Visa fullständig version : Tror ni den här bänken håller
fredrikakesson
2005-01-25, 22:12
Hallå
jag har fått en sån här över http://www.mio.se/produkter/img/0203/164/164_58.jpg
Den är gjort i 30mm folierat spån.Tror ni att den håller för ett 130 liters kar om man rycker bort hjulen och snurrskivan??
Fredrik
Försök att hitta en bänk med stöd i mitten också,annars kan det nog bli lite
svajjit på mitten.
MVH Richard
fredrikakesson
2005-01-25, 22:26
Även fast det är 3 cm spån.Tänker på hus golv.Någon som vet hur långt det är mellan reglarna
Fredrik
Hallå
jag har fått en sån här över http://www.mio.se/produkter/img/0203/164/164_58.jpg
Den är gjort i 30mm folierat spån.Tror ni att den håller för ett 130 liters kar om man rycker bort hjulen och snurrskivan??
Fredrik
Fråga dem på MIO. De brukar kunna svara på max belastning. Tänk på att ditt kar kan komma att väga runt 200kg. Med tanke på att den antagligen är gjord för en TV så har nog inte designern/konstruktören räknat med en så hög maxbelastning. Tänk också på att en TV har punktbelatning på de fyra hörnen. Det är inte alltid ett akvarie har det (beror mkt på din inredning).
fredrikakesson
2005-01-25, 22:32
emn öhhhhh..200 kilo för ett 130 liters kar......Tror nog mer på typ 150......
Saken är den att jag har en bänk i massiv furu som jag vet håller (karet har stått på den förut) men väggen som jag ska ha den vid är exakt 85 lång och den gamla bänken är en meter.Går lixom inte in..Men mio räknar ju med hjul och snurr skiva.Hjulen kan man ju räkna med att dom rämnar relativt omgående..Samma sak med snurrskivan.Får prova att sätta mig på den och se om det bågnar.Köper inte riktigt det där med att en tv punktbelastar i hörnen..alla tv apparater som jag har sett har iaf stöd runt om och det är väl bildröret som väger.....
Fredrik
Saken är den att jag har en bänk i massiv furu som jag vet håller (karet har stått på den förut) men väggen som jag ska ha den vid är exakt 85 lång och den gamla bänken är en meter.Går lixom inte in..Men mio räknar ju med hjul och snurr skiva.Hjulen kan man ju räkna med att dom rämnar relativt omgående..Samma sak med snurrskivan.Får prova att sätta mig på den och se om det bågnar.Köper inte riktigt det där med att en tv punktbelastar i hörnen..alla tv apparater som jag har sett har iaf stöd runt om och det är väl bildröret som väger.....
Fredrik
Så klart så beror det mkt på vad du har i. Mitt kar på 112L väger runt 180Kg. Här kan du räkna ut på ett ung. vad ditt kar väger med grus och utan inredning så som rötter och stenar.
http://boonedocks.net/fishtank/ftweb.php
Pannecke
2005-01-26, 00:32
Fredrik
Man skall räkna antalet liter (130) X 1,5 för div. inredning, grus, kar osv. Tar du den uträkningen hamnar du på 195 kg. Ta bor hjulen, det är det första jag ser att du får skippa, sen skulle jag skippa lagringen imellan plattoran och skruva ihop dem så du får en stabil platta att ställa karet på. Sen borde det funka. Har en liknande möbel med en skiva i mitten i tjocklet 16mm. Men din toppskiva om du skruvar ihop den blir nästan 5 cm, eller hur. Jag tror att det skulle funka.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.