handdator

Visa fullständig version : Havssalt

Solen
2005-01-16, 20:45
Jag vet att detta dryftats ett antal ggr förut, men sökfunktionen har ju inte kommit igång än.
:confused:
Havsalt utan klumpförebyggande kan väl ändå inte vara billigare än ektozon.
Jag betalade 37.50kr för havssalt utan klumpförebyggande 500gr och ektozon kostar hos L.handlaren 10kr för 200gr .
Vanligt havssalt kostade däremot 7.50kr 500gr men innehöll klumpförebyggande...

Det med klumpförebyggande... är väl inte bra för fiskarna el hur var det ?

Kramfors
2005-01-16, 23:13
Läs om salt här.
http://www.shenet.se/ravaror/salt.html

Om risker med klumpförebyggande medel tvistar de "lärde" men den allmänna uppfattningen är att det är ofarligt.

Kjell Fohrman
2005-01-16, 23:20
Jag vet att detta dryftats ett antal ggr förut, men sökfunktionen har ju inte kommit igång än.
:confused:
Havsalt utan klumpförebyggande kan väl ändå inte vara billigare än ektozon.
Jag betalade 37.50kr för havssalt utan klumpförebyggande 500gr och ektozon kostar hos L.handlaren 10kr för 200gr .
Vanligt havssalt kostade däremot 7.50kr 500gr men innehöll klumpförebyggande...

Det med klumpförebyggande... är väl inte bra för fiskarna el hur var det ?

Visst funkar väl sökfunktionen:confused: .
Sedan som Kramfors skriver så finns det olika åsikter om "klumpförbyggande" och även om "jod" är farligt eller inte.
Jag har i alla fall utan problem kört med vanligt jodfritt havssalt köpt i påsar i livsmedelsaffären när jag använt salt.

Conny_B
2005-01-17, 04:57
Jag har i alla fall utan problem kört med vanligt jodfritt havssalt köpt i påsar i livsmedelsaffären när jag använt salt.jag holler med Kjell Fohrman
jag har använt vanligt jodfritt havssalt dom senaste 6 åren o inte förlorat en enda Fisk
o haft turen att slippa sjukdommar också .hadde det varit skadligt borde ju någon ha dött på 6 år tycker jag .men det gäller ju att inte salta förmycke vissa fiskar kan vara kännsliga för salt.

Solen
2005-01-17, 16:46
Jo, jag tackar å bockar.
Ska prova sökfunktionen igen Kjell...:o