handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig att få ordning på min ljussättning

Stew
2005-01-25, 23:05
Hej hej,

Mycket snack om lysrör nu. Här kommer liter mer :)

Har ett 540 akvarium. Tänkte få ordning på bästa möjliga ljus.
Idag är det 2x36 watt i.
Ett osram fluora L36W/77 samt ett L36W/25.

Hittar ingen info om L36W/25. Vet någon vad det är för ett lysrör. Funderar på att slänga ut det bara för att jag inte vet vad det är för något.

Tänkte köpa en armatur till i morgon för två lysrör till. Tror att det blir två stycken Aquarellerör.

Kommer ha reflektorer runt alla 4:a rör.

3 frågor :)

1. Vad är Osram Fluora L36W/25 för något rör? Byta ut?
2. Hur långt kommer jag med 4x36watt i ett 540 liters? Tänkte ha en hel del växter.
3. Kan jag göra något bättre? Andra rör?

Mvh

Stefan

Pannecke
2005-01-26, 00:20
Hej hej,

Idag är det 2x36 watt i.

Hittar ingen info om L36W/25. Vet någon vad det är för ett lysrör. Funderar på att slänga ut det bara för att jag inte vet vad det är för något.

Tänkte köpa en armatur till i morgon för två lysrör till. Tror att det blir två stycken Aquarellerör.

2. Hur långt kommer jag med 4x36watt i ett 540 liters? Tänkte ha en hel del växter.

Mvh

Stefan

Jag tror att det räcker om du skaffa reflektorer och skaffar riktiga rör för växter. Själv kör jar med ett Aqua Lux och ett "noname" Daylight utan nå´n bra reflekror för närvarande. Jag har ca 0,33Watt/liter vatten. du skulle få 0,25watt/liter vatten. Men de riktiga Växtakvarienördarna vill dra på med 0,77watt/liter vatten. Hoppas du blivit lite klokare...

Z_Lawer
2005-01-26, 00:21
Hej hej,

Idag är det 2x36 watt i.

Mvh

Stefan

1. Osram Fluora är ett ganska bra rör, du behöver inte kasta ut det. Det röret har en PUR-effektivitet på 0,71 (Aquarelle har 0,84). PUR-effektivitet berättar om hur pass mycket ljus som är bra ljus för växterna: ju högre pur-effektivitet, desto bättre.

2. Inte långt alls. Jag har 4 st 36W lysrör i mitt 240 liters kar, och det är verkligen i klenaste läget. Du behöver sikta på ca 0,5 W per liter vatten. Vill du ha lite snyggare (mer ljuskrävande) växter, kan du behöva så mycket som 1 W / liter vatten.

3. Det lättaste är nog att skaffa två 150 eller 250 watts metal halogen armaturer (en kostnad på ca 3000 kronor). Du kan också satsa på T5 belysning, men detta är nog ett dyrare alternativ än metal halogen. Vill du köra med vanliga 36 watts ljusrör, så behöver du 15 stycken av dessa om du ska komma upp till 1 watt /liter vatten, eller 7-8 st om du ska ha 0,5 watt/liter. Sådana ljusmängder tillåter dig att ha vilka växter som helst, OM du skaffar dig växtnäring (PMDD + TMG) och CO2 utrustning. Vill du inte satsa på växtakvarium, kan du köra med bara 4 st vanliga ljusrör, precis som du har tänkt dig.

Stew
2005-01-26, 08:34
Hej hej,

Idag är det 2x36 watt i.

Mvh

Stefan

1. Osram Fluora är ett ganska bra rör, du behöver inte kasta ut det. Det röret har en PUR-effektivitet på 0,71 (Aquarelle har 0,84). PUR-effektivitet berättar om hur pass mycket ljus som är bra ljus för växterna: ju högre pur-effektivitet, desto bättre.

2. Inte långt alls. Jag har 4 st 36W lysrör i mitt 240 liters kar, och det är verkligen i klenaste läget. Du behöver sikta på ca 0,5 W per liter vatten. Vill du ha lite snyggare (mer ljuskrävande) växter, kan du behöva så mycket som 1 W / liter vatten.

3. Det lättaste är nog att skaffa två 150 eller 250 watts metal halogen armaturer (en kostnad på ca 3000 kronor). Du kan också satsa på T5 belysning, men detta är nog ett dyrare alternativ än metal halogen. Vill du köra med vanliga 36 watts ljusrör, så behöver du 15 stycken av dessa om du ska komma upp till 1 watt /liter vatten, eller 7-8 st om du ska ha 0,5 watt/liter. Sådana ljusmängder tillåter dig att ha vilka växter som helst, OM du skaffar dig växtnäring (PMDD + TMG) och CO2 utrustning. Vill du inte satsa på växtakvarium, kan du köra med bara 4 st vanliga ljusrör, precis som du har tänkt dig.

Tjenare,

Tack för bra svar!
Jag behöver alltså 8 lysrör för att nå 0.5w. Jag kan ha max 4 stycken, sedan tar platsen slut :) Så det blir svår.
Metal halogen är för dyrt...
Så jag för nog nöja mig med 4:a lysrör.

Jag skall ha följande växter:
namn, svårhetsgrad
Japansk vattenört, 3
Hornsärv, 1
Brun wendtii, 2
Siamesisk Hygrophila, 2
Vattenwistaria, 2
Javaormbunke, 1
Javamossa, 3
Jättegälört, 3

Vilka kan det bli bekymmer med?

Mvh

Stefan

heeke
2005-01-26, 09:48
Jag kör 4*36W i mitt 450 kar, och tycker det fungerar riktigt bra trots endast 0.32W/l och mäsk-CO2.
Med lite ljus får man en långsammare tillväxt, men för det inte sagt att växterna inte kan bli fina.
Har man inte CO2-tub mm. så är det svårt att dynga på med mycket ljus eftersom växterna då mycket lättare blir kol-begränsade.
Sen är det ju viktigt med gödningen för att lyckas.

Z_Lawer
2005-01-26, 10:38
Med lite ljus får man en långsammare tillväxt, men för det inte sagt att växterna inte kan bli fina.

Japp, så sant som det är sagt. Däremot blir man begränsat vid valet av växter till sitt akvarium, helt klart. En växt har ju, förutom krav på CO2 och gödning, även anspråk på ljusmängden, och många ljuskrävande växter kan inte alls anpassa sig till för lite ljus: dessa växter kommer att tyna bort även med CO2 och bra gödning.

Stew: ditt växtval är nog bra för din ljussättning, växterna kommer att växa långsammare, men de kommer nog att klara sig.

heeke
2005-01-26, 11:24
Nja, vill påstå att det inte riktigt är så "kört" i fråga om växtval.
Jag har tex Glosso i mitt kar som växer så lågt det bara går, inte fort men den sprider sig sakta men säkert.
http://heeke.myip.org/viewimage.php?id=22

Z_Lawer
2005-01-26, 13:02
Japp, det där ser ganska bra ut, men jag vet inte om växten trivs direkt, eller om det handlar bara om att överleva. :)