handdator

Visa fullständig version : Korallplaty med vitt låångt bajs. Är det som det skall vara?

elinor
2005-01-17, 13:40
När jag kikade in i karet idag fick jag se åtminstone två av mina platy med varsin enormt lång bajs"girlang" hängande från ändan. Då detta är nåt jag inte observerat förut blev jag lite fundersam över om allt är som det skall?

Bajset är i princip helt vitt (ej genomskinligt), enormt långt och har som jag kan se det nån form av bubblor inuti strängen. Fiskarna äter som vanligt och jag har inte gjort några drastiska vatten-, matförändringar.

Brukar bajs variera i fråg när det gäller platy eller kan något vara på gång?

Mr B
2005-01-17, 14:03
Mig ska du antagligen inte lita på, men om jag matat med räkmix på morgonen, brukar alltid nån av cikliderna upvisa samma fenomen, för att dagen efter inte avika från de övriga, det KAN bero på vad de käkat helt enkelt... jag skulle tro att min räkmix är för mycket "räkig" och att cikliderna har svårt att till godo göra sig det..

har inte en aning om det skulle kunna vara samma sak, och/eller om min teori är helt åt väggarna fel.
B!

elinor
2005-01-17, 14:28
Precis som du säger så kanske det är nåt i maten. Jag har funderat på vad jag gett mina platy den senaste tiden. Det enda jag kan komma på att jag gett dom är vanligt flingfoder och lite cyclops. Jag har nu lagt upp en bild på hur bajset ser ut.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=128210&gid=319582

:) Känner mig nästan som programledaren i barnprogrammet Gissa bajset...

yllekanin
2007-02-20, 18:47
Nu har jag ett liknande problem med mina Påfågelsciklider, de är fem stycken yngel och nästan alla har av och till nu under tre dagar haft en "bajskorv" hängandes från anus i varierande storlek och färg (från genomskinlig till vitare). Jusst nu har den ena en korv på ca 5 cm, vilket är typ lika stort som själva fisken.

Jag medicinerar karet för vitaprick, men jag upptäckte bajsfenomenet tidigare. Dock började jag med att salta lite i karet, kan vara det kanske?

Maten bör det ju inte bero på eftersom att de inte fått i princip någon mat under dessa tre dagar, bara lite för att kolla om de tappat aptiten (bukvattensot) vilket de inte hade gjort..

För övrigt ser de ovanligt lugna/loja ut, men det kan bero på medicinen och temphöjningen (28-29C)