handdator

Visa fullständig version : MH-belysning

Z_Lawer
2005-01-24, 16:02
Jag har idag beställt en metallhalogen armatur (en s.k. floodlight) på 250 W, helt vattentätt och med skyddsglas (förstås). Tillsammans med ljuskälla gick armaturen på 1500 :- inkl. moms och frakt.

Själva lampan är ganska kass (tror jag) och är på endast ca 3200 K. Jag har ingen aning om vad det är för PUR-effektivitet på den (har ingen diagram över spektrat). Jag tänkte att jag kunde beställa Aqualines 13000 K lampa separat längre fram - har inte råd just nu med att lägga ut en tusenlapp till.

Frågan är: var det dyrt? Och kommer det att räcka för min 240 l , 120 cm långt och 50 cm högt akvarium?

Tropfrog
2005-01-24, 17:13
Om den var ny var det ett mycket bra pris. Om den var begagnad var det "normalpris", men det beror förståss på skick.
MVH
Magnus

oveb
2005-01-24, 17:14
Fick jag välja glödis som du så skulle jag nog välja en Giesemann Megachrome istället.

Mina armaturer kom med AM's 13000K lampa och visst är den bra, problemet är att ganska så många växter kryper under den. Den är alltså för bra :) !

Därmed inte sagt att de inte gör det under Megachroma men chansen finns ju att de inte gör det!

Jag tänker byta mina till Amanos 8000K glödisar för att se om växterna sträcker på sig lite mer !

NE
2005-01-24, 17:20
Effekten är klart i överkant på vad som är rekomenderat för ditt akvarium (kan gå bra ändå).
Jag tror inte att en lampa kommer att lysa ut ditt akvarium på ett riktigt bra sätt.

/Niklas

Z_Lawer
2005-01-24, 18:02
Om den var ny var det ett mycket bra pris. Om den var begagnad var det "normalpris", men det beror förståss på skick.
MVH
Magnus

Armaturen skall vara helt ny (beställt hos en el firma), även lampan är ny.

Fick jag välja glödis som du så skulle jag nog välja en Giesemann Megachrome istället.

Jasså? Där ser man. Ska nog kolla lite närmare på Giesemanns lampor. Tack oveb! :)

Z_Lawer
2005-01-24, 18:30
Effekten är klart i överkant på vad som är rekomenderat för ditt akvarium (kan gå bra ändå).
Jag tror inte att en lampa kommer att lysa ut ditt akvarium på ett riktigt bra sätt.

/Niklas

Jo, men jag tänkte att i fall lampan är dålig på att gro växter (usel PUR-effektivitet) så behövs det fler watt än med en väldigt pur-effektiv lampan. Och jag är alltid lite rädd för att få för lite ljus. Man kanske borde tänka tvärtom: ju mera ljus, desto mera CO2 behöver man lösa upp, vilket inte är alltid det lättaste. Jag tror att jag lätt skulle kunna klara mig med en Aqualine 150W armatur a lá oveb, men konstigt nog är jag snarare fixerad vid watt pur-värdena. Jag tänkte väl att om man redan från början skaffar en 250 watts armatur, så kan man alltid sätta i en bra ljuskälla senare.

NE
2005-01-24, 18:36
Jo, men jag tänkte att i fall lampan är dålig på att gro växter (usel PUR-effektivitet) så behövs det fler watt än med en väldigt pur-effektiv lampan. Och jag är alltid lite rädd för att få för lite ljus. Man kanske borde tänka tvärtom: ju mera ljus, desto mera CO2 behöver man lösa upp, vilket inte är alltid det lättaste. Jag tror att jag lätt skulle kunna klara mig med en Aqualine 150W armatur a lá oveb, men konstigt nog är jag snarare fixerad vid watt pur-värdena. Jag tänkte väl att om man redan från början skaffar en 250 watts armatur, så kan man alltid sätta i en bra ljuskälla senare.

Tänker du inte lite bakvänt,

Armaturen är nästan alltid för ett visst W-antal, så det kan du ju inte påverka om du väljer ett annat/"bättre" rör.

armaturen är dyr = försök välj rätt från början
röret, förhållandevis billigt = man kan prova olika varianter

/Niklas

Z_Lawer
2005-01-24, 19:07

Tänker du inte lite bakvänt,

Armaturen är nästan alltid för ett visst W-antal, så det kan du ju inte påverka om du väljer ett annat/"bättre" rör.

armaturen är dyr = försök välj rätt från början
röret, förhållandevis billigt = man kan prova olika varianter

/Niklas

Jag hänger inte med riktigt. Visst är armaturen nästan alltid för ett visst antal watt. Det går ju inte att påverka armaturen. Det jag tänkte påverka var tillväxten på växterna: en 250 watt armatur med en 250 w lampa som har 1,35 i pur effektivitet kommer ju att gro växter otroligt mycket bättre än samma 250 watts armatur men med en lampa på 250 watt med 0,57 i pur-effektivitet. Eller hur? Så genom att bara byta lampor med varierande pur-effektivitet har man hur mycket flexibilitet som helst (nåväl, pengar är alltid ett hinder).

Börjar man med en armatur som är egentligen större än ljusbehovet, så kan man lätt byta från en svagare lampa (som ändå uppfyller dagens ljuskrav) till en starkare lampa (om ljuskrav ändras - t ex om man skaffar ett större kar). På det sättet är man mer flexibel än med en svag armatur från början - med en sådan går det inte att öka ljusbehovet hur man vill.

På det sättet blir det väl billigare att köpa en armatur som är aningens större än det ljusbehov som man har nu, så att man kan bara swappa ljuskällor istället (starkare-svagare-starkare).

Det är så jag tänkte - speciellt när jag upptäckte att en 250 W metallhalogen armatur kostade bara 300 spänn mer än en 70 W.

Jag håller inte med att rör (lampor) är förhållandevis billiga medan armatur är dyra. Hela min armatur gick på ca 1050 SEK (exkl. lampan då men inkl. frakt), medan Aqualines lampa kostar ca 1048 SEK + frakt på akvarielagunen.

NE
2005-01-24, 19:30
Mh lampor med en dålig PUR ger (enligt mig) ofta ett ljus som inte är trevligt att titta på, därav att jag tycker att det är en dålig ide att variera "effekten" på detta vis.

Fortfarande att byta rör är billigare för du byter bara röret, om du byter armatur (enligt tanken att variera effekt) får du även byta rör.

770kr på aquaristic.

Z_Lawer
2005-01-24, 19:59
Mh lampor med en dålig PUR ger (enligt mig) ofta ett ljus som inte är trevligt att titta på, därav att jag tycker att det är en dålig ide att variera "effekten" på detta vis.

Fortfarande att byta rör är billigare för du byter bara röret, om du byter armatur (enligt tanken att variera effekt) får du även byta rör.

770kr på aquaristic.

Men det där med att variera effekt behövs väl först när det behövs så att säga: med nuvarande setup kommer jag att ligga på runt 1 w/l (lite drygt), vilket enligt de flesta rekommendationer är högt men ändå inom rimlighetens gränser. Eller vad tycker du (och andra)?

Dessutom kan man fortfarande minska/öka pur-effektiviteten utan att offra färgåtergivningen: går man från en Giesemann lampa (0,94 ) till Aqualine (1,35) eller tvärtom så behåller man väl mycket av den klara färgen men minskar pur-avkastningen rätt mycket. Byter man till Topflood (0,57) så har man mer än dubbelt så lite pur än hos Aqualine, men jag vet inte i och för sig färgen på Topflood, om det är alldeles för gult eller grönt.

Jag hittar bara den Aqualine lampa på 250 W som kostar 105 euro (skall tilläggas att det är den med E40 sockel som är tänkt att passa i min armatur). Därav den höga kostnaden: den dubbelsocklade kostar precis som du säger runt 770 spänn.

NE
2005-01-24, 20:09
Jag tycker (som jag även skrivit ovan) att du lägger dig onödigt högt i ljus och borde ha mer än en lampa på den längden av akvarium, men det är min åsikt.

skall tilläggas att det är den med E40 sockel som är tänkt att passa i min armatur sorry jag tittade på den med dubbelfattning.

Z_Lawer
2005-01-24, 20:21
Ja, jo, jag känner också för att ha två lampor istället (kanske två 125 wattare), men då kommer jag upp i prisnivåer som är out of range för mig. VI få se hur det kommer att se ut när armaturen väl kommer på plats.

Förresten, jag tittade på din hemsida och på din mh-armatur, och det är inget att leka med där inte: en dubbel metallhalogen armatur med krispigt vitt ljus - riktigt coolt! Hur upplever du tillväxten under metalhalogen, NE? Vad är det för armatur? Lampor?

oveb
2005-01-24, 20:26
Här kan du se hur det blir med 2 st 150 Wattare !

mms://81.227.207.230:389

Live för skoj skull :)

Z_Lawer
2005-01-24, 20:53
Wow!! Det var extremt mkt ljus i förhållande till hur mkt ljus jag har här. Kameran bländar lite i och för sig, men åndå, man får en hum om hur hiskeligt mycket ljus det är. Tackar!

NE
2005-01-24, 21:17
Ja, jo, jag känner också för att ha två lampor istället (kanske två 125 wattare), men då kommer jag upp i prisnivåer som är out of range för mig. VI få se hur det kommer att se ut när armaturen väl kommer på plats.

Förresten, jag tittade på din hemsida och på din mh-armatur, och det är inget att leka med där inte: en dubbel metallhalogen armatur med krispigt vitt ljus - riktigt coolt! Hur upplever du tillväxten under metalhalogen, NE? Vad är det för armatur? Lampor?

Det är en Aquamedic starlight future med 2 x Aqualine 10000 rör över 325L.
Tillväxten är det inget fel på, det växer just nu lite för mycket för att hålla ett trevligt utseende med de växter jag har nu.

Oveb och jag har nästan identisk setup.

Oveb: du gilla webcam'en starkt eller, du kunde inte låta bli utan att plocka upp den och ge mig en guidad tur, trevligt.:D
När man tittar på camen så rinner bilden lite det beror på interferens mellan rörens tändning och kamerans uppdateringsfrekvens.

NE
2005-01-24, 21:21
Glömde en sak:

Idag hade jag valt 2 x 70 W Megachrome + 2 x 9 lysrör i en Giesemann system 230 armatur.

(http://www.aquaristic.net/AQ66d0109c7ce889325c3ba722cdb26df1/html_en/startshop.php?LANG=en&start=1&go=1&0.97071800+1106598129)

oveb
2005-01-24, 22:06
Oveb: du gilla webcam'en starkt eller, du kunde inte låta bli utan att plocka upp den och ge mig en guidad tur, trevligt.:D
När man tittar på camen så rinner bilden lite det beror på interferens mellan rörens tändning och kamerans uppdateringsfrekvens.

Kul att det var du :)

Det är bästa sättet att få någons reaktioner !!

Helt rätt , tycker kameran är ganska kul just nu ! När jag inte sänder externt så sitter jag i vardagsrummet och spanar i karet samtidigt som TV:n!

Liiite svårt att hålla focus på TV:n då dock :)

Z_Lawer
2005-01-24, 23:51
Förresten, kollade på vad jag beställt en gång till, och det visade sig att den lampan (Sylvania) som medföljer armaturen har högre temperatur (Kelvin) än det jag angett ovan. Färgtemperaturen skall ligga på 5200 K (dagsljus), och CRI på 90, med den initiala lumens på 19000, och meanlumen på 16000.