handdator

Visa fullständig version : Temeraturförändringar?

Emotional
2005-01-24, 20:19
Hej!
Doppvärmaren var inställd på 28grader pga medicinering. I lördags bytte jag 50% av vattnet och sänkte doppvärmaren till 27grader. (Akv är på 500l).
Idag när jag tittade hade temeraturen stigit till 30grader? Hur kommer det sig?
Så jag sänkte doppvärmaren till 25grader. (Precis nu).
Imorgon ska ett 20-30% vattenbyte ske,jag vet inte hur jag ska göra? Vill inte sänka för snabbt,men samtidigt inte koka några fiskar :(
Är dessutom rädd för återfall av vita prick sjukan. Någon som kan ge råd?

Hasse H
2005-01-24, 22:06
Möjligen kan termostaten hängt sig och då kan det bli max effekt från värmaren. Fiskarna klarar 30 grader en kortare period, bra om du byter vatten som planerat, gärna med 25 gradigt vatten.

Emotional
2005-01-24, 22:08
ska värmaren vara på som vanligt sedan då? Vilken grad ska jag sätta den på? Det hör till saken att jag åker bort på onsdag morgon,och mor min kan ingenting om saken. Så det måste vara stabilt när jag åker.

Hasse H
2005-01-24, 22:33
Tja, om du är säker på att doppvärmaren funkar så ställ den nånstans mellan 25-27 grader. Har du ingen förklaring på hur tempen kunde öka till 30 grader trots att du sänkte inställningen så blir det nog till att köpa en ny innan onsdag morgon...

Emotional
2005-01-25, 13:04
I rummet är det 25 grader. Tror du temperaturen sjunker om jag tar bort täckglasen? Innan jag byter vattnet? Har ställt värmaren på 25grader. Hur snabbt kan temp sjunka utan att fiskarna tar skada av det?
Hur vet man att doppvärmaren fungerar som den ska? Finns det någon risk att den värmer vattnet mer nu? Om man tillsätter kallare vattet (25gradigt) menar jag?

Hasse H
2005-01-25, 13:13
Om du har så pass varmt i rummet som 25 grader då behöver du knappast nån doppvärmare. Tempen i vattnet kan inte bli kallare än din rumstemperatur, snarare lite varmare eftersom belysning och pump värmer en del. Dra ur sladden till doppvärmaren tillsvidare, sen kan du testa den i en hink eller balja i lugn o ro utan att riskera koka fisken.

Emotional
2005-01-25, 14:29
det har du rätt i! Då får det bli så.

Triana
2005-01-25, 14:30
vattnet kan bli kallare.. jag har 22 grader i luften på mitt rum men bara tolv i mitt nystartade akvarium (utan pump och värmare än så länge.. ingen lampa att tala om heller än.. andvänder bara ett lysrör nu utan fiskar.)

heeke
2005-01-25, 14:43
vattnet kan bli kallare.. jag har 22 grader i luften på mitt rum men bara tolv i mitt nystartade akvarium (utan pump och värmare än så länge.. ingen lampa att tala om heller än.. andvänder bara ett lysrör nu utan fiskar.)
Nytt kallt vatten från kranen, trasig termometer eller något som kyler karet?!
Annars har du hittat lösningen på världens energiproblem tror jag. ;)

Hasse H
2005-01-25, 14:58
Just precis, när jämvikten infinner sig så har vattnet samma temp som luften. Nåt annat är fysikaliskt omöjligt utan aktiv kylning av vattnet. Fyller man på karet med kallt vatten ur kranen kan det ta nån dag eller två, beroende på hur stort karet är, men förr eller senare blir det samma temp.

Triana
2005-01-25, 15:03
*skratt* jaja.. jag kan ju hoppas.. jo.. temometern är litet gammal och vattnet var ju litet kallt när jag tog det igår kväll.. men så mycket vatten är det inte jag haft i *40 liter i ett 400*

jaja.. då var det en liten lättnad för min stackars chock att vattnet var så kallt.. hur skall jag få detta upp till 28-32! men men.. jag hoppas ni har rätt..

jag har dock problem.. kommer nog behöva värmare och kan inte andvända doppvärmare.. några bra ideer? hur gör man med vattenödlor som vill ha varmt tro?

Hasse H
2005-01-25, 15:09
Varför kan du inte använda doppvärmare? För låg vattennivå? Finns dränkbara värmare som du kan sätta nere vid botten. Annars kanske du kan lysa på vattnet med spotlights, värmelampa eller dylikt. Förmodar att du behöver ha ung. samma temp i luften till ödlorna så lampor kanske är bäst.
Värmeslingor att lägga under botten på karet finns ju också.

Triana
2005-01-25, 15:10
inga ödlor.. har startat en ny tråd för det nu.. kolla där så beskrivs problemet närmare.