Visa fullständig version : Försvinner algerna med tiden?
Blir jag av med algerna om jag bara får igång växterna bättre?
Just nu har jag ett litet problem med att jag lätt får fläckiga algangrepp på så gott som allt i akvariet. Karet har varit igång ungefär 6 veckor nu. Även andra alger förekommer i karet.
Det bästa ska väl vara CO2 tillsammans med TMG + KNO3 och KH2PO4. Dum fråga, men kan man köra detta "lite lagom" så att det inte växer så in i h*vete. Annars, klarar jag mig med enbart TMG?
240L
40 W Aqua-Glo
40 W Power-Glo
Byter c:a 15% vatten/vecka
Nyss börjat med TMG, 20Ml varje vecka efter vattenbyte
Flera växter visar tecken på näringsbrist, dålig färg, växer dåligt samt bryts ner snabbt (håller på att bli ihåliga).
Många frågor men jag är säker på att ni kan hjälpa mig.
Det bästa ska väl vara CO2 tillsammans med TMG + KNO3 och KH2PO4. Dum fråga, men kan man köra detta "lite lagom" så att det inte växer så in i h*vete. Annars, klarar jag mig med enbart TMG?
Absolut! Med mätta fiskar kan du försöka hitta den TMG-nivå som passar din burk.
Det är dock lite halvsvårt eftersom man ofta tror att "mer TMG mer tillväxt" i det här läget. Men eftersom övriga resurser (ljus och kol) är så begränsat så måste man börja från andra hållet: Börja väldigt försiktigt och sedan sakta sakta öka tills växterna återfår sin färg.
Ett annan försvårande omständighet är om du har makrobrister för att fiskskiten inte räcker till i förhållande till den TMG och ljusnivå du har. Detta kan uppstå om man är väldigt försiktig med fiskmatningen och är flitig med vattenbytena. "Mera fiskskit!" tänker man då, men då gäller det att du har väldigt bra biologisk filtrering eftersom filtreringen måste hinna med att bryta ner ammoniumet till nitrat. Mer mat ger svajjande ammoniumnivåer som brukar få algerna att vakna.
Här får man då två val för att uppnå stabilitet och bra makronivåer:
1) *Betydligt* färre vattenbyten och bra filtrering och *lagom* TMG-nivå.
2) Fortsatta frekventa vattenbyten men även tillsats av KNO3 och KH2PO4 efter varje vattenbyte för att få upp makronivåerna.
Tack för ditt snabba svar def.
Får nog bli alt 1 eftersom jag inte inhandlat något CO2 paket ännu. Betyder färre vattenbyten att när jag väl byter så byter jag mer, eller ska jag hålla mig till 15%?
Jag tycker ju att fiskarna skiter hela tiden, men det kanske bara är jag. Å andra sidan kanske det inte räcker, men så himla mycket växter har jag ju inte. Kolla zoonen om du/ni vill.
Oj. En burk med otrolig potential - solitären nästan i gyllene snittet t om 8) Du har liten växtmassa nu, men får du fart på dom så kommer du snart ha en ganska ansenlig mängd växter och då tvivlar jag på att fiskskiten kommer räcka till - eller rättare sagt så kommer inte fiskskiten hinna reduceras/sedimentera i samma takt som växterna vill växa.
Du ser ut att ha rejäl aquascapingpotential, så jag tycker naturilgtvis att du ska börja fippla med CO2 så att den röda växten inte går ner sig.
Men du kan testa low-tech-köret, men då tycker jag du ska skaffa KNO3 och KH2PO4 och minst göda för det bytta vattnet. Byter du 15% (36 liter) så skvimpar du ner typ en tesked av KNO3- och KH2PO4-blandningen.
Vill du ändå klara dig med fiskskiten skulle jag vilja påstå att du inte får göra vattenbyten alls, eventuellt ett vattenbyte i halvåret/var tredje månad för att få ner natriumhalterna. Men KNO3 och KH2PO4 skulle helt klart underlätta om du börjar märka makrobrister.
Kul att du gillar vad jag gjort. Men vad menar du egentligen med
solitären nästan i gyllene snittet
Den röda växten är en Ludwiga respens "Rubin". Den gillar jag skarpt, den verkar trivas ganska bra men det är värre med ormbunken. Bladen ger sig väldigt fort. Lika så med Echinodorus angustifolius som jag satt runt den större svärdplantan i mitten av karet. Bladen blir mer och mer genomskinliga.
Ska se om jag kan fixa lite fler bilder, men jag har lånat/snott syrrans digitalkamera och nu är batteriet slut...
Ursprungligen skickat av Dagge
Kul att du gillar vad jag gjort. Men vad menar du egentligen med
solitären nästan i gyllene snittet
Man brukar placera blickfånget i gyllenesnittet (phi). Det är ett mått som återkommer överallt i naturen.
Istället för att placera blickfånget exakt symmetriskt, t ex i mitten, så förskjuter man det ilte åt något håll. Närmare bestämt 1.618:
http://82.183.138.227/akvarienet/gallery/giimage_big347.jpg
Så du har bara missat med några cm 8) (Duktiga) konstnärer bryter oftast mot denna regeln för att baka in spänningar och kontraster, medans proffs alltid håller den. Arkitekter designar t ex för att så många människor ska gilla skapelsen som möjligt.
averater
2004-12-15, 16:05
jag tycker nog han var närmare gyllene snittet än så. iaf om man ser spegelvänt på det med fokus på den lilla växten till vänster och hur alla växter "sluttar" (i höjdskillnad) ner mot den.
(har gjort en skiss för att visa hur jag menar, men har ingenstans att visa den, om jag nu får det för dagge, hans kar, hans val)
Visa på bara. ;)
Hade väl inte någon speciell tanke på det gyllene snittet när jag tryckte ner plantorna. Skoj att folk uppskattar det iaf.
averater
2004-12-15, 16:44
kan maila dig, om du inte vill publicera din mailadress så släng ett mail till averater på hotmail... (vill inte skriva den då det finns sökmotorer som söker efter mailadresser för att skicka spam. nu får du tänka lite istället.
Sådär, nu kan alla se teorierna om det gyllene snittet i mitt kar. Kolla in galleriet i min zoon, så ser ni även averater:s teori i samma bild som defdac fixade.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.