Visa fullständig version : Alger och växster
Lucas_no1
2004-12-16, 09:50
Hej har nu fått min ljusramp som fattats.
Det har bildast en del alger under tiden jag haft dålig belysning.
Tror det är brun alger eller kisel av vad jag hört här.
Dom sitter som små trådar från bladen och är bruna.
Nu har jag fått lysrampen som är 2x90 cm 30w st till 230 liter.
Jag ska iväg till djuraffären idag.
Finns det något som jag bör köpa för att snabba på att få bort algerna.
Det växst näring jag har haft i akvariumet är Sera florenetta A som jag köpt på akvarielagret.
Hoppas på snabba svar.
Hälsningar Lucas :-)
jorgen41
2004-12-16, 11:10
Sitter dom som trådar så är det inte kiselalger utan just trådalger.
Algätare:
Siamensis
Blackmolly
P.s Brunalger finns bara i havet.
Kiselalger är bruna,men de får man oftast i början,eller om man har mycket kisel i kranvattnet. Det kan vara "tofsalger",om dom sitter som små tofsar runt bladen? Då är det bara att kasta,eller klippa av bladen på de utsatta växterna,så även rötter,stenar o.dyl.Gör rent eventuella insug o.utblås-rör samt filter. Det är en chanstagning att bara skrubba föremålen,för då kommer det oftast tillbaka. Algmedel fungerar sällan,så det bästa är att "börja om" med rentvättad grus,nya snabbväxande växter(en hel del av dessa),köp Tropica Master Grow som växtgödning,samt há en del algätare och belasta inte karet med för många fiskar,så kan den nya inredningen vänja sig vid ljuset som du har nu. Byta inte mer än 25% vatten per vecka. Är det andra alger som är gröna, kan du öka vattenbytena och vänja växterna vid den nya belysningen med ett lägre antal ljustimmar per dag,men bör ändå há snabbväxande växter för att hämma algtillväxten. Och till sist: Testa vattnet på nitrithalt,ph och kh. Lycka Till!
Lucas_no1
2004-12-16, 23:37
Tack för svaret.
Det här med malar har jag funderat lite på.
Jag har diskus i akvariumet och jag har upptäckt att malarna älskar diskusfoder.
Dom kommer fram och äter med diskusarna.
Jag har valt att inte placera mina malar i det nya akvariumet eftersom jag tror att dom struntar i algerna om det bjuds på diskusfoder.
Kan detta resonemang stämma eller ska jag släppa i dom trots deras sug på diskusmat?
Behöver jag göda i akvariumet just nu om det är alger?
Jag har ju köpt sera florenette a tabletter som ska läggas vid rötterna.
Jag la i några stycken när jag startade upp akvariumet.
jorgen41
2004-12-17, 08:58
Hmm kanske därför du har fått alger. Med Tabletter och kulor så är det svårt att hålla koll på järnvärdet eftersom sådan gödning ofta innehåller för mycket järn i förhållande till andra ämnen.
Ursprungligen skickat av jorgen41
Hmm kanske därför du har fått alger. Med Tabletter och kulor så är det svårt att hålla koll på järnvärdet eftersom sådan gödning ofta innehåller för mycket järn i förhållande till andra ämnen.
Lerkulor är inte alls ett generellt problem. De ger inte på långa vägar ifrån sig så mycket järn till vattnet som vissa tycks fått för sig om. I detta fall är det uppenbart att det är de låga ljusnivåerna som är orsaken till alger.
Lucas_no1
2004-12-17, 14:34
Jag har sen jag upptäckte algerna sugit upp allt skit jag sett på botten en gång per dag.
Jag har inte gjort något stort vatten byte utan tagit upp en hink ca 10 liter per dag.
Just nu ser det faktiskt bättre ut och skotten ser friska och gröna ut.
Igår hade jag uppe en av de större bladväxsterna och klippte bort fula blad och tvättade hela växsten och idag placerade jag en halv näringstablett vid rötterna.
Enligt seras instruktion ska man ha en tablett per 20 liter men jag har typ fem st i akvariumet.
Det blir ju en hel del näring från diskus foder.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.