Visa fullständig version : Aahhh hjälp med en Acei hona
Balder79
2005-01-17, 13:59
Min Acei hona har spottat ut alla romkorn ur munnen... Surt... Hon blev lite stressad då jag blev tvingad att flytta henne från ett yngel kar till ett annat...
Jag har lyckats hitta en del av romkornen men undrar nu vad jag ska göra med dessa(om det går att göra något...) Jag har lagt dem i en yngelkasse vid cirkulationspumpen. Tips? Har någon lyckats få fram yngel ändå?
Hjäääälp....
fiskäslakren
2005-01-17, 15:03
Det är svårt att få dem att ta tillbaka äggena i mun. Jag försökte en gång men tror fisken blev mer stressad av det. Är du säker på att den ska ha dom i munnen.? En gång hade jag en munruvande fisk (ciklid) som alltid ruvade i mun men sen fick jag veta att inte alla ciklider är munruvare och min fisk var inte det. Hon åt äggena!!!!!!!
När jag haft romägg som inte föräldrarna ville ha har jag lagt dem i pumphuvut så de ska få syra de måste ha friskt syre det är därför föräldrarna luftar dem med fena och mun. Men de har aldrig kläcks ur äggena för mig kanske pumpen pumpar för mycket det är ganska mycket fart där inne!!!! På fiskaffärn så de åt mig att en sockerbit skulle ha syre på äggena men sockerbiten blir upplöst så¨fort så jag vet imnte om det hjälper ska lägga i fler nästa gång.
Kul att hjälpa till fråga gärna igen om du vill ha mer hjälp och tips och trix.
Balder79
2005-01-17, 15:19
Vet inte riktigt om du driver med mig eller om du missförstod människorna på akvarie affären.. Med sockerbit menar man att man lägger en luft pump, inte sockerbit ordagrannt... Och ja hon är munruvare men stressen gjorde att hon spottade ut romkornen... Jag har på annat håll fått lite tips om hur man gör när honan överger romen så jag hoppas att det ska lösa sig..
Mvh Balder
fiskäslakren
2005-01-17, 15:34
Jaha, då fattar jag konsigt att de inte sa det på fiskaffärn det blir nog massa missförstånd. Hoppas äggena kläcks för dig snart det är så spännade med fiskungar.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.