handdator

Visa fullständig version : Bör jag rengöra nytt akvarie?

emilym
2005-01-23, 10:20
Akvariet är fabriksnytt, ska det rengöras på något speciellt sätt?

Vanligt vatten, ättikssprit, aceton?

peppito
2005-01-23, 10:41
Jag skulle råda dig att i vilket fall rengöra det noggrant med vatten bara för att vara på den säkra sidan. Om inte annat får du bort olika partiklar som annars skulle hamna i vattnet.

emilym
2005-01-23, 10:46
Torka ur med en våt trasa, eller spola ur med duschslangen?

Poseidon
2005-01-23, 11:22
spola ur med duschslangen?
Just det...det blir nog bra ;-)

peppito
2005-01-23, 11:24
Med duschslangen.

emilym
2005-01-23, 11:33
Får invänta sambon först. Känns lite riskigt att få ned akvariet i badkaret alldeles själv...

Karon
2005-01-23, 18:09
Svabba ur det med en blöt trasa bara, det räcker.
Onödigt att riskera att det skulle halka ur händerna och gå sönder i badkaret.

thorre
2005-01-23, 19:40
När jag startade upp mitt kar så torkade jag av karet på insidan tillsatte därefter vatten så att det var ca 10 cm vatten bå botten av akvariet. Sen öste jag försiktigt i det tvättade gruset. Därefter fyllde jag upp karet och lät det vara i två dyngn. Under denna tid hade jag ett ytterfilter som pumade runt vattnet och filtrerade över aktivt kol ifall jag hade missat nånting .... Sen var det bara i med växterna och lite fiskar .......

emilym
2005-01-23, 21:18
Tack för alla tips! Nu åkte det dock ned i badkaret (lite nervös var man ju att tappa greppet), men allt gick fint och nu står det på tork i vardagsrummet.

Filtrera över aktivt kol låter inte som en dum idé, påverkar det pH på något sätt?

Kjell Fohrman
2005-01-23, 21:48
Tack för alla tips! Nu åkte det dock ned i badkaret (lite nervös var man ju att tappa greppet), men allt gick fint och nu står det på tork i vardagsrummet.

Filtrera över aktivt kol låter inte som en dum idé, påverkar det pH på något sätt?
Vet inte varför man skalla använda aktivt kol - är vattnet smutsigt så kör vattnet genom filtervadd något dygn istället.

thorre
2005-01-23, 22:16
Jag filtrerade över aktivt kol de första veckorna för att få bort eventuella kemikalier. Inte pga partiklar i vattnet.

Sedan dess har jag inte använt mig av aktivt kol utan bara vanlig filtermatta.