handdator

Visa fullständig version : varmt utan doppvärmare?!

Triana
2005-01-25, 15:08
Hellu.. jag har ett problem.. jag ska skaffa slamkrypare.. och jag försöker komma på det mest effektiva sättet att värma upp akvariet.. det är 150x53x53 och jag har ca 40-50 liter vatten i det...

Jag är rädd att slamkrypare skulle lägga sig på doppvärmaren, andvända den som sittplats och bränna ihjäl sig... (som salamndrar..eller har de en känsla för att det blir för varmt? kräldjur har ju inte det men detta är en fisk)

mina andra akvarier har jag ingen värmare i och där ligger värmen ocftast på 22 grader ungefär (med ordentligt lysrör och inte alls samma volym)

Jag funderar på värmeledningar.. har någon erfarenhet av detta.. agument för och emot??

Hasse H
2005-01-25, 15:11
Värmelampor eller värmeslingor under karet är mina tips.

Triana
2005-01-25, 15:15
okej.. hmm.. jag har en vän som har någon typ av värmeslingor som är nere i sanden.. hmm.. jag har funderat på värme under karet men då förlorar man så mycket av värmen genom glas och grus och åt fel håll.

Mr B
2005-01-25, 19:46
Um, jag har aldrig råkat ut för att nån fisk har skadat sig på värmaren, men är i alla fall på väg att lägga en frigolit skiva under karet, med terarie värme matta mellan, (infra värme) mer på försök än nånting annat, men eftersom det är "meningen" att des strålningsvärme ska värma grusen, borde grusen i sin tur värma vattnet, och det värmare vattnet stiger som bekant, o det leder till viss bottencirkulation... så säger min teori, vi får se om det funkar, om 6 månader eller nått när jag har lyckats komma till skott... Den ända nakdelen är att man inte kanha frigolit / liggunderlag i karet då det skulle motverka värmemattan, och möjligen ställa till trubbel.

B!

Triana
2005-01-25, 21:02
jo.. men jag misstänker att en slamkrypare skulle tycka att doppvärmaren var en bra sittplats.. frågan är om värmemattan är stark nog och stor nog.. *suckar hade problem med pumpen nu också.. min dröm var långt borta och gick nu hastigt ifrån mig.*

Chrilleus
2005-01-25, 21:23
Thermofilter kanske? Rätt dyrt iofs..
Eller någonting som täcker doppvärmaren, ett par skifferplattor eller liknande?

Triana
2005-01-25, 21:29
den gräver.. den älskar att gräva.. *suckar*.. såg ut att bli värmeslingor.. och ovanpå det hade pumpen helt gett upp.. vi ska ringa en vän i morgon.. kanske kan han få igång den... och jag som hade ont om pengar för att få detta att gå ihop... och det var innan pumpen gav upp *jätteledsen.*

cecilia
2005-01-25, 22:40
Slamkryparna är fullt kapabla att krossa doppvärmare av glas alt. knuffa upp dem ovanför vattenytan. Det finns doppvärmare i metall (avsedda för sköldpaddor) som inte är särskilt dyra (minns inte märke, Aquael?). Skulle möjligen kunna rosta sönder så småningom i bräckvatten, men min har klarat sig ett par år i alla fall.
Mvh Cecilia

Triana
2005-01-26, 09:54
tack.. jag ska se på både värmelampa, slinga och metall.. blir nog slinga och eller värmelampa.. tempraturen i mitt vatten stiger knappt alls längre efter ifyllnaden men jag hoppas fortfarade.. har satt i en tillfällig pump som har en Rejäl stöm men inget filter.. måste få igång mina filter...

cecilia
2005-01-26, 10:03
Ja, filter måste man ha, ju större desto bättre. Räkna med lååång inkörningsperiod - jag hade konstant nitrittopp i sex veckor eller så. Filterslam från inkörda akvarier och Nitrivec hade ingen som helst effekt - förmodligen är det en annan bakterieflora som krävs i bräckvatten. Jag hade nog övervägt en "fishless cycling" om jag skulle göra en nystart.
Mvh Cecilia

Triana
2005-01-26, 12:09
mm.. jag har inga fiskar än som tur är.. annras hade denna pumpstrejk varit en ren katastrof med tanke på hur jag förstorar saker som händer..

Jag funderar på att bygga en sump men jag vet inte hur man gör eller hur det funkar.. kan dock tänka mig att det skulle vara bra.. *skulle kunna lägga doppvärmaren någonstans.*

Triana
2005-01-26, 16:59
nu har jag talat med litet olika människor.. de ska inte kunna bränna sig på doppvärmaren.. dock är det krossrisk om den inte sitter fast på något vis.