Visa fullständig version : Förgiftning - Hur Yttrar Det Sig?
Iit_mutt
2005-01-18, 11:17
Hallojsan
Tänkte mest höra hur förgiftning yttrar sig? Är det olika beroende på vad som är orsaken till förgiftningen?
Blir fisken sämre sämre sämre död?
Och en sak till: Låt säga att en fisk blir förgiftad. Är fisken "räddbar" då? Dvs genom att plocka bort förgiftningskällan, och byta ut vattnet osv?
Hoppas det går att utröna hur jag menar med frågonra, får jag helt "galna" svar (inga svar är galna men om det inte besvarar det jag undrar över) så får jag försöka "förfina" frågan
Ha det gott alles
När det gäller nitrit, så står fiskarna oftast o "flämtar" och ser ut som om de inte får luft. Då gäller det närmast att skifta vatten. Om det är nån annan förgiftning (nån har hällt ner nåt i akvariet) så får man nog plocka upp alla fiskarna och sen gå igång med operation jättestädning. Det har väl att göra med VAD som förgiftat.
Iit_mutt
2005-01-18, 11:36
Misstäntke att det var relaterat till vad som förgiftat. Är som så att jag köpt ett kar, som förra ägaren fått men inte använt. Detta är omsilikonat med någon brun silikon (har inte sett brun silikon alls förr, varken i akvariesammanhang eller andra sammanhang). Denne säger dock att han är "ganska säker" på att den förrförra ägaren (någon släkting som jag fattade det) har haft fisk i det.
Så det var mer hur det skulle te sig om silikonet var "kasst". Hade tänkt "testplantera" någon guppy och vill veta om den är "dödsdömd" om det är gifitgt silikon.
Kjell Fohrman
2005-01-18, 11:40
Hallojsan
Tänkte mest höra hur förgiftning yttrar sig? Är det olika beroende på vad som är orsaken till förgiftningen?
Blir fisken sämre sämre sämre död?
Och en sak till: Låt säga att en fisk blir förgiftad. Är fisken "räddbar" då? Dvs genom att plocka bort förgiftningskällan, och byta ut vattnet osv?
Hoppas det går att utröna hur jag menar med frågonra, får jag helt "galna" svar (inga svar är galna men om det inte besvarar det jag undrar över) så får jag försöka "förfina" frågan
Ha det gott alles
Det finns ju många olika sorters förgiftning - nitrit som mohlin nämner - men även yttre saker kan påverkan som vissa rötter, målarfärg i ett rum, tät cigarettrök, gifter från plaster etc. etc.
Gemensamt för alla är väl att de andas häftigt så det är inte sä lätt att veta vad det handlar om.
Om det rör sig om en förgiftning pga av yttre saker så brukar det oftast hjälpa om man avlägsnar det som orsakar dödsfallen och gör ett rejält vattenbyte.
En gång köpte jag en stor snygg rot på en auktion i en akvarieförening och när jag la ner den i akvariet började fiskarna dö - jag plockade upp roten och gjorde ett rejält vattenbyte och fiskarna slutade tvärt att dö.
Kjell Fohrman
2005-01-18, 11:42
Misstäntke att det var relaterat till vad som förgiftat. Är som så att jag köpt ett kar, som förra ägaren fått men inte använt. Detta är omsilikonat med någon brun silikon (har inte sett brun silikon alls förr, varken i akvariesammanhang eller andra sammanhang). Denne säger dock att han är "ganska säker" på att den förrförra ägaren (någon släkting som jag fattade det) har haft fisk i det.
Så det var mer hur det skulle te sig om silikonet var "kasst". Hade tänkt "testplantera" någon guppy och vill veta om den är "dödsdömd" om det är gifitgt silikon.
Det är väl det bästa sättet att testa men du bör vara medveten om att olika arter är olika känsliga för olika gifter så det är definitivt inget säkert test.
Guppyn hör säkert till de tåligare arterna.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.