskar, trots väl tilltaget filter, mer växter än medelsvensson och underbefolkat akvarium.
I mitt lilla 54-liters snäcklekarakvarium har jag inte alls samma problem, beror det på att Ph/kh är högre, eller att fisklasten är ytterligare lägre där?

Jag har precis startat upp ett 540 liters kar och ser direkt tendenser till skit på botten. Filtret är ett intervallfilter avsett för upp till 600-liters kar. Insuget på mina kar har alltid varit vid botten och utblåset vid ytan. Har kramat ur filtret från mitt 110-liters alvarium i det nya karet, så nu ser det ju ännu skitigare ut där.

Jag har tidigare gjort försök med att låta skiten ligga kvar på botten i ett par (3) veckor för att se om nedbrytningen skulle komma igång, men det hjälpte föga.

Kanke har lite för bråttom, Har du mycket växter i karet eller är det kar utan växter. Men det borde ju bli så pass bra balans så det bryts ner automatiskt.

Gimbo
2005-01-26, 00:17

Kanke har lite för bråttom, Har du mycket växter i karet eller är det kar utan växter. Men det borde ju bli så pass bra balans så det bryts ner automatiskt.

Tycker inte heller att jag upplever det så farligt. Balansen mellan växter och fiskavföringen sköter det mesta. Det är oftast att man ser att det lite "nya" korvar på botten. Men, lite smått skit får man allt leva med :)

Conny_B
2005-01-26, 04:17
vissa Malar kan ju lägga långa skit korvar när som hälst,övriga fiskar brukar väll skita efter matning ,det blir ju alltid lite skit men annars borde ju vattensirkulationen ta med sig skiten in i filtren.

Neptun
2005-01-26, 10:51
Mitt 110-liters akvarium hade hela bakre långsidan täckt med vallisneria som växte som ogräs. Ett par svärdsplantor och en fjärdedel av botten täckt av cryptocoryne. Ganska välplanterat i mitt tycke.

Det nya 540-karet skall vara mycket tätplanterat, ingen ren sandyta alls.

Jag skall ge det ett par veckor, förhoppningsvis blir det bättre.

Kramfors
2005-01-26, 12:38
I ett akvarium i balans bryter bakterier/svampar/mikroorganismer ner den fasta föroreningen, men slutprodukten blir ändå ammonium/nitrit/nitrat.
I ett akvarium som inte är i balans kan föroreningarna vara en grogrund för sjukdomsalstrande bakterier/parasiter.

join4t
2005-01-26, 12:45
Det är bara i mitt yngelkar som man kan se skit på botten (har inget grus där) I de andra två är det sällan man ser korvar trots att bägge är rätt "normalbelastade" och en av dem finns det knappt växter i. Jag antar att jag haft tur men jag vet inte hur det går till!?

Neptun
2005-01-26, 13:11
I ett akvarium i balans bryter bakterier/svampar/mikroorganismer ner den fasta föroreningen, men slutprodukten blir ändå ammonium/nitrit/nitrat.
I ett akvarium som inte är i balans kan föroreningarna vara en grogrund för sjukdomsalstrande bakterier/parasiter.

Detta är jag väl medveten om, men frågan är då vad jag har gjort för att i så fall inte ha bra balans?
Delvattenbyte 20-25% i veckan och absolut inte för mycket foder. Inga problem med nitrit sedan uppstarten för ca ett år sedan.

Kramfors
2005-01-26, 15:07
"Har det någon betydelse att min sand är finkornig?"
Ja.
Föroreningen lägger sig på sandens ytan innan den "löses" upp.
I sanden finns de organismer som svarar för nedbrytningen.
Allmänt så är det de som anser att finns det mycket synlig avföring så matas det lite för mycket.

Lucas_no1
2005-01-29, 00:55
I mitt kar med rådasand ser man ingen skit alls i nu när jag inte har någon gibbiceps i det.
I det jag har blästersand lägger sig skiten på ytan av sanden och där syns den ju mer men jag kanske inte är rätt man att svara på det eftersom jag matar fem ggr per dag.

Unga diskusar..