handdator

Visa fullständig version : Co2 "problematiken"

Firren12
2004-12-16, 00:46
Hej jag har ett akvarium på 70 L med bottenfilter, där jag aldrig fått växterna att riktigt trivas? Läste att Co2 kan vara lösningen. Men att man bör se upp med PH svängningar och att kaliumhalten lakas ur snabbt. Jag undrar då om inte PH kan balanseras genom att man bara tillsätter Co2 under den ljusa tiden och ev balanserar med natriumbikarbonat? Men var finner man kalium till växterna?
Tack på förhand

Firren12

oveb
2004-12-16, 02:33
Här har du en schysst länk till ett aktuellt ämne som svarar på en del...

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35035

defdac
2004-12-16, 08:43
Hej jag har ett akvarium på 70 L med bottenfilter, där jag aldrig fått växterna att riktigt trivas?

Hur länge har du kört bottenfiltret i denna burk? Vilka växter har du försökt med? Hur mycket ljus har du och av vilken typ? Hur ofta gör du vattenbyten?

Läste att Co2 kan vara lösningen. Men att man bör se upp med PH svängningar och att kaliumhalten lakas ur snabbt.

CO2 är alltid bra eftersom växterna utan CO2-insprutning alltid är kolbegränsade.

Med mycket ljus och CO2 kommer inte bara kaliumnivåerna gå åt snabbt, utan *alla* näringsämnen. Makroämnena (nitrat, fosfat, kalium) ryker först, det är därför det är så viktigt att skaffa KNO3 och KH2PO4 till CO2-högljusburkar.

Jag undrar då om inte PH kan balanseras genom att man bara tillsätter Co2 under den ljusa tiden och ev balanserar med natriumbikarbonat?

Vilket KH har du i dagsläget?

De flesta med CO2-anläggning sprutar bara in CO2 under de ljusa timmarna, men eftersom CO2-insprutningen är konstant och växternas upptag varierar ickelinjärt så blir det ändå vissa pH-svängningar.

Man brukar dessutom "förspänna" CO2-insprutningen genom att dunka in CO2 innan ljuset tänds och på så sätt dra upp CO2-halten högre än normalt (lägre pH än normalt). På så sätt skapar man en liten CO2-buffer i vattnet som växterna kan ta av när dom sätter igång fotosyntesen, för att sedan när dom jobbar som absolut hårdast knapra upp så att CO2-nivån går ner lite för lågt mitt på dagen (pH:t lite för högt).

Med pH-controller kommer man runt den här problematiken iom att man bara kör en relativt snabb CO2-insprutning under små korta perioder.