handdator

Visa fullständig version : artemiareaktor?

Tropfrog
2005-01-24, 20:57
Hej
Jag minns någon diskussion här på zoopet för länge sedan om någon form av artemiareaktor som skulle göra att nykläckt artemia simmade ut i karet kontinuerligt. Det skulle mina leptosomer gilla (och jag!).

Nu hittar jag inga gamla trådar om detta, så kanske det inte kallades för artemiareaktor.

Finns det någon som testat en sådan apparat? Vet någon vad jag skall söka på för att hitta de gamla diskussionerna om dessa? Alla tips tages tacksamt emot.
MVH
Magnus

erikthur
2005-01-24, 21:03
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=1043

Tropfrog
2005-01-24, 21:30
Där är den ju....Tack!!

Någon som har testat den? Den är iochförsig billig, men det vore kul med egna erfarenheter innan jag bestämmer mig.
MVH
Magnus

Tant Nancy
2005-01-24, 21:34
Jag köpte en men har inte fått igång den, bara testat lite. Har ju blivit aktuellt för mig också, eftersom jag ju har fått mina leptosomor som nog leker bäst med fri tillgång på Aremia...
Det första problemet jag måste lösa är hur man byter vatten i karet utan att kläckaren töms! Sedan behöver den sitta ganska högt i karet, så jag har en glaslist i överkant som tar emot, behöver ha en distans så att jag får in den längre i karet alltså... En annan grej är att det behövs en väldigt svag luftpump... min var för stark så att luften i kläckaren fick den att flyta upp... men det löser jag väl med en förgrening och en syresten vid sidan om...

Hasse H
2005-01-24, 21:39
Verkar ju vara en intressant sak. Varför måste den sitta högt i akvariet? Sitter den längre ner borde väl inte vattenbytena vara nåt bekymmer?

Triana
2005-01-25, 09:28
jag är intresserad också.. hmm.. den borde ju funka bra i brackvattnet också eftersom artemia tycker om vatten som inehåller litet salt? eller har jag fel?

Tropfrog
2005-01-25, 09:33
I ett brackvattensakvaruium borde det gå lika bra att bara hälla äggen direkt i karet, de vill ju ha ungefär samma salthalt. Nackdelen är då föståss alla skal som flyter omkring efteråt.
MVH
Magnus

Triana
2005-01-25, 09:57
jaja.. då var den saken löst.. mm.. men skalen kan man rensa tupp om de inte försvinner in i pumpen innan man hinner det.. jag har inte satt igång pumpen än men misstänker att det kommer bli strömt i min lilla mägnd vatten.. *pumpen är för fyra hundra liter.. just nu har jag bara fyrtio i akvariet.. ska nog fylla litet mer innan jag startar pumpen.*fast man kanske kan kläcka artemian i en yngelkorg?